خیز ترامپی‌ها برای استیضاح بایدن

اعلام نتیجه رسمی انتخابات دیروز ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد ولی جمهوری‌خواهان پیروزی‌شان در انتخابات را قطعی تلقی می‌کنند. دونالد ترامپ دیروز گفت قصد دارد یک هفته بعد از انتخابات «خبری مهم» اعلام کند و طرح‌هایی هم برای تبدیل انتخابات کنگره به پل ورود به کاخ سفید در سال ۲۰۲۴ دارد؛ سناریویی که مسیر آن از استیضاح جو بایدن عبور می‌کند.
بعد از هفته‌ها رقابت‌های اولیه گرم و کارزار‌های انتخاباتی، انتخابات کنگره امریکا دیروز برگزار شد. حساسیت‌ها به انتخابات باعث شد علاوه بر جو بایدن، رئیس‌جمهور، سه رئیس‌جمهوری دیگر یعنی باراک اوباما، دونالد ترامپ و بیل کلینتون هم وارد کارزار انتخاباتی برای حمایت از هم‌حزبی‌های‌شان شوند. انتخابات علاوه بر تعیین تکلیف تمام ۴۳۵کرسی مجلس نمایندگان ایالات متحده، ۳۵کرسی از مجموع ۱۰۰کرسی سنا و ۳۶کرسی فرمانداری سرنوشت موضوعات کلیدی در بسیاری از ایالت‌ها را هم تعیین می‌کند. همین مسئله در کنار اتفاقاتی که بعد از انتخابات سال ۲۰۲۰ افتاد، نگرانی‌ها را درباره خشونت انتخابات زیاد کرده است ولی «کارین ژان پی‌یر» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه گفت که مسئولان اجرایی انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره امریکا، هیچ تهدید معتبر و خاصی را علیه امنیت انتخابات روز سه‌شنبه گزارش نکرده‌اند.
۴۲ میلیون رأی زودهنگام
نیمه‌شب سه‌شنبه ساعاتی قبل از شروع انتخابات برآورد می‌شد که تا قبل از شروع آن بیش از ۱۷ میلیون از رأی‌دهندگان، آرای خود را از طریق الکترونیک داده‌اند. کارین ژان پی‌یر، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که به دلیل حجم رأی‌های اولیه و ارسال پستی، ممکن است نیاز باشد امریکایی‌ها روز‌ها یا حتی هفته‌ها منتظر بمانند کارکنان انتخابات بتوانند همه آرا را بشمارند و برندگان انتخابات را اعلام کنند. او گفته است: «در انتخابات مدرن، تعداد بیشتری از رأی‌ها، رأی‌گیری زودهنگام و همچنین از طریق پست انجام می‌شود، (در نتیجه) تا زمانی که رأی‌گیری در هشتم نوامبر بسته شود، بسیاری از ایالت‌ها شروع به شمارش آرا نمی‌کنند.» برآورد‌ها نشان داده است ۴۳ درصد از دموکرات‌ها به روش انتخابات زودهنگام و ۳۴ درصد از جمهوری‌خواهان نیز به همین روش رأی داده‌اند. اگر برحسب ۴۲ میلیون نفری که در رأی‌گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند، محاسبه شود، انتخابات جاری می‌تواند یک رکورد در میزان مشارکت در میان انتخابات‌های کنگره به حساب آید.


ترامپ دنبال پرش
برآورد‌ها این است که جمهوری‌خواهان پیروز انتخابات کنگره خواهند بود و ظهور یک موج «قرمز» بزرگ را پیش‌بینی می‌کنند که نمادی از حزب‌شان است. همچنین آخرین نظرسنجی جدید رویترز/ ایپسوس قبل از انتخابات حاکی است محبوبیت جو بایدن به ۳۹درصد کاهش یافته است. دموکرات‌های همچنان مضطرب تلاش دارند از اکثریت شکننده خود در کنگره دفاع کنند و همزمان بر نگرانی‌های فراگیر در مورد اقتصاد، جرم و جنایت و رهبری جو بایدن، رئیس‌جمهوری امریکا غلبه کنند. دونالد ترامپ که در حال تبدیل شدن به نماد جمهوری‌خواهان در انتخابات جاری است، با قطعی فرض کردن پیروزی جمهوری‌خواهان، در تجمعی میان هوادارانش در ایالت اوهایو گفت ۱۵نوامبر در عمارت مارالاگو فلوریدا «خبر مهمی» را منتشر خواهد کرد. ترامپ گفت: «من قصد دارم روز سه‌شنبه آینده
- ۱۵نوامبر- در عمارت مارالاگو خبر بسیار مهمی را منتشر کنم. فعلاً نمی‌خواهیم چیزی باعث کاستن اهمیت انتخابات میان‌دوره‌ای امریکا شود.» او نگفت که چه خواهد گفت و برخی از حاضران در این تجمع گمانه‌زنی کرده‌اند که ترامپ احتمالاً می‌خواهد نامزدی خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۴ اعلام کند، به خصوص که اوایل این هفته هم گفت: «به احتمال خیلی زیاد» در انتخابات شرکت خواهد کرد. اگر او حضور زودهنگام خود را در انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ اعلام کند، انتظار می‌رود دو سال باقی مانده تا انتخابات، به سال‌هایی پرتنش تبدیل شود. در یک طرف دموکرات‌هایی قرار می‌گیرند که احتمالاً قصد دارند با مطرح کردن پرونده او در حمله ششم ژانویه ۲۰۲۰ به کنگره، زمینه حذف وی را از انتخابات فراهم کنند و در سوی دیگر، جمهوری‌خواهان کمر به شکست جو بایدن بسته‌اند. مجله امریکایی «رولینگ استون» نوشته که ترامپ دنبال پروژه استیضاح بایدن است و از متحدان جمهوریخواه اصلی خود در کنگره امریکا درباره جزئیات برنامه‌های‌شان برای استیضاح جو بایدن و مقامات ارشد دولت او در صورت کسب کنترل مجالس کنگره در انتخابات میان‌دوره‌ای پرس‌وجو کرده است. دو منبع آگاه به این مجله گفته‌اند، ترامپ به ویژه در ماه‌های اخیر مکرراً از هم‌حزبی‌های خود پرسیده، جمهوریخواهان اگر کنترل مجلس نمایندگان کنگره امریکا را به دست بگیرند، «چند دفعه» می‌خواهند برای استیضاح جو بایدن تلاش کنند.