همکاری برای خنثی‌سازی تحریم

گروه سیاسی/ شامگاه سه‌شنبه 17 آبان‌ماه دبیر شورای امنیت ملی روسیه به دعوت رسمی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. 
«نیکلای پاتروشف» دیروز نیز در جریان این سفر با آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور و علی شمخانی همتای ایرانی خود دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
در دیدار دبیر شورای امنیت ملی روسیه با رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران بر توسعه همکاری‌های راهبردی - اقتصادی دو کشور تأکید و عنوان شد، تقویت همکاری‌های منطقه‌ای بهترین راه ایجاد صلح و ثبات است.
آیت‌الله رئیسی در دیدار «نیکلای پاتروشف» دبیر شورای امنیت ملی روسیه با بیان اینکه اراده ایران و روسیه ارتقای سطح روابط راهبردی در عرصه‌های مختلف است، این روابط را در حال تقویت و چشم‌انداز آن را روشن توصیف کرد و افزود: همکاری کشورهای مستقل، قاطعانه‌ترین پاسخ به سیاست تحریم و بی‌‌ثبات‌سازی امریکا و متحدینش است. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مخالفت با جنگ است، اظهار داشت:‌ توسعه دامنه و تصاعد سطح جنگ باعث نگرانی همه کشورها است.


نیکلای پاتروشف  نیز با ارائه گزارشی از وضعیت همکاری‌های دوجانبه تأکید کرد: برای توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های سیاسی، ‌تجاری، ‌انرژی، کشاورزی و ترانزیت، بسیار فعالانه تلاش می‌کنیم و کمیسیون مشترک اقتصادی ایران - روسیه نیز بخوبی پیگیر اجرای توافقات رؤسای جمهور دو کشور است.
پاتروشف با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط با جمهوری اسلامی در قالب مجامع و سازمان‌های منطقه‌ای اظهار داشت: ایجاد جهان چندقطبی در راستای منافع همه کشورهای جهان است.
 افزایش حجم مبادلات تجاری با مسکو
معاون اول رئیس‌جمهور نیز بر ضرورت سرعت بخشیدن به روند همکاری‌های تجاری تهران و مسکو و اجرای توافقات فیمابین در جهت ارتقای سطح مناسبات اقتصادی دو کشور تأکید کرد. دکتر محمد مخبر نیز عصر دیروز در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس‌جمهور روسیه، بر آمادگی تهران برای افزایش حجم مبادلات تجاری با مسکو تأکید کرد و گفت: ایران و روسیه باید تلاش کنند استفاده از ارز ملی دو کشور را هر چه سریع‌تر در مبادلات تجاری فیمابین گسترش دهند. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین بر لزوم تسریع در اجرای پروژه راه‌آهن رشت - آستارا تأکید و خاطرنشان کرد: اگر این پروژه با سرعت اجرایی شود، گام مهمی در جهت توسعه ترانزیت خواهد بود.
مخبر افزود: همکاری‌های تجاری تهران و مسکو می‌تواند علاوه بر تأمین نیازها و منافع دو کشور، به بازارها و نیازهای منطقه نیز پاسخ دهد تا منافع بیشتری برای دو ملت حاصل شود. معاون اول رئیس‌جمهور همچنین ضمن دعوت از نخست‌وزیر روسیه برای سفر به تهران، از برگزاری مناسب اجلاس کشورهای حاشیه دریای خزر که اخیراً در مسکو برگزار شد، قدردانی کرد.
ایگور لویتین، دستیار رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با تأکید بر آمادگی مسکو برای گسترش همکاری‌ها با تهران در بخش‌های مختلف به‌خصوص ترانزیت، گفت: ‌روسیه آمادگی دارد برای توسعه این بخش، در سرمایه‌گذاری‌های مشترک حضور به‌هم رساند.
دستیار رئیس‌جمهور روسیه از آمادگی شرکت‌های روسی برای گسترش همکاری با ایران خبر داد و گفت: شرکت‌های روسی فعال در زمینه تولید ماشین‌آلات کشاورزی و اتوبوس آمادگی دارند محصولات خود را به ایران صادر کنند و در این زمینه همکاری مشترک داشته باشند.
در این دیدار که تعدادی از معاونین و نمایندگان بخش خصوصی روسیه نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت مبادلات تجاری و پروژه‌های همکاری دو کشور و همچنین راهکارهای توسعه مناسبات فیمابین مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی 
دبیر شورای امنیت ملی روسیه که به تهران سفر کرده است، صبح دیروز با دریابان «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این دیدار، شمخانی تقویت روند همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، تجارت، امور بانکی و محیط زیست را حائز اهمیت ذکر کرد و افزود: با اتخاذ تمهیدات لازم باید بسرعت موانع موجود در این بخش‌ها را برطرف کرد.
او همچنین تقویت همکاری‌های چندجانبه در سازمان‌های منطقه‌ای بویژه شانگهای را برای بهره‌گیری هوشمندانه از ظرفیت‌های قابل تبادل کشورهای عضو ضروری دانست. دبیر شورای امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه خطر تروریسم و افراطی‌گری همچنان امنیت منطقه و جهان را تهدید می‌کند بر لزوم استمرار و افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای دفع کامل خطرات این پدیده شوم تأکید کرد.
شمخانی با اشاره به بحران اوکراین گفت: ایران از هرگونه ابتکاری که به آتش‌بس و صلح بین روسیه و اوکراین بر پایه گفت‌و‌گو منجر شود، استقبال و حمایت کرده و آماده نقش‌آفرینی برای پایان جنگ است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، ایجاد نهادهای مشترک و هم‌افزا برای مقابله با تحریم‌ها و فعال‌سازی ظرفیت نهادهای بین‌المللی علیه تحریم و کشورهای تحریم‌کننده را مورد تأکید قرار داد.
 توسعه و تعمیق روابط
این دیدارها در حالی صورت گرفته است که روابط تهران و مسکو پس از تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و همچنین تداوم تحریم‌های ایران در راستای ادامه سیاست‌های غیرقانونی غرب علیه کشورمان، توسعه یافته است. روابطی که اکنون می‌تواند با عنوان همکاری باشگاه تحریمی‌ها نیز خوانده شود البته سابقه‌ای طولانی داشته است؛ از گسترش همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور تا همکاری مشترک در عرصه مبارزه با تروریست‌های مورد حمایت غرب در سوریه نشان‌دهنده متوازن شدن روابط دو کشور در دوران معاصر به رغم سابقه تاریخی است که ایرانیان در اذهان خود سراغ دارند. این روابط که بسرعت به سمت روابط راهبردی و استراتژیک پیش می‌رود، به مدد قدرت مستقلانه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و نویددهنده آن است که به روابط سایر کشورها نیز تسری یابد.
 نگرانی از راهبردی شدن روابط
با این حال کشورهای غربی و به‌خصوص امریکا که سال‌هاست تلاش دارند پروژه منزوی کردن ایران در جهان را پیش ببرند از این نوع روابط خشمگین هستند. شواهد نشان می‌دهد طراحی‌های فراوانی برای تخریب روابط تهران و مسکو شکل گرفته و تلاش دارد تا افکار عمومی جهانیان را به خود حساس کند. روابط متعارف دو کشور گرچه تعمیق و توسعه یافته است اما اتفاقی نیست که به صورت عادی و نرمال توجه دیگر کشورها را به خود جلب کند و آنها را به کنش خصمانه برای تیره کردن این روابط سوق دهد، اما انگاره‌های ساخته شده توسط غرب از یک رابطه متعارف در نظام بین‌الملل به دنبال هیولاسازی از اهداف این روابط، ایران‌ستیزی و روس‌هراسی به نفع خود است. اوج این رخدادها را می‌توان در تحرکاتی دید که از تیرماه امسال یعنی حدود چهار ماه پس از شروع جنگ اوکراین آغاز شده است.
در ابتدای سناریوی ادعایی فروش پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، هیچ‌ یک از کشورهای جهان به‌خصوص کشورهای اروپایی با این پروژه امریکایی همراهی نکردند. هفته‌ها زمان برد تا امریکا با لابی‌گری، بده بستان و تطمیع و تهدید بتواند کشورهای متحد خود را برای نقش‌آفرینی در این پروژه به کار گیرد. هرچند در نهایت امریکا توانست چند کشور اروپایی را با خود همراه کند، اما نشست اخیر غیررسمی «آریافرمولا» در سازمان ملل نشان داد ادعای امریکا و چند کشور غربی مشروعیت جهانی ندارد. نه‌تنها رئیس دوره‌ای شورای امنیت اجازه برگزاری جلسه رسمی این شورا در ارتباط با این مسأله را نداد که کشورهای دیگر مانند چین و روسیه با ادعاهای امریکا مخالفت کرده و چندین کشور دیگر مانند هند نیز حاضر نشدند در زمین امریکایی‌ها بازی کنند؛ اتفاقی که برای مقامات امریکایی گران آمد و اجازه نداد نماینده 19 کشور در حمایت از ایران و مخالفت با یکجانبه‌گرایی امریکا سخنرانی کند.
با این حال فضاسازی‌های رسانه‌‌ای به‌طور قابل توجهی علیه روابط تهران و مسکو زیاد است و رژیم صهیونیستی از این مسأله بشدت نگران است. روزنامه هاآرتص در این خصوص نوشت، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته در جمع خبرنگاران مدعی شد، روابط تهران - مسکو موجب جسورتر شدن ایران خواهد شد. گانتس در ادامه مدعی شد: این موضوع [روابط ایران و روسیه] بر کل منطقه اثر خواهد گذاشت.