گزارش کار به مراجع عظام تقلید

گروه سیاسی/ محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور صبح دیروز (سه‌شنبه) به منظور دیدار با علمای حوزه علمیه، وارد شهر قم شد. وی در‌ این سفر یکروزه علاوه بر زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س)، با برخی از مراجع عظام تقلید دیدار و در خصوص مسائل کشور و برنامه‌های دولت گفت‌و‌گو کرد.
معاون اول رئیس‌جمهور در اولین برنامه از سفر خود، به دیدار آیت‌الله جوادی آملی رفت. مخبر در این دیدار کشور را دارای مزیت‌ها و نعمت‌های خدادادی کم‌نظیر دانست که با اتکا به هر یک از آنها می‌توان کشور را بخوبی اداره کرد. وی به اقدامات دولت در خصوص تأمین کالاهای اساسی، فروش نفت، اصلاح یارانه‌ها، انتقال آب، تأمین انرژی، سرمایه‌گذاری خارجی، دیپلماسی منطقه‌ای، مسکن و اشتغال اشاره و برنامه‌های دولت را برای کنترل تورم و رشد اقتصادی کشور تشریح کرد. معاون اول رئیس‌جمهور با تقدیر از مواضع مراجع و علما در حمایت از دولت، افزود: تدابیر و نظرات مراجع معظم راهگشای دولت در مسیر حل مشکلات مردم و پیشرفت کشور خواهد بود. آیت‌الله جوادی آملی هم در این دیدار گزارش معاون اول رئیس‌جمهور را گزارشی نافع و امیدبخش دانست و بر تلاش و خدمت بیشتر برای رفع مشکلات قشرهای مختلف مردم تأکید کرد.
100 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری
مخبر پیش از ظهر دیروز هم در دیدار با آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور و نواقص و کاستی‌ها در زمان آغاز به‌ کار دولت سیزدهم ارائه کرد و گفت: امروز با تلاش‌های دولت سیزدهم بخشی از مشکلات مرتفع شده و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف صورت گرفته است. معاون اول رئیس‌جمهور به تشریح اقدامات دولت در حوزه اشتغالزایی، ساخت مسکن، توسعه ترانزیت و طرح‌های آبرسانی اشاره و خاطرنشان کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری از منابع داخلی و خارجی در بخش‌های مختلف انجام شده است و برنامه‌ریزی خوبی برای واگذاری زمین به مردم علاوه بر طرح‌های احداث مسکن در دست اقدام قرار دارد. وی همچنین بر اهمیت ارتباط هر چه نزدیک‌تر میان دولت و حوزه تأکید کرد و گفت: لازم است ارتباطات و روابط میان دولت و حوزه بیش از گذشته تقویت شود تا بتوانیم ضمن انتقال دغدغه‌های طرفین، همفکری و هماهنگی بیشتری برای حل مسائل و مشکلات کشور داشته باشیم. آیت‌الله اعرافی نیز در این دیدار با بیان اینکه ارتباط دولت با مراجع و علما اثرات مثبتی در پیشبرد اهداف کشور به همراه دارد، از دولت و بویژه رئیس‌جمهور به خاطر اقدامات صورت گرفته، مدیریت کرونا و گام‌های برداشته شده در جهت حل مشکلات کشور قدردانی کرد.


 ضرورت توجه ویژه دولت به رفع فقر
محمد مخبر در دیدار با آیت‌الله‌‌ العظمی‌ نوری همدانی هم با تشریح وضعیت کشور در مقطع آغاز به‌ کار دولت سیزدهم به تبیین اقدامات صورت گرفته در جهت رونق اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم پرداخت. معاون اول رئیس‌جمهور تأکید کرد: در دولت تلاش می‌کنیم با افزایش سرانه‌ها، رونق سرمایه‌گذاری و همچنین توجه به اشتغال و مسکن بسرعت به جایگاه مناسب خودمان در منطقه و جهان برسیم. آیت‌الله‌‌ العظمی‌ نوری همدانی هم در این دیدار با قدردانی از تلاش‌ها و اقدامات دولت در توجه به‌ رفع مشکلات کشور و مردم اظهار داشت: همه انسان‌ها دارای مسئولیت اجتماعی‌ هستند و مسئولیت دولت در این زمینه مضاعف است. آیت‌الله‌ العظمی نوری همدانی توجه به عدالت را از مهم‌ترین وظایف حکومت و دولت دانست و گفت: دولت باید توجه ویژه‌ای به رفع فقر داشته باشد تا کسی نیازمند نباشد.
ریل‌گذاری دولت برای توسعه کشور
محمد مخبر در دیدار آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌ بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم با اشاره به ظرفیت‌های گسترده کشور نظیر دریا، منابع نفت و گاز و معادن افزود: دولت سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در بخش‌های مختلف انجام داده و برای موضوعاتی نظیر مسکن، اشتغال و کاهش تورم برنامه‌های خوبی دارد که ثمرات آن را مردم در آینده‌ای نزدیک خواهند دید. وی یکی از اهداف دولت سیزدهم را ریل‌گذاری برای توسعه کشور دانست و تأکید کرد: زیرساخت‌های لازم برای حمل و نقل، انتقال آب و توسعه صنایع و اقتصاد دریامحور در مسیر تکمیل و رشد قرار دارد و یک حسنه ماندگار برای آینده خواهد بود. آیت‌الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این دیدار با اشاره به وقایع اخیر در کشور اظهار داشت: دشمنان بیش از ۴۰ سال است که در صدد آسیب رساندن به کشور هستند و پشتیبانی‌های آنها از این حوادث بی‌سابقه است، اما عنایت و لطف خداوند همواره در مقاطع مختلف باعث حفظ انقلاب اسلامی شده و توطئه دشمنان ناکام بوده است.
محمد مخبر در ادامه سفر به قم، با آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عباس محفوظی از مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.
اطمینان در تأمین کالاهای اساسی
محمد مخبر در ادامه سفر خود در دیدار با آیت‌الله‌‌‌العظمی‌ سبحانی با اشاره به موقعیت استراتژیک‌ و ظرفیت‌ها و امکانات کشور برای حل مشکلات و رونق اقتصادی گفت: بزرگ‌ترین نگرانی در مقطع آغاز به‌ کار دولت تأمین کالاهای اساسی بود اما امروز با اقدامات انجام شده، نگرانی در این زمینه وجود ندارد‌ و به نقطه اطمینان‌بخش رسیده‌ایم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تأثیر جنگ اوکراین در افزایش قیمت جهانی غلات و کمبود مواد غذایی خاطر نشان کرد که با وجود این با تدابیر دولت مشکلی در زمینه تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد. مخبر‌ درباره اجرای‌ طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها نیز توضیح داد: پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث افزایش قاچاق و بی‌عدالتی در جامعه شده بود که دولت‌ با شجاعت در جهت اصلاح آن گام برداشت. مخبر از کاهش تورم‌ و حل معضل بیکاری و مسکن به‌عنوان اولویت‌های کاری دولت سیزدهم یاد کرد و گفت که دولت با عزم راسخ و برنامه‌ای کاربردی این سه موضوع را پیگیری خواهد کرد.
آیت‌الله‌‌ العظمی‌ سبحانی نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌ها و خدمات دولت، اظهار داشت: اداره کشور همواره امری دشوار همراه با فراز و فرود بوده و حوادث، فرصتی برای آسیب‌شناسی و رفع نقاط ضعف هستند. این مرجع عالیقدر‌ با بیان اینکه حوادث و مشکلات نباید دولت را از پیگیری برنامه‌ها‌ و تلاش‌هایش در خدمت‌رسانی به مردم باز دارد، برای دولت در پیشبرد‌ اهدافش‌ آرزوی موفقیت کرد.
اهتمام برای ارتقای وضعیت معیشتی
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سفر خود به قم با آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی دیدار و گزارشی از اقدامات انجام شده دولت و برنامه‌های آتی ارائه کرد و گفت: دولت برای توسعه کشور و ارتقای وضعیت معیشتی مردم بخصوص اقشار کم درآمد اهتمام جدی دارد. محمد مخبر در این دیدار با اشاره به حمایت‌های دشمنان از جریانات و آشوب‌های اخیر در کشور، گفت: به لطف خدا و با درایت و بصیرت مردم، توطئه دشمنان راه به جایی پیدا نکرده و خدشه‌ای به نظام اسلامی وارد نخواهد شد و این مسائل ما را از مسیر توسعه و پیشرفت کشور منحرف نخواهد کرد.
معاون اول رئیس جمهور اصلاح و رفع مشکلات مزمن اقتصادی کشور را از اولویت‌های اصلی دولت برشمرد و افزود: دولت برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای بهبود عملکرد بانک‌ها، مهار تورم، افزایش سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی، توسعه ترانزیت و تولید مسکن دارد و اعتبارات مناسبی را برای اجرای این برنامه‌ها پیش‌بینی کرده است. مخبر همچنین ارتباط با روحانیت و استفاده از رهنمودهای مراجع تقلید را از رویکردهای جدی دولت خواند و افزود: دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور نگاه ویژه‌ای نسبت به نظرات راهگشای روحانیت، حوزه و بویژه مراجع عظام تقلید دارد و از دریافت رهنمودها استقبال می‌کند.آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی نیز در ابتدا بابت گزارش امیدبخش معاون اول رئیس جمهور تشکر کرد و در ادامه سؤالات و دغدغه‌های خود را در خصوص برخی مسائل اقتصادی کشور مطرح کردند که معاون اول رئیس جمهور نیز درباره آنها توضیحاتی ارائه داد.