صادرات نفت ونزوئلا با «ناوگان‌ارواح» ایران

گروه اقتصادی / همکاری‌های ایران و ونزوئلا در حوزه انرژی روندی توسعه‌ای دارد و این اتحاد به مرزهایی فراتر از پالایشگاه‌داری فرامرزی رسیده است. در این رابطه رویترز اخیراً مدعی شد: «صادرات نفت ونزوئلا با استفاده از اسناد جعلی و کشتی‌های مرتبط با ایران انجام می‌شود.»
البته هیچ منبع رسمی در ایران این خبر را تأیید نمی‌کند، اما فارغ از اینکه ادعای رویترز صحت دارد یا خیر، نشان‌دهنده اتحاد دو کشور و فعالیت «تانکرهای ارواح» ایران  در بازار نفت به شکل موفق است. نامی که نخستین بار از سوی رسانه‌های بین‌المللی از جمله وال استریت ژورنال، رویترز و واشنگتن فری بیکن به نفتکش‌های ایران داده شد. چراکه در دوره تحریم، نفتکش‌ها فرستنده‌های خود را برای جلوگیری از شناسایی توسط مقامات امریکا خاموش می‌کنند و به صورت چراغ خاموش و در بازار خاکستری به حمل و فروش نفت می‌پردازند.
رویترز در این باره ادعا می‌کند: «بر اساس اسنادی که رویترز بررسی کرد، هنگامی که ابرنفتکش یانگ یونگ در سپتامبر سال گذشته به بندر چینگدائو چین رفت، گواهینامه‌های کیفی برای محموله خود داشت که حاکی از آن بود که نفت خام مالزی را حمل می‌کرد. اما تصاویر و عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که کشتی متعلق به چین، نفت خود را چهار ماه قبل در ونزوئلا، کشوری که امریکا تحت تحریم‌های نفتی قرار داده است، بارگیری کرده بود. بر اساس اسناد حمل و نقل و 11 منبع آگاه از تجارت، کشتی Young Yong یکی از سه کشتی شناسایی شده توسط رویترز است که توسط شرکت‌های کمتر شناخته شده برای صادرات نفت ونزوئلا اجاره شده بود و از اسناد جعلی برای پنهان کردن منشأ آن استفاده می‌کرد. دو مورد از این نفتکش‌ها، از جمله یانگ یونگ، در ماه جاری توسط مقامات ایالات متحده به دلیل نقض تحریم‌ها علیه ایران، یکی از نزدیک‌ترین متحدان ونزوئلا، شناسایی شدند.»
رویترز به نقل از یک کارشناس عنوان می‌کند که «اکنون مشخص شده که نمی‌توان به گواهی‌های مبدأ حتی زمانی که اسناد رسمی دولتی ارائه می‌شوند اعتماد کرد.» این موضوع نشان‌دهنده شکست تحریم‌های امریکا در زمینه جلوگیری از صادرات نفت ایران و ونزوئلاست. «برآورد می‌شود که کل ناوگان خدمات‌رسانی به ایران و ونزوئلا، علیرغم تحریم‌های ایالات متحده، از بیش از 200 نفتکش -شامل حدود 82 ابر نفتکش مانند Young Yong- تشکیل شده است که می‌توانند تا دو میلیون بشکه در روز نفت حمل کنند.»


این رسانه بین‌المللی با اشاره به شیوه خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا و اتحاد ایران و ونزوئلا در عرصه‌های مختلف عنوان می‌کند: «استفاده از طیف گسترده‌ای از تاکتیک‌ها - از جمله اسناد جعلی، نام‌های جعلی کشتی‌ها و انتقال محموله‌ها از کشتی به کشتی در دریا - به ونزوئلا این امکان را داده است که از زمان اعمال تحریم‌های ایالات متحده بیش از 360 میلیون بشکه نفت خام و سوخت صادر کند.»
در همین حال، پایگاه اطلاع‌رسانی «شانا» متعلق به وزارت نفت ایران در روزهای اخیر اعلام کرد: «ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم مسیر تازه‌ای برای گسترش همکاری در پیش گرفتند و این کشور امریکای لاتین یکی از نقاط کانون دیپلماسی وزارت نفت بوده است و همکاری‌های گسترده‌ای در این زمینه در دست اجراست. در همین راستا، وزیر نفت با ال آیسامی، معاون رئیس‌جمهور و وزیر نفت ونزوئلا در خصوص توسعه همکاری‌های مشترک دو کشور در زمینه انرژی و آخرین تحولات بازار جهانی نفت به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.»
شانا درباره بخشی از همکاری‌های ایران و ونزوئلا می‌نویسد: «در جریان سفر اردیبهشت‌ماه امسال وزیر نفت و هیأت همراه به ونزوئلا قرارداد و تفاهمنامه‌های متعددی در زمینه توسعه و تولید در میدان‌های نفت و گاز، ارتقا و نوسازی پالایشگاه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پالایشگاهی، آموزش نیروی انسانی و کارشناسی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، صدور خدمات فنی مهندسی و انتقال فناوری و توسعه بازارهای صادراتی نفت خام، میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی امضا شد. در این راستا، مهرماه امسال جواد اوجی، وزیر نفت از راه‌اندازی نخستین پالایشگاه فراسرزمینی به نام ال‌پالیتو در ونزوئلا و پالایش روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های کشور در این پالایشگاه خبر داد.» گفتنی است اخیراً  مدیر گروه انرژی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد بیان کرد: «دولت فعلی برای سهامدار شدن ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا اقدام کرد و ماحصل این اقدام صادرات روزانه 200 هزار بشکه نفت و میعانات گازی ایران به ونزوئلا بود.»