آلمان در گردونه بحران‌ها

لاله مهرزاد/ دولت آلمان بعد از تکاپویی که برای رفع کمبودهای گازی خود داشت، اعلام کرده، توانسته است ذخایر گازی کشور را پر کند. اما این خبر هنوز هم خیال آلمانی‌ها را آسوده نکرده است. زیرا همزمان با خبرهای خوش دولت، برخی مقامات آلمانی به شهروندان هشدار داده‌اند، ممکن است این زمستان مجبور به تحمل خاموشی و قطع برق باشند. در کنار آن گرانی مسکن و کمبود دارو نیز مزید بر علت شده تا مشکلات آلمانی‌ها افزایش قابل توجه یابد. به گزارش آسوشیتدپرس، رالف تیسلر، رئیس اداره حفاظت شهروندان و امدادرسانی در بلایای طبیعی در آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی ولت ام سوتاگ اعلام کرده است: «انتظار می‌رود آلمان در زمستان امسال دچار خاموشی‌هایی شود.» او تأکید کرده، «دلیل این قطعی برق تنها به خاطر این نیست که دچار کمبود این انرژی در کشور هستیم. بلکه در واقع این خاموشی‌ها هدفمند هستند و به خاطر حفاظت از سیستم‌های پشتیبان و شبکه‌ها انجام می‌شوند.»  او به همین دلیل به آلمانی‌ها هشدار داده، خود را آماده قطع برق در زمستان کنند و فکر نکنند که «همیشه همه چیز بدون مشکل در دسترس آنها خواهد بود.» 
به گفته او، قطع برق در ماه‌های ژانویه و فوریه 2023 رخ خواهد داد. او با این حال برای رفع نگرانی‌های مردم خبر داده اگر بتوانند مشکلات را برطرف کنند، این قطعی برق محدود و منطقه‌ای خواهد بود.
این در حالی است که همان طور که تیسلر نیز خاطرنشان کرده است، برخی مناطق آلمان به هیچ وجه آمادگی لازم برای قطع برق را ندارند و نه فقط مردم در بسیاری از کارهای روزمره خود به برق وابسته هستند که ممکن است به خاطر قطع برق، قطع آب نیز رخ دهد. او به همین دلیل به مردم توصیه کرد به منظور آمادگی برای چنین بحرانی از هم اکنون در فکر ذخیره کردن آب و مواد غذایی کنسرو شده باشند.
با این حال برخی رسانه‌های نزدیک به دولت آلمان در تلاش هستند مردم را از وحشت زمستانی سرد و دشوار دور کنند. در همین ارتباط شبکه تلویزیونی زد دی اف، در گزارشی به آنها اطمینان داد که قطع برق آخرین راه حل اپراتورها است و اگر شرایط بخوبی پیش رود، نیازی به قطع برق نخواهد بود.


 با وجود این، حتی همین شبکه هم اذعان داشت که وقوع چنین خاموشی‌هایی از جنگ جهانی دوم به این سو بی‌سابقه بوده است.
 بحران در بازار مسکن و دارو
آلمانی‌ها در حالی خود را برای زمستانی با احتمال بی‌برقی آماده می‌کنند که به نوشته مجله اشپیگل، بازار مسکن در این کشور نیز از کنترل خارج شده است. بنابر این گزارش، آلمانی‌ها نه فقط بابت قبوض برق خود باید مبلغ بیشتری بپردازند که با وضعیت موجودی که در بازار مسکن آلمان وجود دارد، انتظار می‌رود بهای مسکن چه خرید و چه اجاره آن در حدی قابل توجه افزایش یابد. اشپیگل تأکید کرده است: «در ماه‌های اخیر ابتدا با انفجاری در بازار اجاره مسکن مواجه بودیم. سپس بهای خرید خانه و بعد از آن نرخ بهای بهره‌ها بالا رفت. همه اینها به آن معنا است که مردم آلمان در حال حرکت به سمت ورشکستگی هستند. » در کنار بحران مسکن و افزایش بهای آن،  کمبود دارو نیز آلمانی‌ها را با نگرانی از وضعیت سلامتی خود و خانواده‌هایشان روبه‌رو کرده است. 
به گزارش اشپیگل، در همین ارتباط توماس پرایس، رئیس انجمن داروسازان نوردراین تأکید کرده است، صنعت داروسازی آلمان به خاطر افزایش بهای انرژی و مواد اولیه بشدت در وضعیت بدی قرار دارد و این مسائل در کنار هم باعث شده است بازار دارو در آلمان با کمبودهای بسیاری مواجه باشد. به گفته پرایس، این اولین بار در 30 سال گذشته است که می‌بیند در آلمان کمبود دارو بروز کرده است.
احتمال قطع برق، بحران در بازار مسکن و همچنین دارو، در کنار یکدیگر می‌تواند لکوموتیو اقتصادی و صنعتی اتحادیه اروپا را از کار بیندازد.