آزادی موصل سرنوشت امت اسلامی را تغییر داد

 به گزارش خبرگزاری‌ها به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، سید حسن نصرالله در سخنرانی خود به مناسبت آزادسازی موصل عراق گفت: آنچه که در عراق و موصل رخ داده است تنها به سرنوشت ملت عراق مرتبط نیست بلکه به سرنوشت ملت‌ها و کشورهای منطقه و امت اسلامی مرتبط است و شکی در این نیست که این پیروزی در واقع یک پیروزی به حق است. شاید برخی‌ها بخواهند از اهمیت و عظمت این پیروزی بکاهند ولی باید گفت این پیروزی یک پیروزی عظیم بوده است که پس از مجموعه پیروزی‌های مختلف حاصل شده و به شهر موصل رسیده و اهمیت و ویژگی این شهر نیز روشن می‌گردد.
وی تاکید کرد، فتوای آیت‌الله سیستانی تاثیر بسیار مهمی در روند مبارزه با داعش داشت. در این فتوا همه مسئول دانسته شده‌اند و مطابق این فتوا کسی که در این نبرد، کشته شود شهید فی‌سبیل‌الله است. از اینجاست که سخن ما آغاز می‌شود. فتوای مرجعیت و ندای تاریخی وی آغازی سرنوشت‌ساز برای این پایان زیبا و پیروزی‌های بزرگ بوده است.این فتوا و موضع‌گیری تاریخی باعث خارج شدن مردم عراق از حیرت و آشفتگی شد. در این دوره مردم نمی‌دانستند چه کنند، مبارزه کنند یا مبارزه نکنند، تصمیم درست و شرعی چیست. این تصمیم درباره نبرد و خونریزی و کشتن و کشته شدن بود. شکی در این نیست که این فتوا به این آشفتگی و حیرت پایان داد و در این فتوا به مردم گفته شد که باید بجنگند و دفاع کنند. این فتوا از یک مرجعیت دینی و درباره یک ندای تاریخی بوده که تنها برای شیعیان نبوده بلکه برای همه مردم عراق از همه گروه‌ها و طوایف دینی، فرقه‌ای، مذهبی و قومی بوده است. این فتوای مبارک و عظیم باعث خیزش سریع ملت عراق شد و این ملت را از وضع آشفتگی و ناامیدی خارج کرد. این فتوا دلگرمی و روحیه قوی به افسران و نیروهای امنیتی عراق دادو باعث شد صدها هزار نفر از جوانان عراقی از جوانان و پیران به جبهه‌های نبرد بروند و داوطلب شوند و زمینه برای تاسیس بسیج مردمی عراق فراهم شد. این نیرو از ابتدا و تاکنون در کنار نیروهای مسلح عراق بیانگر قدرت واقعی این کشور است.
دبیر کل حزب الله تصریح کرد، دولت عراق به ریاست نوری مالکی با این فتوا همراه شد و همراهی با این فتوا در دولت بعدی عراق به ریاست حیدر عبادی با قدرت ادامه یافت.همه مقامات سیاسی، دینی، احزاب و جریان‌ها و گروه‌های مختلف با این فتوا همراهی کردند و این فتوا از حمایت همه مراجع دینی در عراق، ایران و نقاط دیگر جهان روبه رو شد.
وی اظهار داشت: همراهی مردم با این فتوا بسیار بزرگ و مبارک بوده است. باید همه منصف باشیم و به موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران و در راس آن امام خامنه‌ای دام ظله‌الشریف، رهبری به همراه مراجع دینی در حمایت از دولت و ملت عراق اشاره کنیم. همچنین فرماندهان بزرگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به سرعت در بغداد حضور یافتند و آمادگی کامل خود را برای ارائه هر گونه کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق اعلام کردند. ولی مسئله مهم همراهی و حضور مردم، خانواده‌های شریف، عشایر همه مناطق و گروه‌ها بوده است، طرف‌هایی که جگرگوشه‌های خود را از زنان، فرزندان، برادران و دوستان فدا کردند و این همراهی همان قدرت واقعی است.


سید حسن نصرالله همچنین گفت، مردم عراق منتظر اتحادیه عرب، نشست وزرای خارجه عرب، پادشاهان و روسای کشورهای عربی و سازمان همکاری اسلامی و جامعه بین‌المللی،اروپا و آمریکا نماندند و تنها به خداوند توکل و به اراده و زنان، مردان، جهاد و فداکاری خود تکیه کردند. عراقی‌ها درباره گزینه ملی خود نیز متحد شدند. رئیس‌جمهور، نخست وزیر، ریاست پارلمان، وزرا، نمایندگان پارلمان، احزاب و گروه‌های سیاسی با وجود تفاوت‌های دینی و قومی به اتحاد رسیدند.
دبیر کل حزب الله لبنان گفت: متاسفانه برخی‌ها از ابتدای حمله داعش به عراق تلاش کردند تا این مسئله را القاء کنند که درگیری در عراق میان شیعیان و سنی‌هاست و این طرف‌ها همان دولت‌ها،کشورها، شبکه‌های تلویزیونی و نخبگانی بودند که این مسئله را القاء کردند، همان طور که چنین تلاش‌هایی در لبنان و سوریه داشت و جنگ را در یمن ایجاد کردند همان طور که خطیب آنان در مسجدالحرام گفت این جنگ یک جنگ شیعی و سنی است. اما آنچه که باعث از بین رفتن و کور کردن چشم این فتنه شد، همان موضع صادقانه و شجاع علمای اهل سنت و مقامات سنی عراق بوده است که نشان دادند هیچ درگیری شیعی و سنی وجود ندارد. سید حسن نصرالله تاکید کرد، همه عراقی‌ها در این نبرد در برابر قاتلان،جنایتکاران و تکفیری‌هایی مشارکت داشتند و وارد میدان شدند. نیروهای مسلح عراق متعلق به همه مردم این کشور است. طبیعی است که اکثریت نیروها در بسیج مردمی از شیعیان عراق باشند چرا که وضع جمعیتی این کشور بدین گونه بوده ولی بسیج مردمی یک بسیج ملی است و طوایف مختلف در آن حضور دارند. عشایر عراقی در کنار نیروهای مسلح عراق جنگیدند. این حضور تنها به صورت موضع‌گیری سیاسی و سخنرانی نبوده است بلکه این طرف‌ها با قدرت در میدان حضور داشته‌اند و این حضور به صورت گروهی در میدان بوده است.
وی خاطر‌نشان کرد، برخی از شبکه‌های تلویزیونی همچنان به صورت غیرمستقیم از داعش حمایت می‌کنند. مردم عراق بر روی کمک طرف‌های خارجی حساب باز نکردند. مردم عراق منتظر هیچ طرفی نماندند و کار خود را آغاز کردند و به این راه ادامه دادند. در ابتدا آمریکایی‌ها و ناتو نظاره‌گر اقدامات ارتش، ملت و بسیج مردمی عراق بودند و در برخی از موارد عراقی‌ها با دست خالی مبارزه می‌کردند و سپس آمریکایی‌ها گفتند که می‌خواهند به مردم عراق کمک کنند. وزرای دفاع و روسای سیاسی آمریکا گفته بودند که از بین بردن داعش در عراق و سوریه به 30 سال زمان نیاز دارد و برخی از مقامات آمریکایی از 26 سال و 15 سال سخن گفتند. کمترین دوره زمانی درباره نابودی داعش که یک مقام آمریکایی به آن اشاره کرده بود، 10 سال بود. امروز در برخی از شبکه‌های تلویزیونی عربی تلاش می‌شود تا آنچه را که در موصل رخ داده است یک دستاورد و پیروزی آمریکایی توصیف کنند که یک دروغ بزرگ و نادیده گرفتن تلاش‌ها و فداکاری‌های مردم عراق است.
دبیر کل حزب‌الله لبنان در ادامه تصریح کرد، زمانی که به سخنان ترامپ در موارد مختلف باز می‌گردیم و همچنین اعترافات مقامات آمریکایی نشان می‌دهد که این کشور در دوره اوباما و هیلاری‌کلینتون داعش را تشکیل داده است. آمریکایی‌ها از داعش حمایت کردند و به متحدان منطقه‌ای خود اجازه دادند تا از داعش حمایت مالی کنند. مرزها به روی داعش باز شد و محموله‌های قاچاق نفت این گروه در مناطق مرزی ترکیه، اردن و غیره به فروش رسید. بنابراین آمریکایی‌ها در برابر آنچه که رخ داده است، مسئولیت نخست دارند. در دوره اخیر که آمریکایی‌ها برای کمک به مردم عراق وارد میدان شدند، پرسش‌های زیادی مطرح شد. آیا آمریکایی‌ها داعش را شکست خورده دیدند و آیا دست پرورده و متحد خود را رها کردند. اصل اساسی در سیاست آمریکا این است که به هیچ ارزش و اصول اخلاقی پایبند نیست و تنها به دنبال منافع بزرگ خود است تا شریک در پیروزی شود که نشانه‌های آن آشکار در نتیجه فداکاری‌ها و مقاومت مردم عراق آشکار شده است.دبیر کل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنرانی خود به مسائل داخلی لبنان اشاره کرد و گفت، نظر قطعی ما این است که منفعت ملی لبنانی‌ها این است که این دولت به کار خود ادامه بدهد و اقدامات موثری داشته باشد و همه موضوعات مطرح را دنبال کند. شایسته نیست اختلافات درباره موضوعات مخالف به تعطیلی یا سرنگونی دولت منجر شود.
شادی مردم نجف پس از آزادی موصل
تعداد زیادی از مردم نجف با داشتن تصاویر آیت‌‌الله سیستانی در دستان خود به خیابان‌ها آمدند و پیروزی بزرگ موصل را جشن گرفتند. آنها همچنین با ایجاد دسته‌هایی به طور گروهی به مقابل منزل آیت‌الله سیستانی می‌رفتند، تا با این اقدام از نقش عالی ایشان در آزادی موصل تقدیر کنند.