خبر هلاکت البغدادی موثق‌تر از همیشه

آفتاب یزد - گروه سیاسی: بیش از یک ماه است که شایعه مرگ ابوبکر البغدادی،رهبر دولت خودخوانده داعش در پی حملات موشکی روسیه به شهر رقه سوریه در تاریخ بیست‌ و هشتم ماه می‌به گوش می‌رسد. روسیه پس از این حملات از احتمال کشته شدن رهبر داعش خبر داد اما واشنگتن اعلام کرد که در این مورد به قطعیت نرسیده است. از طرفی مسکو نیز با قاطعیت بر ادعای خود پافشاری نکرد اما، در بازه‌ها‌ی مختلف زمانی در یک ماه اخیر از مطمئن تر شدن به صحت این ادعا خبر داد تا در نهایت از صبح دیروز، خبر مرگ او با جدیت بیشتری در رسانه‌ها‌ منعکس شود.
از روز گذشته بار دیگر و البته برای چندمین بار در ماه‌ها‌ی اخیر خبر مرگ ابوبکر البغدادی به گوش می‌رسد. این بار اما مطمئن تر و قابل اتکا تر. صبح دیروز خبرگزاری روسی اسپوتنیک از قول شبکه السومریه عراق خبر مرگ ابوبکر البغدادی را تایید کرد. همچنین دیده بان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید که مدارک تایید شده‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی رهبر داعش کشته شده است. رسانه‌ها‌ی دیگر نیز به نقل از منابع محلی نزدیک به داعش در عراق این خبر را تایید کردند و در اصل همین اعلام خبر از سوی منابع محلی بود که در رسانه‌ها‌ی جهانی واکنش برانگیز شد. با این حال تا به این لحظه هنوز هیچ کدام از خبرگزاری‌های معتبر جهانی در این خصوص واکنش نشان نداده و سکوت کرده اند. از طرفی خبرگزاری‌ها‌ گزارش داده اند که در پی اعلام مرگ رهبر داعش که در پی حملات موشکی ایران به منطقه دیرالزور، داماد خود را از دست داده بود، در تلعفر در غرب موصل نیروهای داعش با یکدیگر درگیر شده اند. رسانه‌ها‌ مدعی شده اند تلعفر در غرب موصل در حال حاضر شاهد کودتای داخلی میان اعضای داعش است تا نبرد میان افرادی که منتظر تایید خبر کشته شدن ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش بودند با مخالفانشان فیصله داده شود. مقررات منع آمد و شد در تمام نقاط تلعفر اعمال شده است و نیروهای داعش به صورت غیر عادی در این شهر مستقر شده‌اند. طبق این گزارش، یک منبع آگاه محلی در استان نینوا گفته بود که داعش طی بیانیه‌ای در مرکز اطلاع‌رسانی‌اش در تلعفر،
مرگ ابوبکر البغدادی، خلیفه خودخوانده خود را بدون ارائه هیچ توضیحی، تایید و اعلام کرد که به‌زودی نام «خلیفه جدیدش» را اعلام
خواهد کرد. پنتاگون اما با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص اظهار بی اطلاعی کرد.


البته پیش از این و در روزهای گذشته نیز این احتمال به شدت در حال بررسی بود. کار به جایی رسید که نیروهای داعش اظهار کردند در روزهای آینده فایلی صوتی را که بتواند زنده بودن بغدادی را اثبات کند منتشر خواهند کرد. فایلی که البته هیچ گاه منتشر نشد. همچنین در روزهای گذشته سردار زاهدی معاون عملیات کل سپاه در سخنانی اظهار کرد: «شواهد نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی کشته شده است.» همچنین برخی رسانه‌ها‌ی داخلی به نقل از حجت الاسلام شیرازی نماینده ولی فقیه در سپاه قدس سپاه پاسداران به هلاکت رسیدن البغدادی سرکرده داعش را تایید کرده و آن را قطعی دانستند.
از طرف دیگر روزهای گذشته در پی قوت گرفتن احتمال هلاکت البغدادی، نیروهای داعش یکی از خطیبان خود را که مرگ ابوبکر البغدادی را تایید کرده بود در آتش سوزاندند. یک رسانه دیگر نیز با انتشار عکسی مدعی شد یک روز پیش از انتشار خبر غیر رسمی تایید به درک واصل شدن ابوبکر البغدادی،یکی از سایت‌ها‌ی نزدیک به داعش، در اقدامی بی تناسب با محتوای کلی سایت مذکور، آیه‌ای با مضمون مرگ را در صفحه نخست خود منتشر کرد.همچنین پیشتر رسانه‌ها‌ به نقل از روسیا‌الیوم مدعی شدند که رسانه‌های عراقی به نقل از منابع اطلاعاتی خود،روز دوشنبه خبر دادند که نیروهای امنیتی در جریان حمله‌ به یکی از مواضع تروریست‌ها در غرب موصل، سندی را پیدا کرده اند که بر اساس آن، داعش انتشار خبر کشته شدن «ابوبکر البغدادی» رهبر ارشد این گروه تروریستی را ممنوع کرده است.
با این حال تا به این لحظه همچنان رسانه‌ها‌ی مطرح دنیا در این خصوص سکوت کرده اند.