ناکامـــان دولت

آرمان ملي – مطهره شفيعي: سرداراني که وارد دولت شدند، سرانجام خوبي نداشتند. سردار رستم قاسمي و سردار سعيد محمد هر يک به بهانه‌اي عطاي حضور در نهادهاي نظامي را به لقايش بخشيدند تا در دولت وارد شوند اما به کجا رسيدند؟
در انتظار خداحافظي سردار رستم قاسمي
رستم قاسمي پيش از سعيد محمد دولتي شد. او پس از جنگ ايران و عراق، به قرارگاه خاتم‌الانبياء پيوست و در سال 1386 پس از عبدالرضا عابد، به‌عنوان فرمانده قرارگاه منصوب شد اما در مردادماه 1390 در پي برکناري مسعود ميرکاظمي، توسط محمود احمدي‌نژاد براي تصدي پست وزارت نفت پيشنهاد شد و در 12 مرداد، به‌عنوان آخرين وزير نفت دولت دهم از مجلس راي اعتماد دريافت کرد. با پيروزي سيدابراهيم رئيسي هم در دولت سيزدهم به‌عنوان وزير راه و شهرسازي فعاليت مي‌کند، اما ظاهرا چندان رضايتي از عملکردهاي او نيست. در هفته‌هاي اخير و پس از انتشار چند عکس از زندگي خصوصي رستم قاسمي موجي از انتقادات از وي آغاز شد البته پيش از اين نيز بسياري از منتقدان وزارت راه و شهرسازي معتقد بودند که قاسمي نتوانسته تاکنون وعده ساخت يک ميليون مسکن در هر سال را براي دولت سيزدهم عملي کند. احمد عليرضا‌بيگي، نماينده مجلس گفته بود: «عکس‌هاي منتشر شده از ايشان اهميتي ندارد. اين وزارتخانه با توجه به اينکه بخش عمده‌اي از اعتبارات عمراني کشور را از آن دريغ کرديم و آقاي وزير نيز نتوانستند پاسخگوي انتظارات مردمي در حوزه مسکن و عمران باشد به نظر بنده قبل از اينکه موضوع استيضاح ايشان مطرح شود خودشان استعفا خواهد داد.» بر همين اساس روزگذشته خبرآنلاين نوشت: «يک نماينده مجلس از استعفاي رستم قاسمي خبر داد. اين نماينده مجلس تأکيدکرد: رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي استعفاي خود را تقديم سيدابراهيم رئيسي کرده و منتظر تأييد رييس‌جمهور و رفتن از وزارتخانه مذکور است.» تسنيم هم نوشت: «شنيده‌ها از دولت حاکي از آن است که رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي از سمت خود استعفا داده و نامه استعفاي خود را نيز تقديم رئيس‌جمهوري کرده است. اين در حالي است که هنوز منابع رسمي اين خبر را تاييد نکرده‌اند.» عصر ديروز اما عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، تاکيد کرد: با پيگيري که بنده تا اين لحظه از منابع مختلف داشتم تا اين لحظه استعفاي وزير راه و شهرسازي به‌طور رسمي وصول نشده است. اقبال شاکري بيان کرد: بنده تا اين لحظه از منابع مختلفي پيگيري داشتم، اما تاکنون استعفاي آقاي رستم قاسمي را تاييد نکردند. براساس پيگيري‌هاي بنده تا اين لحظه استعفاي وزير راه و شهرسازي در جايي به‌طور رسمي وصول نشده است.
راهکار کنار رفتن رستم قاسمي


برخي نمايندگان که تمايل به برکناري رستم قاسمي از دولت ندارند پيشنهاداتي را مطرح کردند مانند تمرکز بر بيماري او و عدم ادامه کار در کسوت وزير! 11 آبان اقبال شاکري نماينده مردم تهران و عضو کميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، درخصوص طرح چندباره برخي موضوعات درباره کسالت و بيماري رستم قاسمي وزير راه و شهرسازي و ضعف جسمي و ناتواني در اداره وزارتخانه، گفت: به عقيده من رياست محترم جمهوري که مسئوليت اين کار را دارند بايد بررسي کنند که اگر آقاي مهندس قاسمي توانايي انجام کار را ندارند، تصميم ديگري گرفته شود. من اين را به صلاح خود آقاي قاسمي عرض مي‌کنم، ما نبايد فشار بياوريم و خداي نکرده ايشان را با مشکلات ديگري مواجه کنيم. به‌نظر من اگر اينطور است و اين حرف‌ها واقعي است، دولت پيشگام شود و قبل از اينکه خدايي نکرده شرايط بدتر شود، اقدام متناسب داشته باشد.
کارنامه سردار سعيد محمد
سردار ديگر سعيد محمد است. ديروز در فضاي مجازي خبري منتشر شد مبني بر اينکه «سعيد محمد تصدي شهرداري مشهد و استانداري تهران را رد کرده و در پاسخ چنين عنوان کرده که: «بنا دارد تا در امور دانشگاهي مشغول فعاليت شود. وي به عمد در دولت رئيسي خفيف شد تا حد و مرز خود را در سياست و کالبد اصولگرايي بداند که حذف وي از گزينه‌هاي وزارت راه و برکناري کاملا سياسي او از هنگام سفر کاري در سمت دبيري شوراي علي مناطق آزاد تجاري و حذف وي از تصدي معاونت اجرايي به رغم وعده‌هاي داده شده و.. تنها بخش کوچکي از حذف وجه سياسي سعيد محمد بود. به نظر مي‌رسد او مي‌خواهد پس از مدتي ريکاوري به طور مستقل و البته با تجديد قوا و همراه کردن برخي سياستمداران مطرح با خود به عرصه سياست بازگردد.» اما آيا او توان بازگشت به عرصه سياست را دارد؟ مردي که داراي عقبه نظامي است چگونه مي‌خواهد اعتماد سياسيون را براي همراهي با خودش جلب کند؟ در اذهان بسياري هست وقتي سعيد محمد نيت خودبراي رياست جمهوري را علني کرد، اسدا... بادامچيان در واکنش به کانديداتوري سردار سعيد محمد گفته بود: «اشخاصي چون سردار سعيد محمد که از چهره‌هاي نظامي هستند، براي ورود به انتخابات، ابتدا بايد از سپاه استعفا بدهند، چراکه شائبه استفاده از امکانات سپاه را در جامعه ايجاد مي‌کند، درحالي‌که خود سپاه اين را نمي‌خواهد. سردار سعيد محمد هم درحال‌حاضر از سپاه کناره‌گيري نکرده و استعفا نداده است، بلکه مشاور فرمانده کل سپاه شده است، در نتيجه اگر او مي‌خواهد وارد انتخابات شود، به او خوشامد مي‌گوييم، چراکه ما که نمي‌توانيم به او بگوييم که وارد انتخابات نشود. ازاين‌رو اين شائبه که از امکانات سپاه استفاده شود، در جامعه ايجاد مي‌شود. خود سپاه نيز چنين عقيده‌اي دارد، چراکه مردم در اين حالت مي‌گويند اين رئيس‌جمهور سپاه است؛ بنابراين سپاه هم اين را نمي‌خواهد». مشخص نيست چرا سعيد محمد بر سياسي بودن خودش تاکيد دارد. او در فروردين سال گذشته گفته بود: «گير کشور ما همين سياسيون هستند. نقطه گرفتاري کشور آنجايي است که کار دست سياسيون بيفتد.» وي در پاسخ به دانشجويي که پرسيد «يعني شما خودتان را سياسي نمي‌دانيد؟» گفت: «چرا من خودم را سياسي مي‌دانم اما روش کار سياسيون براي اداره کشور جواب نمي‌دهد. کسي که بخواهد با عينک سياسي به همه چيز نگاه کند، باعث مي‌شود از اصل موضوع و حل مساله غفلت شود و وارد فضاهايي شود که انرژي کشور را بگيرد، ولي خروجي ندهد.» آيا او که موفقيتي در مسئوليت‌هاي دولتي نداشته و از سوي ديگر اصولگرايان روي خوش به او نشان نمي‌دهند، درصدد سياست‌ورزي جديد است؟