آرایش غرب در تقابل با ایران

آرمان امروز، گروه ديپلماسي: «امانوئل ماکرون» رئيس جمهور فرانسه، که کشورش نقش منفي در مذاکرات پيشين توافق هسته‌اي و مذاکرات اخير رفع تحريم‌هاي ايران در «وين» را برعهده داشته، در کنار آلمان و انگلستان به تکرار ادعاهاي تهدد آميز بر عليه ايران ادامه داد.
او در مصاحبه‌اي که با شبکه «الحدث» داشت با ادعاي اينکه تهديدهاي ايران به فراتر از «محدوده غرب آسيا» گسترش يافته است، گفت: «بايد شيوه مقابله با تهديدهاي ايران در جهان را تغيير دهند.» رييس جمهور فرانسه در اين مصاحبه که در حاشيه کنفرانس آب و هوايي «شرم الشيخ»، مصر تهيه شده است مي‌گويد: «براي مقابله با تهديدات ايران، بايد سازماندهي‌شده عمل کنيم».
مکرون با اين ادعا که شهروندان ايران بايد از تحريم‌ها و ديگر اقدامات محفوظ بمانند ادامه مي‌دهد: «بايد اطمينان حاصل کنيم که مردم ايران تحت تأثير تحريم‌ها قرار نگيرند». پيش از اين نيز رئيس جمهور فرانسه پيروزي «بنيامين نتانياهو» در انتخابات کنست را تبريک گفت و او را به پاريس دعوت کرد تا در زمينه امور دوجانبه و ايران گفت‌وگو کنند.
غرب ميز گفتوگو را ترک کرده است


«فريدون مجلسي»، تحليلگر مسائل بين‌الملل در واکنش به گفته رييس جمهور فرانسه که از جوامع بين‌المللي خواسته است رفتارشان را با ايران بايد تغيير دهند، به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «وقتي چنين ادعايي از سوي رييس جمهوري فرانسه در ادامه تهديدهاي ساير کشورهاي اروپايي و البته آمريکا مطرح مي‌شود، نشانه‌ موفقيت جناح ارزشي جمهوري اسلامي ايران است که همواره درگيري‌هاي نظامي را در دستور کار خود قرار مي‌دهند. ارزشي‌هاي تندرو اين واقعيت را به ديگر کشورها رسانده است که هر لحظه براي جنگ آمادگي کامل دارند. اگر به گفته مکرون توجه کنيم منظور او اين است که ديگر راهي براي مذاکره و گفت‌وگو باقي نمانده است و تنها گزينه نظامي روي ميز قرار دارد. دخالت ايران در جنگ اوکراين و ارسال ادوات نظامي مانند پهپاد در اين جنگ يکي از بهانه‌هايي است که مي‌تواند غرب و البته متحدان خاورميانه‌اي آنها را براي رويارويي نظامي بر عليه ايران متحد کند.»
اين تحليلگر مسايل بين‌الملل با اشاره به رونمايي موشک‌هايي جديد از سوي ايران، نشان از آمادگي جنگي دارد، ادامه مي‌دهد: «در روزهاي اخير شاهد رونمايي موشک‌هاي مختلفي در ايران بوديم که مي‌خواهند از قدرت نظامي خود رونمايي کنند. برداشت غرب از اين مانورها و رونمايي‌ها اين است که ايران خود را براي رويارويي نظامي آماده مي‌کند. توجه داشته باشيد که همه جنگ‌هايي که در جهان در گرفت گام به گام و قدم به قدم شروع شد. اگر نگاهي به تاريخ بيندازيد متوجه مي‌شويد که هيچ کشوري تاريخ شروع جنگ را نمي‌دانست. باتوجه به اين مثال بايد بگوييم که وضعيت جنگي نزديک‌تر است. در اين بين بايد به جنگ روسيه-اوکراين هم اشاره‌اي داشته باشيم. با توجه به کمک نظامي ايران به روسيه حالا اروپا و آمريکا رفته رفته ايران را به‌عنوان متحد روسيه نام‌گذاري کرده‌اند. آنها شايد در اوکراين نتوانند حريف روسيه شوند ولي سعي مي‌کنند تا جايي که مي‌توانند به شرکاي جنگي روسيه ضربه بزنند که در اولين قدم مي‌خواهند با ايران وارد درگيري شوند. فراموش نکنيد که در هفته‌هاي اخير دولت‌هاي 1+5 از مرگ حتمي برجام صحبت مي‌کنند تا نشان دهند که در برابر ايران ميز مذاکره را هم ترک خواهند کرد.»
مجلسي با اشاره به چهره کشورهاي منطقه که به خود آرايش جنگي گرفته‌اند، اضافه مي‌کند: «نه‌تنها آمريکا و اروپا بلکه در خاورميانه هم کشورهايي مانند «عربستان سعودي»، «امارات»، «بحرين»، «جمهوري آذربايجان» و تا حدود زيادي «ترکيه» و «پاکستان» در مقابل آنچه تهديد ايران نام دارد آرايش جنگي گرفته‌اند. در واقع خود را براي جنگ آماده مي‌کنند. با توجه به اين توضيح بايد بگوييم که ايران در محاصره کشورهايي قرار دارد که هر لحظه با تحريک کشورهاي غربي مي‌توانند آغازگر جنگ بر عليه ايران باشند. ما از آنچه در مورد توان بالاي نظامي ايران گفته مي‌شود در حد موارد رسانه‌اي شده خبر داريم ولي آنچه در وضعيت جنگي بايد مورد توجه قرار بگيرد شرايط اقتصادي کشورها است. در حال حاضر با مشکلات اقتصاديي که در ايران وجود دارد به نظر توان مالي براي پيش‌برد جنگ وجود ندارد.»