بدرقه تيم ملي در سكوت آزادي

گروه ورزش
تيم ملي ايران در آخرين بازي خود قبل از سفر به قطر براي حضور در جام جهاني پنجشنبه غروب مقابل تيم ملي نيكاراگوئه در يك بازي دوستانه به ميدان رفت. در اين بازي كه بدون حضور تماشاگران برگزار شد، ملي‌پوشان كشورمان با تك گل مهدي ترابي از سد حريف خود گذشتند.
آخرين باري كه كارلوس كي‌روش در ورزشگاه آزادي روي نيمكت تيم ملي ايران نشسته بود، برمي‌گشت به چهار سال پيش. تا اينكه غروب 19 آبان 1401 اين مربي پرتغالي يك‌بار ديگر به عنوان سرمربي ايران در اين ورزشگاه حاضر شد تا تيمش را مقابل نيكاراگوئه هدايت كند. جز كي‌روش دو بازيكن ديگر هم بعد از مدت‌ها در آزادي با پيراهن تيم ملي حضور پيدا كردند: رامين رضاييان و روزبه چشمي. دو بازيكني كه تا همين دو ماه پيش هيچ شانسي براي شركت در جام جهاني نداشتند، اما با تغيير و تحول در راس فدراسيون و بازگشت كي‌روش دوباره تبديل به گزينه‌هاي مورد اعتماد پيرمرد پرتغالي شدند. 
كي‌روش در بازي مقابل رقيب گمنام خود يك تركيب متفاوت را راهي ميدان كرد. نبود اكثر لژيونرها جز آنهايي كه در قطر بازي مي‌كردند و در اردوي تيم ملي حاضر شدند، يكي از دلايل چيدمان عجيب سرمربي تيم بود. دليل ديگر را شايد بتوان تلاشي براي مخفي ماندن نقشه‌هاي اصلي تيم دانست. در اين بازي كي‌روش، بيرانوند را درون دروازه قرار داد. پورعلي‌ گنجي را در مركز خط دفاعي و ابوالفضل جلالي را در سمت چپ. همچنين كنعاني‌زادگان را به سمت راست خط دفاعي فرستاد. به ميلاد سرلك در كنار اميد نورافكن و روزبه چشمي در خط مياني بازي داد و رامين رضاييان و وحيد اميري و مهدي ترابي را به عنوان عناصر تهاجمي در نظر گرفت. بزرگ‌ترين سورپرايز او نيز فكس كردن آريا برزگر مهاجم جوان تيم‌هاي ملي جوانان و اميد بود. در لحظه شروع بازي اين تصور به وجود آمد كه تيم ملي ايران با سيستم 2-5-3 بازي مي‌كند. سيستمي كه در ادامه با توجه به تغييرات و تعويض‌ها چندين حالت مختلف به خود گرفت. 
استفاده از كنعاني‌زادگان در سمت راست خط دفاعي و بازي دادن به رامين رضاييان در خط جلو، در روز غيبت صادق محرمي و دو وينگر تهاجمي تيم يعني جهانبخش و قلي‌زاده كاملا قابل درك بود، اما با توجه به اينكه شجاع خليل‌زاده سابقه حضور در دفاع راست را در كارنامه دارد به نظر مي‌رسيد اين بازيكن در سمت راست خط دفاعي به كار گرفته شود. با اين حال شجاع نه تنها چنين شانسي پيدا نكرد، بلكه در نيمه دوم و بعد از مصدوميت اميد ابراهيمي به جاي او وارد زمين شد. اين يعني ممكن بود شجاع خليل‌زاده اصلا بازي نكند.
كي‌روش در بازي دوستانه مقابل نيكاراگوئه سعي كرد به چند بازيكن جوان و آينده‌دار تيم ملي هم بازي بدهد. همان بازيكناني كه طي روزهاي گذشته از اردوهاي تيم ملي جوانان و اميد در اردوي تيم ملي حاضر شدند تا كي‌روش از لحاظ كميت نفرات در برگزاري تمرين به مشكل نخورد. كي‌روش علاوه بر بازي دادن به برزگر، جوانان از جمله مهدي هاشم‌نژاد، سامان تورانيان و اميرعلي صادقي را نيز در نيمه دوم به كار گرفت. كي‌روش چند روز پيش در يك اظهارنظري گفته بود اين بازيكنان ستاره‌هاي ايران در جام جهاني 2026 خواهند بود. كي‌روش دو تعويض ديگر هم در اين مسابقه انجام داد. فرستادن سيد حسين حسيني به جاي بيرانوند و اميد ابراهيمي به جاي اميد نورافكن.
بازي گرفتن از حسيني در حالي كه پيام نيازمند و محمدرضا اخباري روي نيمكت تيم ملي حضور داشتند يك پيام واضح داشت: اينكه كي‌روش انتخاب‌هايش را براي درون دروازه ايران انجام داده و دروازه‌بان‌هاي تيم‌هاي سپاهان و تراكتور احتمالا شانسي براي سفر به قطر نخواهند داشت.
در نهايت تيم ملي ايران در حالي با يك گل تيم صد و سي و دوم دنيا را شكست داد كه برخي تصور مي‌كردند يك پيروزي پرگل در انتظار تيم ملي خواهد بود. با اين حال نه تنها خبري از پيروزي پرگل نبود كه چند بار جا ماندن خط دفاعي تيم مقابل بازيكنان گمنام حريف هواداران را نگران كرد. در مورد اين مساله بايد در نظر داشت كه گرچه بسياري از بازيكنان اصلي تيم حاضر نبودند و كي‌روش هم از تركيبي متفاوت بهره مي‌گرفت، اما سرمربي تيم در خط دفاعي تقريبا تمام گزينه‌هاي نهايي‌اش را در دسترس داشت. يعني دروازه‌بان و خط دفاعي ايران در جام جهاني تقريبا همين خط دفاعي و دروازه‌بان بازي با نيكاراگوئه خواهند بود. 
مصدوميت اميد ابراهيمي هم تبديل به تلخ‌ترين اتفاق اين بازي دوستانه شد. ستاره تقريبا پا به سن گذاشته تيم ملي فوتبال ايران دقايقي بعد از ورود به زمين دچار كشيدگي عضله شد و جاي خود را به شجاع خليل‌زاده داد. طبق اخباري كه از اطراف تيم ملي به گوش مي‌رسد، اميد ابراهيمي دچار پارگي از ناحيه همسترينگ شده. اتفاقي كه در صورت تاييد به معناي پايان يافتن روياي حضور در جام جهاني براي اين بازيكن است. همچنين مي‌تواند روي تصميمات سرمربي تيم ملي براي خط زدن چهار بازيكن آخر از ليست نهايي نيز اثر بگذارد.
تيم ملي ايران تنها تيم گروه B مسابقات جام جهاني است كه هنوز ليست نهايي خود را اعلام نكرده است. پيش‌بيني مي‌شود اين ليست طي امروز يا نهايتا يكي، دو روز آينده اعلام شود، چراكه تيم ملي روز 22 آبان عازم دوحه خواهد شد و بايد تا آن زمان ليست نهايي مشخص شده باشد. ايران قرار است روز 25 آبان در آخرين بازي دوستانه خود قبل از جام جهاني به مصاف تونس هم برود. 
همان‌طور كه گفته شد مصدوميت اميد ابراهيمي اتفاق تلخ آخرين بازي دوستانه تيم ملي قبل از سفر به جام جهاني بود. اما اتفاقي تلخ‌تر از آن هم در غروب پنجشنبه 19 آبان رخ داد: خالي بودن ورزشگاه آزادي. 
در ادوار گذشته جام جهاني هميشه مراسمي تحت عنوان بدرقه تيم ملي توسط هواداران برگزار مي‌شد. مراسمي در حاشيه آخرين بازي دوستانه تيم قبل از اعزام به مسابقات. مثلا بازي ايران و بوسني قبل از جام جهاني 2006. با اين حال دستورالعمل بدون تماشاچي شدن بازي‌ها كه دو ماه پيش به خاطر شرايط كشور صادر شد به آخرين بازي تيم ملي هم رسيد و امسال يوزها در شرايطي آخرين بازي دوستانه خود را انجام دادند كه سكوهاي سرد ورزشگاه آزادي تنها نظاره‌گر اين بازي بود.