سیاست مسئولان خودرویی کشور با فرانسوی‌ها تنظیم می‌شود

مهدی دادفر در گفتگو با «پردیس خودرو»، در واکنش به اظهارات وزیر صنعت که مدعی شده بود سهم دولت در صنعت خودروسازی کمتر از 5 درصد است، گفت: این حرف ناصحیح از روز روشن‌تر است که ناصحیح است. اثبات اینکه این حرف غلط است اصلا نیاز به تفحص و بررسی هم ندارد. صد در صد افرادی که در هیئت مدیره این دو شرکت (ایران خودرو و سایپا) قرار دارند دولتی هستند به غیر از ایران خودرو که یک SID‌ آن متعلق به کروز است.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این پرسش که چرا دولت دست از سر مالکیت خود در صنعت خودروسازی برنمی دارد،‌ خاطر نشان کرد: چون دولت می‌تواند از امکانات عظیم این دو خودروساز بهره ببرد.وی با بیان اینکه در صنعت خودروسازی حدود 12 نفر هستند که راهبردهای اساسی این صنعت را تعیین می‌کنند، گفت: این افراد در قالب گزارش‌های کارشناسی تعیین می‌کنند که چه اتفاقاتی در صنعت خودرو بیفتد.دادفر گفت: صنعت خودروسازی ما صنعت دولت‌ها است. یعنی هر دولتی که سر کار می‌آید مدیرعامل سایپا و ایران خودرو را فرد مورد اعتماد خودش منصوب می‌کند.
این کارشناس حوزه خودرو گفت: آیا ما برای خودروسازی خود برنامه و استراتژی نداریم که با هر دولتی مدیران تغییر کنند.وی دلیل این موضوع را بهره‌برداری سیاسی دولت‌ها از صنعت خودروسازی عنوان کرد و گفت: بیش از چندین هزار میلیارد گردش مالی این صنعت است. صنعت خودروسازی پیشرو است و در کل کشور گستردگی نمایندگی با امکانات بسیار زیاد دارد. این به معنای آن است که صنعت خودروسازی دارای یک شبکه گسترده اقتصادی است که می‌توان با دخل و تصرف در آن جریان‌سازی نمود.
یکه‌تازی فرانسوی‌ها


دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با انتقاد شدید نسبت به محدود کردن عقد قرارداد با رنو و پژو تصریح کرد: ریتم مسئولان خودرویی ایران با فرانسوی‌ها تنظیم می‌شود و آنها هر کاری بخواهند با ما می‌کنند.
وی با طرح این سؤال که آیا کسی از نمایندگان مجلس و یا بازرسان سازمان بازرسی قرارداد پژو و رنو را خوانده است؟ گفت: من بعید می‌دانم حتی کسی قرارداد را دیده باشد، چه برسد به اینکه خوانده باشد. مگر در این قراردادها چه چیزی نوشته شده است که هیچ کس نباید از آن مطلع شود؟
دادفر گفت: این نشان می‌دهد که ضریب نفوذ فرانسوی‌ها چقدر است که حتی ما اجازه نداریم قرارداد بسته شده با آنان را به کسی نشان دهیم حتی نهادهای نظارتی داخل کشور.دبیرانجمن واردکنندگان خودرو همچنین با بیان اینکه حجم و شکل شرکت‌های فعال در صنعت خودروسازی مانند ایران خودرو و سایپا نیز شبیه خودروسازها است، اظهار داشت: این شرکت‌ها در عمل خودروساز نیستند و صرفا مونتاژکار می‌باشند. زمانی می‌توان توان این شرکت‌ها در صنعت خودروسازی را ارزیابی کرد که در رقابت با دیگران قرار گیرند.