تایید احضار برخی استانداران

آفتاب‌یزد- گروه سیاسی: اسدالله درویش امیری استاندار زنجان، فریدون همتی استاندار قزوین، محمدناصر نیکبخت استاندار همدان و غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان به اتهام تخلفات انتخاباتی در انتخابات اردیبهشت ماه سال جاری به دادسرای کارکنان دولت احضار و تفهیم اتهام شده‌‌اند. حال روزگذشته محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود درباره شکایت دولت از برخی نهاد‌ها در زمان انتخابات و احضار استانداران گفت: این احضار در جهت بیان ادله بود، استانداران در پاره‌ای از موارد باید توضیح می‌دادند که چرا در یک همایش راجع به دولت حرف زده‌اند، قوه‌قضائیه دستگاه عدالت است
و می‌داند آنها وظایف خود را انجام داده‌اند. معاونت حقوقی رئیس‌جمهور گفتند از افرادی شکایت شده که شخص رئیس‌جمهور را مورد هدف قرار دادند. نوبخت در ادامه نشست درباره شایعات پیرامون برنامه ششم گفت: دولت برای اجرای این برنامه روزانه مجوز دارد و لازم نیست هر روز از مجلس اجازه بگیرد. ما برای موضوعات مطرح شده با مجلس مشورت کردیم. محیط‌زیست، حمل‌ونقل ریلی، گردشگری طرح‌های مهمی هستند که بر پایه آن می‌خواهیم اقداماتی انجام دهیم که سالانه ۹۰۰ هزار شغل ایجاد شود.
**با همه هزینه‌تراشی‌ها دولت
همچنان به کار خود ادامه می‌دهد


نوبخت خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند دولت باید کار بزرگی انجام دهد، قصد ما این است که ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی صورت گیرد و این به معنی چشم‌داشتن به خارج نیست.
سخنگوی دولت با اشاره به رفتار مجلس گفت: مجلس ۶۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را تایید کرد، اما مشکلاتی را ایجاد کرد، ما شکایت خود را به شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستادیم که ایرادات گرفته شد.
او ادامه داد: رئیس‌جمهور به وزرا در هیئت دولت گفتند که ایرادات را برطرف کنند، چون از 6 روز گذشته رئیس مجلس خودش این ایرادات را ابلاغ کرد. در حال حاضر مجلس این برنامه‌ها را ابلاغ کرده است، اما همچنان برای رسیدن به رشد
۸ درصدی نیاز به همکاری همه دستگاه‌ها داریم. با هزینه‌تراشی‌ها دولت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.
عده‌ای دست به کمر ایستاده‌اند که
اجرای برنامه ششم چه شد
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال ۹۶ دقیقا بر اساس برنامه ششم تخصیص داده شد، حالا ما باید مدعی باشیم که مجلس همکاری نکرده است یا دولت؟ مخالفت ما با آن بخش از برنامه بود که مجلس بخش‌هایی را اضافه کرده که اجرای آن سنگین شده است.
نوبخت گفت: هیچ نماینده مجلسی نمی‌تواند ادعا کند تدوین برنامه انجام نشده است، حرف ما روشن است برنامه را ما تعیین کردیم و می‌دانیم از چه راهی باید به رشد ۸ درصد رسید.
نوبخت عنوان کرد: دولت یازدهم قانونمدار است و در چارچوب آن عمل می‌کند اصرار ما برای اجرای برخی از برنامه‌ها همین قانون است. ۴ ماه از سال گذشته است، اما عده‌ای دست به کمر ایستاده‌اند که اجرای آن چه شد؟
سخنگوی دولت خطاب به خبرنگاران گفت: فرض کنید از آن تاریخ استفاده نمی‌کردیم و آن قطعنامه هم ادامه پیدا می‌کرد، با ترامپ چه می‌خواستیم انجام دهیم؟
او ادامه داد: اگر ترامپ قطعنامه‌ها را اجرایی می‌کرد چه می‌کردیم، ما از باز شدن دریچه کوچک استفاده کردیم.
سخنگوی دولت تاکید کرد: از مقام معظم رهبری برای حل مشکلات تشکر می‌کنم، ایشان در جایگاه رفیع خود مشاوره‌ها را انجام دادند. بعضی از برادران ما موضوعات را با چشم تنگ می‌بینند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره محرمانه بودن مفاد قرارداد توتال گفت: این قرارداد تمامی مراحل قانونی خود را طی کرد، برای نمایندگان مجلس هم کاملا روشن است و اگر جایی اشکالی دیدند می‌توانند به سازمان‌های نظارتی شکایت کنند و اگر مدارکی فرا‌تر دارند می‌توانند به قوه‌قضائیه شکایت کنند.
**حرف‌زدن که مالیات ندارد
نوبخت گفت: مجلس به ما اجازه سرمایه‌گذاری خارجی را داد از طرفی گفتند خلاف است، حرف هم که مالیات ندارد! مردم ما می‌فهمند با کسانی که مقابل پیشرفت قرار بگیرند مقابله خواهند کرد، آزموده را دوباره نیازمایید، مردم نشان دادند که چه می‌خواهند. او درباره طرح سه فوریتی درباره توقف توتال گفت: به عنوان کسی که ۴ دوره در مجلس بودم انتهای این طرح‌های سه فوریتی را می‌دانم، این دوستان خیال می‌کنند اینگونه خدمت می‌کنند.
** کارگروهی از سوی رئیس‌جمهور
برای چینش کابینه تشکیل نشده است
نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه کارگروه‌هایی برای چینش کابینه تشکیل شده است و آیا این کارگروه‌ها نظرات خود را به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهند، گفت: تاکید می‌کنم کارگروهی از سوی رئیس‌جمهوری برای گزینش افراد و انتخاب آنها در کابینه تعیین نشده است.
او ادامه داد: هر شخص می‌تواند بر اساس مسئولیت اجتماعی و سیاسی کارگروهی تشکیل دهد و افرادی را به رئیس‌جمهور برای حضور در کابینه معرفی کند ایشان هم با کمال علاقه آنها را مطالعه می‌کند.نوبخت تاکید کرد: کارگروهی از سوی رئیس‌جمهور مسئول پیگیری کابینه نشده است افراد با توجه به میزان علاقه خود به دولت این کار را انجام می‌دهند.
**بی‌اطلاعی از دیدار روحانی و عارف
او در پاسخ به سوال دیگری درباره دیدار رئیس فراکسیون امید در مجلس و رئیس‌جمهوری گفت: اطلاعی از این دیدار ندارم.
سخنگوی دولت در ادامه درباره گلایه برخی فراکسیون امید و شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره اینکه با داشتن درخواست‌های متعدد تاکنون موفق به دیدار با رئیس‌جمهور نشده‌اند، گفت: در این مورد اطلاعی ندارم، اما باید نکته‌ای را یادآوری کنم و آن این است که در این روز‌ها رئیس‌جمهور بسیار مشغله دارد ایشان در ماه مبارک رمضان دیدارهای زیادی با گروه‌های مختلف داشته‌اند.
**جلسات بین رئیس‌جمهور و رهبری
به‌صورت منظم برگزار می‌شود
نوبخت درباره دیدار روحانی با رهبری راجع به چینش کابینه گفت: جلسات منظمی بین رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری درباره مسائل کشور برگزار می‌شود آنها در این جلسات مسائل مهم روز را مورد بررسی قرار می‌دهند که کابینه هم می‌تواند یکی از آنها باشد. قطعا
طبق اصل۱۱۳ قانون‌اساسی در مورد چنین مواردی با یکدیگر گفتگو می‌کنند.
نوبخت درباره درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر ارجاع پرونده‌های موسسات مالی غیرمجاز به شورایعالی امنیت ملی گفت: ممکن است تعدادی نماینده چنین درخواستی را داشته باشند، اما با توجه به اختیاراتی که به بانک مرکزی در این موارد داده شده، تاکنون ضرورتی درباره ارجاع این پرونده به شورا دیده نشده است. اختیارات لازم در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و پرونده‌ها در حال پیگیری است، اما تا این لحظه این موضوع در شورا مطرح نشده است.
**دولت پرونده‌ کاسبان تحریم را
در اختیار قوه‌قضائیه قرار داده است
سخنگوی دولت درباره پرونده یکی از فرماندهان سابق نیروی انتظامی گفت: در زمان تحریم عده‌ای گفتند که ما نفت را از راه‌هایی می‌فروشیم مانند قاچاقچیانی که از لب مرز، انسان رد می‌کنند پول را اول می‌گیرند و بعد اتفاق دیگری می‌افتد.
او تاکید: در زمان تحریم راه فساد باز بود، بابک زنجانی یکی از بدهکاران غیردولتی بود تا بقیه. الان کاسبان تحریم با رفع آن کسب و کارشان کساد شده است. دولت پرونده‌های این افراد را در اختیار قوه‌قضائیه قرار داده است.
*رسانه ملی کارش چیز دیگری است
و باید ملی کار کند
سخنگوی دولت گفت: من گلایه خود را به برادر عزیزم آقای علی عسگری درباره برنامه‌های صداوسیما اعلام کرده‌ام.او تاکید کرد: کار منتقد مشخص است، اما رسانه ملی کارش چیز دیگری است و باید ملی کار کند.نوبخت خاطرنشان کرد: صددرصد اعتبارات صداوسیما پرداخت شده است و این رفتار‌ها درست و ملی نیست، مگر شبکه‌هایی در دنیا جمهوری اسلامی ایران را نقد نمی‌کنند؟او ادامه داد: صداوسیما باید نشان دهد مسئولان چکار کرده‌اند، انتقاد ما بازهم تاکید می‌کنم از یک تیم خاص در صداوسیماست.
نوبخت گفت: مردم ما بعد از یک ماه روزه‌داری آمده بودند سخنان رهبری را بشنوند نه هجویات به رئیس‌جمهور یا در روز قدس مردم برای تظاهرات علیه سیاست‌های امپریالیستی آمده بودند که مسیر عوض شد.
به‌گزارش ایلنا، او درباره اظهارات اخیر نیروی انتظامی درباره حریم خصوصی گفت: دولت معتقد است به هیچ وجه نباید به حریم خصوصی مردم که محترم است، سرک کشید. تدوین منشور حقوق شهروندی برای این است که مردم از حقوق خودشان آگاه شوند.