خاموشی اجباری در جنوب امریکا

زهره صفاری/ خرابی سیستم‌های برق‌رسانی دو نیروگاه در مرکز کارولینای شمالی بیش از 45 هزار خانوار منطقه را در سرمای استخوان سوز زمستان امریکا با قطع برق در خاموشی کامل فرو برد. شرایطی که به باور مقامات منطقه ناشی از یک خرابکاری عمدی است اما همچنان نمی‌توان درباره عاملان پشت صحنه این حمله هدفمند اظهار نظری داشت.
به گزارش سایت شبکه خبری سی ان بی سی نیوز، این شرایط که از شامگاه شنبه آغاز شده بود، تا ساعت 5 صبح روز بعد خاموشی و سرما را به ساکنان تحمیل کرد و حتی با قطع برق بسیاری از داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها و خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، نظم و سلامت ساکنان این مناطق را با چالشی جدی روبه‌رو کرد. در عین حال با توجه به تداوم این اختلال تا صبح دیروز، مقامات مورکانتی از تعطیلی مدارس خبر داده و احتمال تمدید این شرایط را تا پایان هفته دور از ذهن ندانستند. با توجه به جدی بودن شرایط پیش آمده و هرج و مرج منطقه، مقامات و فرمانداری‌های کارولینای شمالی، شرایط اضطراری اعلام کرده و درهای پناهگاه‌ها را به روی مردم گشوده‌اند.
به نوشته سی ان ان، با توجه به کشف شواهدی مبنی بر بروز خرابکاری در دو نیروگاه هدف، پرونده این قطعی به عنوان یک مورد کیفری مورد توجه قرار گرفته که علاوه بر پلیس محلی کارولینای شمالی، پای کارآگاهان اف بی آی را نیز به این پرونده باز کرده است. رونی فیلدز، رئیس پلیس مورکانتی معتقد است: «این اتفاق هدفمند بوده و اتفاقی پیش نیامده است با این حال هنوز هیچ مظنونی در این ارتباط دستگیر نشده اما حتی اگر بگوییم این یک خرابکاری بوده به معنای تروریستی بودن آن نیست. در عین حال فرد یا افرادی که پشت این قطعی سراسری برق بوده‌اند با علم به عواقب آن دست به این اقدام زده‌اند اما آنچه که ما هنوز متوجه نشده‌ایم این است که چرا مورکانتی به عنوان هدف این خرابکاری انتخاب شده است.»
گفته می‌شود صبح یکشنبه یک زن در صفحه فیس‌بوکش از بازجویی شدن توسط پلیس خبر داده اما پلیس هنوز اطلاعاتی درباره این بازجویی فاش نکرده است. فیلدز افزود: «ما هنوز نمی‌توانیم درباره این موضوع اظهارنظری داشته باشیم. نه انگیزه پیدا شده و نه گروهی تاکنون مسئولیت آن را پذیرفته است.»


 تبعات اجتناب ناپذیر
مایک کامرون مسئول امداد و نجات منطقه پاینز گفت: «در دو روز گذشته تماس‌ها برای خدمات امدادی چند برابر شده که بیشترین شان تصادف خیابانی است چرا که با قطع برق، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز از کار افتاده و ترددها با اختلال مواجه شده است. همچنین بسیاری از بیمارانی که از دستگاه‌های اکسیژن استفاده می‌کردند دچار حمله تنفسی شده‌اند.»
در حال حاضر گرچه ژنراتورها به کار افتاده‌اند و درهای پناهگاه‌ها به سوی مردم گشوده شده است اما در روزهای شنبه و یکشنبه از آنجا که تنها برخی بیمارستان‌ها برق داشتند، بسیاری از مردم برای شارژ وسایل ضروری به سمت این مراکز هجوم برده و روند کار بهداشت و درمان را نیز با اختلال روبه‌رو کرده بودند. به نوشته نیویورک تایمز، موضوع نگران کننده در این میان این است که ژنراتورهای پشتیبان اکثر بیمارستان‌ها در بخش‌های مختلف مرکز کارولینای شمالی، دست‌کم 5 روز دوام دارند. در برخی مناطق نیز قطع برق داروخانه‌ها سبب شده است که آنها برای نگهداری داروها دست به دامان ساکنانی در منطقه شوند که به سیستم ژنراتوری متصل هستند.
به رغم این شرایط جف بروکس، رئیس شرکت پشتیبان انرژی مورکانتی معتقد است: «خسارت وارد آمده بر تأسیسات نیروگاهی، میلیون‌ها دلار هزینه دارد بنابراین بازیابی انرژی و اتصال دوباره برق منطقه ممکن است در برخی مناطق تا پنجشنبه طول بکشد. در عین حال شرکت برای دستگیری عاملان این فاجعه، آماده هرگونه همکاری با پلیس منطقه است.»
این نخستین بار نیست که نیروگاه‌های برق امریکا هدف قرار می‌گیرند، اوایل سال جاری نیز تأسیسات برق‌رسانی دانشگاه سن برناردینو در کالیفرنیا هدف حمله زیرساختی قرار گرفته بود و سه نفر نیز در ارتباط با این حمله بازداشت شده‌اند. حمله به زیرساخت‌های کالیفرنیا در آن زمان نه تنها سبب هرج و مرج شد که از نظر اقتصادی نیز خسارت‌هایی را به دولت وارد آورد.