میزبانی 8 تماشاخانه‌ از 8 تئاترکودک و نوجوان

گروه فرهنگی/ تماشاخانه‌های پایتخت در حالی بار دیگر تجربه روزهای گرم میزبانی از مخاطبان را آرام آرام آغاز کرده‌اند که برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران، هشت نمایش مختص گروه سنی کودک و نوجوان به صحنه می‌رود. در ادامه مروری خواهیم داشت بر بخشی از این اجراها که تماشای‌شان می‌تواند برای رده سنی کودک و نوجوان جذاب باشد.
«شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج‌طلا» در تالار هنر
نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج‌طلا» به نویسندگی و کارگردانی پویا شش‌پری تا ۲۵ آذر ساعت ۱۷:۳۰ در تالار هنر روی صحنه خواهد بود. در این نمایش سمیه بیگی، المیرا ‌پارسا، سعید ‌قره‌داغلی، نسا جبین‌پور، هانیه رهگذر، مهدیه طاهری، نیما محمودی، مهتاب ‌فرهپور، عرفان امین‌فر، عرفان قهرمانی، مهران ولیزاده و پویا ‌شش‌پری به ایفای نقش پرداخته و عروسک‌گردانی می‌کنند. در خلاصه نمایش «شاهزاده خانم و کلاغ‌های تاج طلا» آمده است: شاهزاده خانمی به نام ویشا بعد از سال‌ها متوجه می‌شود جادوگری برای اینکه صاحب تاج و تخت و مال و منال پادشاه شود برادرانش را جادو و تبدیل به کلاغ کرده است و حالا برای پیدا کردن‌شان تلاش می‌کند. او به بازارچه شهر رفته و با مردم همکلام می‌شود سپس نشانه‌ای پیدا کرده، به سمت جنگل می‌رود و با حیوانات جنگل صحبت می‌کند و آنها، ویشا را به خانه پیرزن مهربان که مانند فرشته است، می‌رسانند و در پایان ویشا با کمک ابر و باد، برادرانش را پیدا کرده و آنها را به قصر بازمی‌گرداند.
«چوپان و چوب جادویی» و «لافکادیو»


نمایش «چوپان و چوب جادویی» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین ‌داداش‌نیا ساعت ۱۷ در پردیس ‌تئاتر ‌شهرزاد با بازی محمدحسین ‌داداش‌نیا، زهرا غلامی (شکیبا)، مریم اسکندری و ارمغان احمدی میزبان کودکان و نوجوانان است. در خلاصه داستان این نمایش آمده است: چوپان به‌وسیله چوب جادویی قصد دارد از بره‌هایش در برابر گرگ بدجنس محافظت کند. «لافکادیو»؛ شیر مهربان به نویسندگی شل سیلوراستاین و کارگردانی احمد ‌تیموری هم در فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۷:۳۰ میزبان کودکان و نوجوانان است. احمد ‌تیموری، علیرضا ذکایی، پویا یزدانجو و سپیده زینلی بازیگران «لافکادیو» هستند. موسیقی این نمایش ساخته محمد ‌نجفی است. در خلاصه این نمایش آمده است: شیری به نام لافکادیو در بیشه‌ای زندگی می‌کند و کارهای معمولی یک شیر را انجام می‌دهد، مثلاً جست‌وخیز می‌کند، میان علف‌ها بازی می‌کند، دنبال خرگوش‌ها می‌کند، تا اینکه یک روز تصادفاً تفنگ یک شکارچی را بدست می‌آورد و با تمرین تبدیل به تیراندازی ماهر می‌شود. در همین حین یک سیرک‌دار از او برای هنرنمایی در سیرکش دعوت می‌کند. لافکادیو کم‌کم هویت اصلی‌اش را فراموش می‌کند تا اینکه... .
 حضور «خرمشیر» در پردیس گالری ملت
نمایش شاد و موزیکال «خرمشیر» به نویسندگی جواد ذوالفقاری و کارگردانی سیدمجتبی خمسه تا ۲ دی ساعت ۱۹:۰۰ در سالن آمفی‌تئاتر پردیس سینما گالری ملت روی صحنه است. در نمایش «خرمشیر» سیدمجتبی خمسه، سحر پورفرج، محسن بان‌ور و سعید محمدی‌شاملو به ایفای نقش می‌پردازند.
فرهنگسرای ابن‌سینا با «دزدان کلاغی» و «رینارد روباهه»
نمایش کودک و موزیکال «دزدان کلاغی» به کارگردانی زینب اسدی تا ۲۴ آذر در روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۱۶:۳۰ در سالن آمفی‌تئاتر فرهنگسرای ابن‌سینا روی صحنه خواهد بود. در خلاصه این نمایش آمده است: پیرمرد و پیرزن مهربانی (دوقلو) سال‌های سال است که در مزرعه آفتابگردان زندگی می‌کنند و مترسکی در مزرعه دارند که از سالیان پیش آن‌ را ساخته‌اند. روزی کلاغ‌ها به مزرعه حمله می‌کنند ولی یکی از آنها بالش زخمی می‌شود و نمی‌تواند فرار کند. مترسک به او کمک می‌کند و با هم دوست‌های خوبی می‌شوند. این نمایش کودک توسط گروه «سوگند» به نویسندگی عباس ‌قاصدزاده، با هنرنمایی کمیل پورقلی، عباس ‌قاصدزاده، مونا کوشش، محسن افخمی، سوگند قاصدزاده، ریحانه حاجی‌آبادی و آهنگسازی مسعود فکور اجرا می‌شود. همچنین نمایش «رینارد روباهه» به نویسندگی آرتور فاکویز و کارگردانی احمد تیموری ساعت ۱۸:۳۰ در فرهنگسرای ابن‌سینا روی صحنه است. میترا شجاعی، ناصر احمدی‌فر، پارسا ‌پولادوند و احمد تیموری بازیگران این نمایش کودک هستند. در خلاصه این نمایش آمده است: رینارد روباهی است که با شوخی‌های افراطی‌اش همه حیوانات جنگل را به ستوه آورده است، از این رو دادگاهی برای رسیدگی به شکایت‌های حیوانات تشکیل می‌شود و به او یک سال فرصت جبران داده می‌شود. این در حالی است که رینارد فکرهای دیگری در سر دارد.