عبور پدافند ایران از «اس 300»

گروه سیاسی/ سامانه ارتقا یافته 
باور ۳۷۳ با برد بیش ۳۰۰ کیلومتر رونمایی و آزمایش آن با موشک صیاد B4 با موفقیت انجام شد. سامانه پدافندی زمین به هوای برد بلند باور ۳۷۳ به عنوان یکی از محصولات استراتژیک صنایع دفاعی کشور در رژه نیروهای ارتش در فروردین ماه سال‌جاری معرفی شده بود؛ سامانه‌ای که روند توسعه آن در سال‌های گذشته و در واکنش به ایجاد ممنوعیت تحویل سامانه اس‌-300 از روسیه بواسطه قطعنامه شورای امنیت آغاز شد. حال با آزمون موفقیت‌آمیز سامانه پدافندی باور، آنچه هویدا است آن است که آسمان ایران با اتکا به فناوری داخلی در برابر هر گونه تهدید، تا شعاع چند صد کیلومتری مرزها امن‌تر از همیشه خواهد بود.
رهگیری در برد 400، اصابت در برد 300
به گزارش ایرنا، در آزمون تست سامانه باور ۳۷۳ برد بلند که روز گذشته با حضور امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد فرمانده نیروی پدافندهوایی ارتش افتتاح شد، هدف دورایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام قرار گرفت. گفتنی است که در روند توسعه سامانه باور 373 برد رادار کشف آن از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقا پیدا کرده است. برد موشک سامانه نیز از ۲۰۰ به ۳۰۰ کیلومتر و ارتفاع درگیری آن از ۲۷ به ۳۲ کیلومتر افزایش یافته است. روز گذشته و همزمان با آزمون سامانه باور 373 همچنین موشک برد بلند صیاد B4 دارای سوخت جامد مرکب برای نخستین مرتبه مورد ارزیابی عملیاتی قرار گرفت.


سامانه‌ای برای شکار جنگنده‌ها و بالستیک‌ها
وزیر دفاع در مراسم رونمایی از سامانه باور ۳۷۳ برد بلند و افتتاح خط تولید موشک صیاد 4B درباره مختصات این دستاوردهای دفاعی توضیح داد: سامانه باور ۳۷۳ در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد.
امیر آشتیانی با یادآوری مأموریت وزارت دفاع مأموریت برای تأمین نیازمندی‌های تسلیحاتی و تجهیزاتی نیروهای مسلح با هدف مقابله با تهدیدات و دفاع از مرزها بویژه مرزهای هوایی، افزود: برد درگیری سامانه باور ۳۷۳ در ابتدا ۲۰۰ کیلومتر و با ارتقای این سامانه در آخرین آزمایش انجام شده با همت عزیزان نیروی پدافند هوایی ارتش این سامانه در راستای مقابله با اهداف هوایی دورایستا، موشک‌های بالستیک و انواع هواپیماهای جنگنده و بمب‌افکن، موفق شد تا هدف مورد نظر را در برد ۳۰۵ کیلومتری مورد اصابت قرار بدهد. وی با اشاره به سایر قابلیت‌های سامانه باور ۳۷۳ تصریح کرد: سامانه مذکور این قابلیت را دارد تا با ۶ هدف درگیر شده و آنها را منهدم کند. بسیاری از کشورهای صاحب فناوری در دنیا آرزوی داشتن چنین سامانه‌ای را دارند.
ارتقای سامانه در عرض 2 سال
همچنین امیر سرتیپ علیرضا صباحی‌فرد نیز در این مراسم اظهار داشت: همه مراحل ساخت و ارتقای سامانه باور ۳۷۳ در یک کار مشترک توسط عزیزان وزارت دفاع و نیروی پدافند هوایی ارتش انجام شد.
فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه ساخت چنین سامانه‌ای با این برد و قدرت در جهان به سال‌ها زمان نیاز دارد، تصریح کرد: در حالی که چند سال بیشتر از ساخت و تحقیقات ما نمی‌گذرد، دو سال قبل، در تست‌های اولیه در برد ۱۵۰ کیلومتر موفق شدیم تا هدف را منهدم کنیم. هدف مورد استفاده برای این سامانه، پهپاد بومی ساخت خودمان است. وی با بیان اینکه برای ارتقای برد سامانه باور ۳۷۳ یک کار تحقیقاتی بسیار سنگین و شبانه‌روزی در فاصله زمانی کمتر از دو سال انجام‌ شد، تصریح کرد: موفق شدیم در کمتر از دو سال برد این سامانه را به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقا بدهیم. یعنی توانستیم یک هدف را در بالای ۳۰۰ کیلومتری با پهپاد ارتقا یافته بومی منهدم کنیم. این پهپاد مجهز شده بود تا بتواند سقف ارتفاع بسیار بالا در بیش از ۴۰ هزار پا را انجام دهد.
گل سرسبد پدافند در کلاس جهانی
صباحی‌فرد افزود: هنگامی که در دنیا می‌خواهند هدفی را در برد زیر ۲۰۰ کیلومتر منهدم کنند از یک پهپاد یا هواپیمایی با سطح مقطع راداری بسیار بالا استفاده می‌کنند، اما این توانمندی در باور ۳۷۳ وجود دارد که بتواند با پهپادها و همه هواپیماها حتی هواپیماهای نسل پنجم با سطح مقطع راداری بسیار پایین، مقابله کند. وی ادامه داد: ما جزو اندک کشورهای جهان هستیم که توانستیم این سامانه پرقدرت بومی را بسازیم. هر میزان که تهدیدات به پیش برود، سامانه باور و سایر سامانه‌های پدافند هوایی جلوتر از تهدیدات به‌روز به پیش می‌روند. امیر صباحی‌فرد تأکید کرد: تجهیزاتی اکنون در پدافند هوایی وجود دارد که گل سرسبد آن باور ۳۷۳ است که به فناوری روز دنیا مجهز بوده و دنیا نیز از آن مطلع است.

​​​​​​​گروه سیاسی/ دستیابی ایران به فناوری پدافندی رشک‌برانگیز درست یک روز پس از آن اتفاق افتاد که نیروی هوافضای سپاه پاسداران با آزمایش موفقیت‌آمیز ماهواره‌بر قائم 100 امکان ارسال ماهواره‌های ایرانی به مدار زیر 500 کیلومتری را ممکن ساخت. به گزارش ایرنا، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستاورد جدید ایران در حوزه فضایی با پرتاب موفقیت‌آمیز زیرمداری ماهواره‌بر قائم 100 را پیگیری اجرای دستورات رئیس‌جمهور و مصوبات نخستین جلسه شورای‌عالی فضایی کشور و همت متخصصین نیروی هوافضای سپاه دانست و تصریح کرد: ماهواره ناهید یک، ماهواره‌ای مخابراتی ساخت پژوهشگاه فضایی ایران و از کلاس میکرو با قابلیت ارسال و دریافت داده و صوت در باند ku و کنترل سه محوره و برخی دیگر از مکانیزم‌های فضایی است که چنین ماهواره‌ای برای نخستین بار ان‌شاءالله در مدار تزریق خواهد شد.
واکنش و نگرانی امریکا و اسرائیل
آزمایش ماهواره‌بری که برای کشورمان بیش از هر چیز از حیث فعالیت‌های صلح‌آمیز حائز اهمیت است اما برای امریکا و اسرائیل مایه نگرانی و وحشت شد. چنانکه اگر چه تا لحظه پرتاب هیچ سرویس اطلاعاتی‌ غربی از زمان پرتاب گزارشی را به رسانه‌های غربی انتقال نداده بود، اما روز گذشته بلافاصله پس از انتشار خبر این پرتاب، شبکه اسرائیلی «کان» با قطع برنامه‌های روزانه خود، خبر پرتاب موفقیت‌آمیز موشک‌ ماهواره‌بر توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مخابره کرد و مدعی شد: «ایران به‌ تکنولوژی موشک‌های قاره‌پیما با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای دست یافته است». شبکه خبری المیادین نیز به نقل از رسانه‌های رژیم موقت صهیونیستی گزارش داد که پرتاب یک موشک بالستیک حامل ماهواره به فضا، یک تحویل و نمایش قدرت ایران است که بسیار مایه نگرانی رژیم صهیونیستی شده است.
همچنین شبکه 12 رژیم صهیونیستی در برنامه‌ای به این موضوع پرداخت. کارشناس این شبکه پیرامون پرتاب موفقیت‌آمیز  قائم 100 گفت: «کسی که می‌تواند چنین موشک‌هایی به فضا پرتاب کند، می‌تواند آنها را به موشک‌های بالستیک بین‌ قاره‌ای هم تبدیل کند.» وی همچنین اذعان داشت: «این نمایش قدرت ایران است که مخصوصاً اسرائیل شاهد آن است».
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز در اظهاراتی مدعی شد که آزمایش موشکی ایران منجر به بی‌ثباتی خواهد شد. وی اظهار کرد که واشنگتن نسبت به گسترش برنامه موشکی ایران نگران است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه این رژیم نیز در واکنشی مکتوب به پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این اقدام را «غیرسودمند و بی‌ثبات‌کننده» خواند و از پیشرفت برنامه فضایی ایران ابراز نگرانی کرد. خبرگزاری رویترز روز گذشته در مطلبی نوشت که این مقام امریکایی ضمن اعلام «نگرانی» کاخ سفید از توسعه مداوم ماهواره‌برهای ایران، مدعی شد که فناوری‌های به کار رفته در آن «مشابه و معادل با موشک‌های بالستیک و از جمله سامانه‌های دوربرد» است. این سخنگو که رویترز نامی از وی نبرده، مدعی شده است که پرتاب ماهواره‌برهای ایران سرپیچی از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که ایران را فرا می‌خواند تا از هر فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل سلاح هسته‌ای خودداری کند.
جزئیات پرتاب
روز گذشته همچنین در شبکه‌های خبری، فیلمی از پرتاب ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ در پایگاه فضایی شاهرود منتشر شد و نشان داد که این موشک پس از پرتاب شتاب فوق‌العاده خوبی‌ گرفته و کمی‌ پس از شلیک نازل متحرک موتور رافع فعال شده و موشک به سرعت تغییر جهت داد. 
این شتاب چشمگیر نشان‌دهنده استفاده از سوخت جدید با چگالی انرژی بالا، طراحی‌ گرین مناسب با تولید تراست فراوان و استفاده از یک موتور تمام کامپوزیت است که به سبک‌سازی موشک کمک فراوانی کرده. به این ترتیب جمهوری اسلامی ایران با آزمایش موفق قائم 100 به جرگه کشورهای دارنده موشک‌های میان‌برد ۵۵۰۰ تا ۱۲۵۰۰ کیلومتری در قالب دو مرحله و سه مرحله سوخت جامد راه یافت.
نقشه‌راه پیشرفت
فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن بیان توضیحاتی درباره پرتاب ماهواره‌بر قائم 100 نقشه راه پیشرفت در این حوزه را بیان کرد و گفت: قرار است بعد از ماهواره‌بر قائم 100، قائم 105 و تا قائم 120 ادامه پیدا کند. در هر مرحله علاوه بر اینکه ما یک محصول ماهواره‌بر خواهیم داشت به موتورهای جدید و بزرگ‌تر می‌رسیم و هر سال می‌توانیم ماهواره‌های بزرگ‌تری به مدارهای بالاتر حمل کنیم، در نقشه راه ما براساس فرمایش رهبر انقلاب قرار دادن ماهواره در مدار 36 هزار کیلومتری زمین است که موارد استفاده‌های فراوانی دارد. سردار علی جعفرآبادی درخصوص پرتاب ماهواره‌بر قائم 100 توضیح داد: پرتابی که روز شنبه انجام شد یک پرتاب زیرمداری بود، به این معنا که ماهواره‌ای روی ماهواره‌بر وجود نداشت و ماهواره‌بر به مدار زمین نرفت و دوباره به سطح زمین بازگشت، این آزمون‌ها مخصوص ماهواره‌برهای جدید هستند که در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارند، لذا اول باید آنها مورد آزمون قرار بگیرند و اطمینان حاصل شود که صلاحیت لازم برای پرتاب ماهواره را دارند.
رفع نیاز کشورهای همسایه و مسلمان
وی در گفت‌و‌گو با شبکه العالم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، اولین و تنها کشور اسلامی است که قدرت پرتاب ماهواره را دارد؛ این توانمندی 12 سال پیش با پرتاب ماهواره امید توسط وزارت دفاع ایران شروع شد و ادامه پیدا کرد، تأکید کرد: امیدواریم به وضعیتی برسیم که در سال‌های آینده علاوه بر رفع نیازهای کشور به کشورهای همسایه، مسلمان و دوست، خدمات پرتاب ماهواره را ارائه بدهیم.
وی درخصوص کاربردهای ماهواره‌بر قائم گفت: خود ماهواره مخصوص حمل ماهواره طراحی شده است، اما محموله آن می‌تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد، ازجمله ماهواره‌های حوزه‌های تجاری، دفاعی و اشراف اطلاعات.

​​​​​​​