وقتی دختر یامین‌پور از مارکسیسم حرف می‌زند

آفتاب‌یزد- گروه‌شبکه: «از پاسخ می‌مانم» نام یکی از پرکاربردترین هشتگ‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنیم که در رابطه با موضوعات مختلف به‌کار می‌رود. عقبه این هشتگ به بعد از فوت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برمی‌گردد که یکی از سیاسیون بعد از فوت آیت‌الله اینگونه توئیت کرده بود: «تلویزیون پیاپی تصویر هاشمی رفسنجانی را نشان می‌داد، دختر 9 ساله‌ام می‌گوید من تا حالا این آقا را در تلویزیون ندیده‌ام. از پاسخ می‌مانم.» در واقع می‌توان گفت هشتگ «# از پاسخ می‌مانم» نوعی هشتگ انتقادی است که در رابطه با هر موضوعی به‌کار گرفته می‌شود. اتفاقا یکی از زمان‌هایی که این هشتگ کاربرد بسیار داشت زمان انتخابات بود که هر دو جناح از آن استفاده می‌کردند، اما رفته رفته مخالفان دولت از آن در راستای تخریب دولت استفاده کردند. درست مثل زمانی که نخستین ایرباس خریداری شده توسط ایران، تحویل داده شد که آن زمان یک روحانی منتقد دولت بعد از این اتفاق این طور توئیت کرده بود: «تلویزیون تصویر ایرباس را نشان می‌دهد. دختر سه ساله‌ام می‌پرسد ما هم سوارش می‌شویم؟ از پاسخ می‌مانم.» اکنون بحث قرارداد توتال داغ و بر سر زبان‌هاست. قراردادی که بی‌شک یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت روحانی بعد از تحریم‌هاست، اما گویا به مذاق عده‌ای خوش نیامده و از این‌رو تیرهای انتقادشان را به هر طریقی روانه آن می‌کنند. آخرین واکنش‌ها در این زمینه به توئیت وحید یامین‌پور، مجری تلویزیون و عضو جبهه پایداری برمی‌گردد که با استفاده از هشتگ از پاسخ می‌مانم، نوشته بود: «دختر ده ساله‌ام می‌پرسد: پدر! رابطه مارکسیسم اسلامی و قراردادهای امتیازی با توتال و توتالیتاریسم چیست؟ از پاسخ در می‌مانم!» اکنون توئیت یامین‌پور با واکنش‌های جالبی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «نه واقعا، رابطه‌ مارکسیسم اسلامی و قراردادهای امتیازی با توتال و توتالیتاریسم و وحید یامین‌پور و این‌گونه حرف‌ها چیست؟»
کاربر دیگری اینطور نوشته است: «جالبه تو اون تی وی شما همه انتقادها ‌هجمه‌ها و لزوم پاسخگویی‌ها مال نهادهای انتخابیه که با رای مردم میان و میرن، اونم وقتی از جناح شما نباشه.»
فرد دیگری گفته است: «اگر کس دیگری رای آورده بود الان می‌گفتن این قرارداد عالیه، اما چون از خودشون نیست، شده ترکمانچای.»


شخصی نیز عنوان داشته است: «یعنی دختر ده ساله شما معنی مارکسیسم، توتال و توتالیتاریسم رو میدونه؟»
کاربران دیگر نوشته‌اند: «مارکسیسم اسلامی و توتال و توتالیتر بهانه است»، «حالا خودمونیم مارکسیسم اسلامی دیگه چیه؟ یعنی برم از دختر یامین‌پور بپرسم؟»، «دختر ده‌ساله اصلاً میدونه مارکسیسم و توتالیتاریسم چند بخشه؟! دست بردارید بابا!»، «کسی خبر داره دختر 10ساله یامین‌پور امشب چه سوالی کرده؟ بریم تحقیق کنیم جوابش رو پیدا کنیم! با 34سال سن نمی‌دونم توتالیتاریسم چیه!»، «کتاب بچه‌گونه در خانه یامین‌پور؛ قصه‌های توتالیتاریسم برای بچه‌ها»، «من هنوز تو شوک سوال دختر یامین‌پور هستم»، «یک شب معمولی خانه‌ یامین‌پور پدر: دخترم بریم پارک یا سینما؟! دختر: هیچ کدوم پدر، درباره چالش‌های دموکراسی در جوامع پیشرفته غرب بحث کنیم.»