بهترين برد بعد از بدترين باخت

   رامين رضاييان بعد از بازي در پستي اينستاگرامي با انتشار اين تصوير   نوشت : «جايي كه واقعا نميدونستم بخندم يا اشك بريزم. مردم ايران 
از ته قلبم دوستتون دارم. شما سزاوار بهترين‌ها هستيد.» البته رامين ساعتي بعد اين پست را پاك كرد.
 
تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی خود در مرحله گروهی جام جهانی ظهر دیروز برابر ولز قرار گرفت و با نتیجه دو بر صفر به پیروزی رسید. هر دو گل ایران در اوقات تلف شده بازی به ثمر رسید. روزبه چشمی و رامین رضايیان زننده دو گل یوزها بودند. با این برد ایران به جام جهانی بازگشت. رامين رضاييان زننده گل دوم ايران به ولز بعد از اين بازي در پستي اينستاگرامي با انتشار تصويري بعد از گلزني‌اش كه تلفيق توامان اشك و خنده بود، نوشت: «جايي كه واقعا نميدونستم بخندم يا اشك بريزم. مردم ايران از ته قلبم دوستتون دارم. شما سزاوار بهترين‌ها هستيد.»
برخي از كاربران شبكه‌هاي اجتماعي نيز با در نظر گرفتن وقايع اخير با بازنشر پست رامين رضاييان نوشتند ما هم چنين حسي داريم. البته رامين ساعتي بعد اين پست را پاك كرد.
بعد از شکست ۶ بر ۲ ایران مقابل انگلیس در نخستین بازی جام جهانی وضعیت تیم ملی بسیار وخیم شد. فشارهای مربوط به اتفاقات اخیر داخل کشور به اضافه یک شکست سنگین در شروع جام جهانی شرایط را به سمتی برد که دیگر کسی امیدی برای صعود از گروه برای شاگردان کی‌روش قايل نبود. در چنین شرایطی ایران مقابل ولز قرار گرفت. کارلوس کی‌روش در این بازی با ترکیبی متفاوت نسبت به بازی قبل و البته آشناتر برای هواداران تیم را به زمین مسابقه فرستاد. سیستم ۱-۳-۲-۴ معروف که به ۳-۳-۴ و ۲-۴-۴ تغییر پیدا می‌کرد. سیستمی که در آن سید حسین حسینی درون دروازه قرار داشت و مرتضی پورعلی گنجی و مجید حسینی در مرکز خط دفاعی قرار داشتند. در سمت چپ خط دفاعی میلاد محمدی به کار گرفته شده بود و در سمت راست رامین رضايیان. سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی نقش هافبک دفاعی را برعهده داشتند جلوي آنها مهدی طارمی به همراه علی قلی‌زاده بازی می‌کردند. احسان حاج صفی کاپیتان تیم ملی هم نقشی ترکیبی بین وینگر و هافبک دفاعی را برعهده داشت. سردار آزمون نیز به عنوان مهاجم نوک به کار گرفته شد. کارلوس کی‌روش در این بازی از هر پنج تعویض خود نیز استفاده کرد و کریم انصاری‌فرد، علیرضا جهانبخش، علی کریمی، روزبه چشمی و مهدی ترابی را به زمین بازی فرستاد. جهانبخش در این مسابقه با دریافت کارت زرد بازی بعدی ایران مقابل ایالات متحده را از دست داد. 


در ابتدای کار ولز کمی بهتر بازی را شروع و یک موقعیت خیلی خوب هم روی دروازه ایران ایجاد کرد که با واکنش خوب سید حسین حسینی مواجه شد. در ادامه ملی‌پوشان کشورمان صاحب توپ و میدان شدند و در نیمه نخست چند موقعیت خطرناک هم روی دروازه ولز ایجاد کردند. در اواسط نیمه ملی‌پوشان توسط علی قلی‌زاده به گل رسیدند که داور به درستی اعلام آفساید کرد.  در نیمه دوم آهنگ تهاجمی ملی‌پوشان بهتر شد. آنها از ضعف‌های تیم ولز که اصلا رقیب قدرتمندی به نظر نمی‌رسید استفاده کردند و موقعیت‌های خوبی را هم خلق کردند. در یک صحنه و روی یک حمله تیم ایران دوباره توسط سردار و قلی‌زاده توپ را به تیرک دروازه ولز کوبید. اتفاقی عجیب که حتی واکنش رسانه‌های خارجی را هم به همراه داشت. با این حال مشکلی که در تیم به چشم می‌آمد این بود که در مقاطعی از بازی بازیکنان ایران نمی‌توانستند از فضاهای زیادی که ولزی‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند استفاده کنند. با این شرایط بازی به ده دقیقه آخر کشیده شد. 
در فاصله چند دقیقه تا پایان کار روی یک فرار سریع از مهدی طارمی، هنسی دروازه‌بان ولز از محوطه جریمه خارج شد و مهاجم تیم ملی ایران را با خطا متوقف کرد. داور ابتدا به دروازه‌بان ولز کارت زرد نشان داد اما با مشاهده مجدد صحنه از طریق VAR گلر ولزی‌ها را اخراج کرد. داور برای نیمه دوم ۹ دقیقه وقت اضافه در نظر گرفت. 
هرچه به پایان بازی نزدیک‌تر می‌شدیم سردرگمی بازیکنان ایران بیشتر می‌شد و در حالی که می‌بایست به صورت کامل روی دروازه حریف خیمه بزند تا از ده نفره شدن آنها نهایت استفاده را بکند بیشتر درگیر دفع توپ و درگیری فیزیکی در میانه میدان شد. در حالی که ولز داشت به خواسته خودش که کسب تساوی از این بازی سخت بود، می‌رسید توپ پشت محوطه جریمه به روزبه چشمی رسید و او هم با یک شوت دقیق به گوشه دروازه ولز کار اژدهای اروپا را یک‌سره کرد. در دقیقه آخر بازی نیز در حالی که ولز به طور کامل روی دروازه ایران فشار آورده بود روی یک ضد حمله رامین رضايیان با پاس مهدی طارمی در موقعیت تک به تک قرار گرفت و تیر آخر را شلیک کرد. هنگامی که داور سوت پایان بازی را به صدا درآورد اسکوربرد ورزشگاه نتیجه را دو بر صفر به نفع ایران نشان می‌داد. رامین رضايیان در پایان بازی عنوان بهترین بازیکن زمین را به دست آورد. 
برد ایران مقابل ولز بعد از ثبت سنگین‌ترین شکست تاریخ ایران در ادوار جام جهانی تبدیل به بهترین برد ایران در تاریخ این مسابقات لقب گرفت. ملی‌پوشان کشورمان در حالی سومین برد خود را در این رقابت‌ها تجربه کردند که تا پیش از این تنها دو بار و با اختلاف یک گل برنده شده بودند. ضمن اینکه با ثبت ۴ گل در این دو بازی بهترین عملکرد را در فاز تهاجمی از لحاظ آماری به نمایش گذاشتند. یوزها در ۵ جام جهانی قبلی در هر دوره بیشتر از دو گل به ثمر نرسانده بودند. 
یکی از نکات جالب این بازی مهار کامل گرت بیل ستاره ولزی‌ها در این مسابقه توسط مدافعین و هافبک‌های ایران بود. بیل که در نخستین بازی تیمش مقابل امریکا با گرفتن یک پنالتی و به ثمر رساندن تک گل تیمش تاثیرگذاری زیادی از خود به نمایش گذاشته بود مقابل بازیکنان ایران چیز خاصی ارايه نداد و جز در یکی دو صحنه به چشم نیامد.
علاوه بر بیل سایر ستاره‌های ولز نظیر بن جانسون، هری ویلسون، آرون رمزی و دنیل جیمز که به عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمدند هم موفق نشدند همه ظرفیت‌های خود را ارايه دهند. در اوقاتی از بازی کاملا مشخص بود که راب پیج سرمربی ولز که برای دومین بار و بعد از نزدیک به ۷۰ سال شاه‌نشین بریتانیا را به جام جهانی آورده بود کاملا از شکل کار بازیکنان کلافه است.
با این نتیجه تیم ملی ایران ۳ امتیازی شد و حالا از شانس بسیار خوبی برای صعود به دور بعد برخوردار است. به معنای دیگر صعود یا عدم صعود ایران به دور بعدی جام جهانی به طور کامل در اختیار یوزهاست. سومین بازی ایران در جام جهانی روز دوشنبه ۸ آذر مقابل امریکا برگزار می‌شود. ملی‌پوشان ایران می‌توانند با یک برد دیگر برای نخستین بار راهی دور حذفی جام جهانی شوند. البته باید توجه داشت که با در نظر گرفتن نمایش امریکا مقابل ولز در بازی نخست، آنها حریف به مراتب قوی‌تری از رقیب اروپایی ایران هستند.