ممنوعیت رجیستری گوشی های آیفون ۱۴

آرمان امروز: فروش گوشي هاي جديد ايفو با قيمت هاي نجومي در شرايطي که قانون واردات اين نوع گوشي ممنوع است با حواشي زيادي مواجه شده به گونه ايکه حتي برخي از شائبات در زمينه واردات چراغ خاموش اين گوشي تلفن همراه نيز مطرح شده است موضوعي که عضو هيات مديره اتحاديه فناوران رايانه معتقد است  ارز براي واردات آيفون 14 تخصيص داده نمي‌شود؛ و امروز هم کساني‌که به صورت چمداني يا مسافري اقدام به واردات اين نوع گوشي مي‌کنند نمي‌توانند آن را رجيستر کنند و مدت فعال بودن اين مدل از تلفن همراه 15 روزه تا يک ماهه است.
احسان بيات با بيان اينکه از تاکنون هيچ شرکتي به شکل قانوني اقدام به واردات آيفون 14 نکرده است، گفت: ارز براي واردات آيفون 14 تخصيص داده نمي‌شود؛ و امروز هم  کساني‌که به صورت چمداني يا مسافري اقدام به واردات اين نوع گوشي مي‌کنند نمي‌توانند آن را رجيستر کنند و مدت فعال بودن اين مدل از تلفن همراه 15 روزه تا يک ماهه است.
وي با اشاره به دلايل رجيستر نشدن آيفون 14 در کشور، تصريح کرد: آيفون 14 را مي‌توان مسافري وارد و در گمرک اظهار کرد؛ اما از آنجايي‌که شناسه کالا از سمت همتا ايجاد نشده نمي‌توان براي فعال سازي آن کد همتا دريافت کرد.
عضو هيات مديره اتحاديه فناوران رايانه ادامه داد: اگر کميته ريجيستري در هفته پيشرو تشکيل جلسه بدهد بدون ترديد بحث رجیستر شدن کالاهاي بالاي 600 دلار را مطرح خواهيم کرد.


بيات با اشاره به وجود تقاضا براي خريد برند اپل، گفت: متقاضي خريد اين نوع گوشي‌ها در بازار زياد است؛ برخي از فروشگاه‌ها به‌دليل نوسان‌هاي نرخ ارز مدل‌هاي قديمي 12 و 13 آيفون را که در بازار موجود است نگه داشته‌اند و متاسفانه قيمت آن افزايش پيدا کرده است.
وي تصميم وزارت صمت براي وضع ممنوعيت واردات کالاي بالاي 600 دلار را اشتباه دانست و افزود: ممنوعيت واردات موبايل‌هاي بالاي 600 دلار باعث نشد که ارز از کشور خارج نشود و اين مدل گوشي با ارز قاچاق و در قالب کالاي قاچاق وارد کشور شد و در بازار به وفور اين مدل‌ از گوشي‌ها موجود است. اين فعال صنفي بر ايجاد يک روش قانوني براي واردات اپل، تاکيد کرد و افزود: بايد مشکل بازار براي واردات تلفن همراه مدل آيفون حل شود.
بيات با بيان اينکه بازار در شرايط رکود است، گفت: بازار در ماه گذشته به شدت در شرايط رکود بود اما در هفته‌هاي ابتداي آبان تکان خورد و تقاضا تاحدودي افزايش پيدا کرد.
عضو هيات مديره اتحاديه فناوران رايانه، خاطر نشان کرد: موبايل با ارز نيمايي وارد کشور مي‌شود و افزايش نرخ ارز در بازار آزاد تاثيرچنداني در قيمت گوشي همراه نمي‌گذارد، نوسان‌هاي نرخ نيما در يک ماه گذشته حدود 2 درصد در نرخ گوشي‌هاي همراه در بازار تاثير گذاشته است.  به گفته وي؛ قيمت تلفن‌هاي همراه هوشمند که تقاضا براي خريد آنها وجود دارد از حدود 2 ميليون 500 هزار تومان شروع مي‌شود؛ اما نرخ گوشي‌هايي که بيشترين تقاضا را دارند بين 5 تا 7 ميليون تومان است. بالاترين نرخ موبايل در بازار پرومکس 13 است که قيمت آن 58 ميليون تومان است.
بيات تصريح کرد: بازار با کمبود کالا مواجه نيست و انواع مدل‌هاي گوشي‌ از برند سامسونگ، شيائومي و در بازار موجود است و نوسان‌هاي نرخ ارز به‌ اين دليل که اين گوشي‌ها با نرخ نيمايي وارد مي‌شوند در قيمت آنها تاثير چنداني نمي‌گذارد.