عبور 8 تانکر بنزین ایرانی از مرز ابوکمال

گروه سیاسی/ کاروان تانکرهای حامل سوخت ایران در مرز کشورهای عراق و سوریه مورد حمله پهپادی قرار گرفت. در این حمله تنها دو تانکر از مجموع 22 تانکر این کاروان مورد حمله قرار گرفتند و علی‌رغم اخبار ضد و نقیض درباره ابعاد این حمله پهپادی از جمله درباره تلفات جانی آن بر اساس گزارش خبرنگار صدا و سیما مستقر در عراق حتی به رانندگان این تانکرها آسیب جدی نرسید.
به گزارش فارس، در پی انتشار خبر شنیده شدن صدای دست‌کم چهار انفجار، در بامداد چهارشنبه در نزدیکی مرز میان عراق و سوریه، رسانه‌های عراقی با انتشار خبری به نقل از «جبار المعموری» از رهبران کمیته هماهنگی شیعیان نوشتند که «سه پهپاد اسرائیلی محموله کمک‌های سوختی ایران به لبنان را در نزدیکی گذرگاه مرزی القائم در غرب عراق هدف قرار دادند». عضو چهارچوب هماهنگی شیعیان عراق خاطرنشان کرد که این اقدام در چهارچوب سیاست تل‌آویو و هم‌پیمانانش برای گرسنه نگه داشتن ملت‌ها و ممانعت از رسیدن کمک‌ها به بیروت و دیگر شهرهای لبنانی است که از بحران سوخت رنج می‌برند. وی گفت که وجود پهپادها در مرزهای عراق نشان می‌دهد که ما نیازمند اتخاذ اقدامات بیشتر برای محافظت از حریم هوایی این کشور هستیم.
حمایت لجستیکی امریکا
این منابع تصریح کردند که ورود و خروج محموله‌های سوخت کاملاً به‌صورت رسمی و طبق توافقنامه‌های امضا شده میان ایران و کشورهای عراق، سوریه و لبنان صورت می‌گیرد. بر اساس اخبار قرار بود ۲۲ تانکر سوخت با عبور از گذرگاه مرزی القائم - ابوکمال وارد سوریه شوند اما پس از عبور ۸ تانکر از گذرگاه مرزی القائم و ورود به سوریه، در فاصله ۲۰۰ متری مرز و در داخل خاک سوریه 2 تانکر هدف قرار گرفتند و به همین دلیل سایر تانکرها همچنان در خاک عراق باقی ماندند.


کانال تلگرامی «صابرین نیوز» تنها چند ساعت پس از این حمله هوایی علیه مرزهای سوریه و عراق از حضور یک فروند هواپیمای اطلاعاتی و جنگ الکترونیک متعلق به نیروی هوایی امریکا که از پایگاه العدید قطر به پرواز درآمده بود و در حال انجام عملیات شناسایی در عمق خاک سوریه به سمت منطقه شرقی در امتداد مرز سوریه و عراق بود خبر داد و نوشت: علاوه بر آن، دومین هواپیمای نظامی امریکا به عنوان یک پلتفرم ارتباطی و حلقه ارتباطی هوابرد و مأموریت‌های اطلاعات الکترونیک در حال پرواز بر فراز منطقه القائم در مرزهای عراق و سوریه در نزدیکی محل هدف قرار دادن تانکرهای سوخت در بامداد امروز بوده است. با این حال یک مقام ارشد دولت امریکا در واکنش به این اخبار گفت که این حملات هوایی در منطقه ابوکمال - القائم در مرز عراق و سوریه از سوی نیروهای امریکایی صورت نگرفته است. سنتکام، ستاد فرماندهی نیروهای امریکا، هم گفت از وقوع انفجارها در این منطقه مطلع و مشغول تحقیق درباره آنها است. ادعای امریکایی‌ها مبنی بر دست نداشتن در این حمله در حالی است که روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار گزارشی نوشت که دولت امریکا به دولت لبنان ابلاغ کرده است که کمک سوختی ایران به این کشور، مشمول تحریم بوده و به بیروت مجوز دریافت سوخت از ایران را نمی‌دهد.
عجز اسرائیل در برابر مقاومت
اگر چه منابع رسمی این ادعا که کاروان تانکرهای حامل سوخت به مقصد لبنان بوده‌اند را رد یا تأیید نکردند، با این حال با فرض اینکه مقصد این تانکرها لبنان است باید گفت که ارسال سوخت ایران به لبنان از مردادماه سال 1400 و در پی بروز بحران انرژی در این کشور آغاز شد. در آن مقطع پنج کشتی حامل سوخت خریداری شده از سوی حزب‌الله لبنان از بنادر ایران به سمت بنادر سوریه حرکت کرده و از آنجا با کامیون به لبنان منتقل شد. به تصریح سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان هزینه خرید سوخت از ایران را تاجران شیعه لبنانی پرداخت کردند. «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در واکنش به تأمین سوخت مورد نیاز مردم لبنان از سوی ایران این حرکت را مغایر با امنیت ملی اسرائیل دانسته و واردات موفق سوخت توسط حزب‌الله از ایران را «تغییر عمده قواعد بازی» به نفع حزب‌الله عنوان کرده بود. تغییری که روند اتفاقات نشان داد صهیونیست‌ها از تحقق آن عاجزند، چه این همکاری میان ایران و حزب‌الله به همکاری میان دولت‌های دو کشور تسری یافت.