روایت «آرمان‌ملی» از دردسرهای بنرهای میدان «ولی‌عصر(عج)»

آرمان‌ملي– مطهره شفيعي: ديوارنگاره‌هاي دردسرساز در ميدان ولي‌عصر! ديوارنگاره‌‌هايي که سعي دارد با جامعه پيوند برقرار کرده و تصاويري را ارائه کند که متناسب با موضوعات مورد توجه جامعه باشد، اما ظاهرا ديوار‌نگاره اجتماعي تبديل به ديوارنگاره اعتراضي شده است. اين تابلوي عظيم که گويا بزرگ‌ترين تابلوي تبليغاتي ايران و حتي منطقه محسوب مي‌شود، به ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر شهرت دارد و بهمن‌ماه 10 سال پيش، يعني سال 1391 ساخته شده است. ظاهرا متولي اصلي اين ديوارنگاره سازمان هنري رسانه‌اي اوج است، اما اين ديوارنگاره‌ها بارها دردسرساز شد. «خبرآنلاين» روزگذشته نوشت: «دوشنبه 23 آبان، به بهانه نزديک شدن به جام‌جهاني 2022 قطر، ديوارنگاره‌اي در ميدان وليعصر(عج)، با نمايي از چهره‌هاي اساطيري همچون رستم، آرش، اسفنديار، سياوش، زال و گردآفريد نصب شد که بازيکنان فوتبال را راهي ميدان بازي مي‌کردند. ماجرايي که در اين ميان پرسش‌برانگيز بود اين است که چرا هيچيک از افرادي که روي اين ديوارنگاره‌ هستند تصويري ندارند و چرا تصوير بازيکن‌ها به نمايش درنيامده است؟» تصاويري که از بازيکنان تيم‌ملي منتشر شده از پشت است و مشخص نيست چرا چهره آنها در ديوارنگاره به نمايش در نيامده است. از سوي ديگر عرشه نوشت، در اين عکس از قهرمان‌هاي اسطوره‌اي ايران زمين در کنار بازيکنان تيم‌ملي استفاده شده است. در اين ديوارنگاره، شخصيت‌هاي شاهنامه‌اي مثل رستم‌دستان، در حال بدرقه ملي‌پوشان هستند. درحالي که شکل منطقي و واقع‌بينانه ماجرا مي‌توانست اين طور باشد که از اسطوره‌هايي فوتبال کشور همچون ناصر حجازي، علي دايي، احمدرضا عابدزاده و مهدي مهدوي‌کيا بهره گرفته شود. اکنون اين سوال از سوي برخي مطرح است که آيا اعتراضات برخي بازيکنان فوتبال منجر به عدم نمايش تصوير آنها در ديوارنگاره شده است؟ اگر پاسخ مثبت است بازهم سوالي طرح مي‌شود که چرا به نحوي عمل مي‌شود که اختلافات داخلي در موضوعاتي که مربوط به خارج مرز است اثر‌گذار شود؟
انتقاد قبلي به ديوارنگاره جام‌جهاني
بارديگر در سال 97 ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر(عج) به مناسبت حضور تيم‌ملي در جام‌جهاني خبرساز شد. در تصوير شادي مردم که با نام «يک ملت – يک ضربان» نصب شد، به عدم حضور زنان انتقاد شد. زهرا نژادبهرام که در آن مقطع عضو هيات‌رئيسه شوراي شهر بود، با اشاره به‌ جاي خالي زنان در ديوارنگاره ميدان ولي‌عصر(عج) گفت: در اين ديوارنگاره تصوير همه قوميت‌ها به نشانه اتحاد در جام‌جهاني است؛ اما متاسفانه تصوير زنان در اين ديوارنگاره خالي است. وي با بيان اينکه اتفاق بدي است که در تصاوير شهري زنان به‌عنوان نيمي از جامعه يادمان برود، افزود: جاي نگراني است که در شهر، تصاوير تک جنسيتي منتشر شود و نيمي از جمعيت جامعه يعني زنان فراموش شوند. نژادبهرام با اشاره به فعاليت‌هاي متنوع سازمان زيباسازي، آنها را ارزشمند و خوب ارزيابي کرد و افزود: يادمان نرفته که سازمان زيباسازي به مناسبت روز زن، تصاوير مشاهير زن را در شهر منتشر کرد؛ اما جاي خالي زنان در ديوارنگاره ميدان وليعصر(عج) قابل قبول نيست.
اعتراض به ديوارنگاره زنان


ديوارنگاره قبلي هم حاشيه‌ساز بود. اين ديوارنگاره که شعار «زنان سرزمين من ايران» داشت، پنجشنبه بيست‌ويکم مهرماه نصب شد، اما خيلي زود تغيير کرد. در اين ديوارنگاره تصاوير زناني از جمله سيمين دانشور، پروين اعتصامي، فاطمه معتمد‌آريا، مريلا زارعي، پروانه کاظمي، مينو محرز، توران ميرهادي، ايران درودي، مريم ميرزاخاني، فروغ فرخزاد، ژاله علو نقش بسته بود. برخي افراد که تصويرشان در اين ديوارنگاره بود اعتراض کردند. فاطمه معتمدآريا نيز با انتشار ويدئويي اعتراض شديد خود را مطرح کرد. مرضيه برومند هم نسبت به اين موضوع معترض و خواستار حذف عکسش شد. از سوي ديگر کيهان نوشت: «ديوار‌نگاره ميدان ولي‌عصر‌(عج) را چه کساني سفارش داده‌اند و چه کساني تصوير برخي از هنرپيشه‌هاي بي‌سواد و پير و پاتال را در آن جاي داده‌اند؟! ملت چه گناهي کرده‌اند که بايد تاوان اشتباهات فاحش سفارش‌دهندگان اين ديوار‌نگاره را بدهند؟!!» سازمان فرهنگي - رسانه‌اي اوج که در پي اعتراضات اقدام به تغيير ديوارنگاره کرد.
زناني که فراموش شدند
يکي ديگر از ديوارنگاره‌هاي ميدان ولي‌عصر(عج) که باانتقاد مواجه شد، عنوان نسل روشن را داشت. ذيل عنوان «نسل روشن»، عبارت «وطن به دست جوانان سرفراز است» قيد شده و در جاي جاي اين ديوارنگاره به نقش نسل جوان در عرصه‌هاي گوناگون علمي، جهادي، پزشکي، کشاورزي، عمراني، موشکي، هسته‌اي و... به وضوح تأکيد شده است. پس از آن بود که الهام فخاري که در آن مقطع عضو شوراي شهر تهران بود، از حذف چهره زنان از ديوارنگاره جديد ميدان وليعصر(عج) انتقاد کرد. متن توئيت الهام فخاري به شرح زير است: «انتظار مي‌رفت حساسيت بيشتري نسبت به ديوارنگاره ميدان وليعصر(عج) وجود داشته باشد؛ از اين‌رو اميدوارم اگر اين تصوير از سر سهل‌انگاري بوده ديگر تکرار نشود و اگر سهل‌انگاري نبود اصلاح و عذرخواهي شود.»
هزينه تغيير ديوارنگاره چقدر است؟
صاحب يک شرکت تبليغاتي بيان داشت: «بسته به جنس و نوع جوهر به کار رفته، براي هر متر تبليغات به =حدود 50 تا 150 هزار تومان پرداخت مي‌شود که براي ديوارنگاره ميدان وليعصر(عج) با حدود هزار متر مربع حدود 50 تا 150 ميليون تومان هزينه بنر و چاپ خواهد بود. خبرآنلاين نوشت: او ادامه داد: «حدود 20 الي 30 ميليون تومان هم هزينه نصب اين سازه را بايد محاسبه کنيد که در کل بين 70 تا 180 ميليون تومان هر بار تعويض تبليغات اين ديواره آب مي‌خورد.»