پیشرفت ۵۹ درصدی شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور در مجلس شورای اسلامی و پاسخگویی به سؤال نمایندگان آنها را با توضیحات خود قانع کرد.
به گزارش ایرنا، بخشی از نشست علنی دیروز مجلس به طرح سؤال مجتبی رضاخواه، احمد امیرآبادی‌فراهانی و تعدادی دیگر از نمایندگان از عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص اقدامات این وزارتخانه برای توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص داشت.
زارع‌پور در جریان پاسخ به سؤال مطرح شده با بیان اینکه مردم به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد کردند و ۱۷ میلیون ایرانی در یک روز در یک پلتفرم داخلی حضور داشتند، گفت: پیش از این ترافیک خارجی ۷۰ درصد بود، امروز ۶۰ درصد از ترافیک داخلی مردم مربوط به ترافیکی است که از پلتفرم‌های داخلی استفاده می‌کنند. وی با یادآوری اینکه شبکه ملی اطلاعات تا ابتدای دولت سیزدهم و با گذشت ۱۰ سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشت و حال در کمتر از دو سال این پیشرفت به ۵۹ درصد رسیده است، تأکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حداکثر تا سال ۱۴۰۳ طرح مذکور به سرانجام می‌رسد اما باید توجه داشت شبکه ملی اطلاعات کاری پویا و دائم است و باید متناسب با فناوری‌های روز توسعه پیدا کند تا خدماتی با کیفیت، متنوع و پرسرعت در پهنه ایران ارائه شود. اگر حمایت‌ها و پیشرفت‌های مجلس و دولت همچنان ادامه پیدا کند، شبکه ملی اطلاعات زودتر به سرانجام می‌رسد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تأکید کرد: حریم خصوصی و داده‌های خصوصی مردم در پلتفرم‌های داخلی خط قرمز ماست و احدی در جمهوری اسلامی حق دسترسی به اطلاعات مردم را ندارد؛ رهبر انقلاب در این خصوص فتوا دادند و گفتند که دسترسی غیرمجاز و نقض حریم خصوصی مردم در پلتفرم‌های داخلی حرمت شرعی دارد. زارع‌پور در عین‌حال با بیان اینکه در این حوزه خلأ قانونی وجود دارد، گفت: لایحه‌ای در وزارت ارتباطات برای حفاظت از حریم خصوصی و داده‌های اشخاص تهیه شده که بزودی به مجلس تقدیم می‌شود و امیدواریم با قید فوریت تصویب شود.وی سپس در حضور نمایندگان به صاحبان کسب و کار در فضای مجازی مژده داد: برای حمایت از کسب و کار‌ها در همان بسته تسهیل صدور مجوزها را دیده‌ایم، هر کسی که در پلتفرم داخلی کسب و کارش را راه بیندازد به منزله ثبت در درگاه ملی مجوزها است. برای کسب و کارهایی که فاقد سابقه مالیاتی بودند تا دو سال از معافیت مالیاتی برخوردار خواهند شد.