آنکارا به تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه احترام می‌گذارد

همزمان با اولین سالگرد کودتای ناموفق ۲۵ تیر ۱۳۹۵ (۱۵ژوئیه ۲۰۱۶) «رضا هاکان تکین» سفیر ترکیه در نشستی مطبوعاتی که به همین مناسبت در سفارت ترکیه برگزار شد، از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در شب‌کودتا تشکر کرد و گفت: دوستان ما در ایران در روزهای سخت از ما دفاع کردند و این حمایت شایان تقدیر است.
«هاکان تکین» در پاسخ به خبرنگار کیهان در مورد موج بازداشت‌ها بعد از کودتای 25 تیر و این که برخی معتقدند دولت ترکیه از این کودتا به عنوان بهانه‌ای برای بازداشت گسترده مخالفین خود که ربطی هم به کودتا نداشتند استفاده کرد و گفت: بله یک سری ادعاها در این زمینه مطرح شد و حتی برخی گفتند این یک کودتای تقلبی بود و بهانه‌ای برای انجام یک سری اقدامات در ترکیه از سوی دولت بود اما باید بگویم گروه فتح‌الله گولن به عنوان مسئول اجرای این کودتا یک گروه نرمال نیست و گروهی است که می‌تواند کارهای مختلفی را با ماسک‌های مختلف داشته باشد و فهم این موضوع برای غربی‌ها خیلی دشوار و سخت است. در رابطه با کسانی که در این ارتباط دستگیر شده‌اند یک سری دلایل و مدارک جدی وجود دارد. گروه گولن تبلیغات سیاهی علیه دولت ترکیه در خارج انجام می‌دهد. ما به توضیح اقداماتی که در این زمینه انجام شده ادامه خواهیم داد، در مورد کسانی نیز که بازداشت شده‌اند می‌توانند نسبت به آن اعتراض خود را داشته باشند و بسیاری از کسانی که دستگیر شده بودند یا از کار معلق شده بودند آزاد شده و به کار خود بازگشتند.
وی در پاسخ به سؤال دوم خبرنگار کیهان در خصوص نوسانات شدید در جهت‌گیری سیاست خارجی ترکیه از تنش صفر با همسایگان به تقابل و تلاش برای برکناری دولت سوریه و سپس حضور در مذاکرات نیز گفت: در مورد سیاست خارجی ترکیه در سوریه یک سری مولفه‌های تغییرناپذیر وجود دارد. حفظ تمامیت ارضی سوریه، حفظ حاکمیت و حکومت و ایجاد یک حکومت دموکراتیک، عدم اجازه به ایجاد سیستم حکومتی مذهب‌گرا یا قوم‌گرا از جمله اصول ماست. ما سوریه‌ای می‌خواهیم که با همه اقوام عرب، کرد، ترکمن، سنی و علوی و مسیحی بتوانند به صورت یکپارچه در کنار هم زندگی کنند. طبیعتا در مورد آینده سوریه خود مردم سوریه باید تصمیم بگیرند و نه از منطقه و خارج از منطقه. در رابطه با موضوع بشار اسد نیز باید بگویم کسی که باعث این اتفاقات دردناک شده است فکر نمی‌کنیم که در آینده سوریه نقشی داشته باشد. طبیعتاً البته این تصمیم را مردم سوریه خواهند گرفت اما همه مردم سوریه یعنی تمام کسانی که از سوریه فرار کردند، مجبور به مهاجرت شدند، تمام کسانی که در سوریه نادیده گرفته شدند و چنین انتخاباتی باید در سوریه انجام شود اما اگر قرار باشد انتخاباتی که تا کنون انجام شده انجام شود ارزش آنچنانی نخواهد داشت.
وی درباره کودتای 25 تیر 95 نیز گفت: شک نداریم این کودتا کار گولن بود و افرادی که حامی او هستند ترتیب این کار را دادند. ما از این اقدام مطلع بودیم و در صدد جلوگیری از آن بودیم. در حال حاضر 78 پرونده در ارتباط با این کودتا در حال رسیدگی است‌، برای اینکه چنین اتفاق تلخی دوباره رخ ندهد تمام تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است. تا الان 34 هزار کارمند به سر کارشان برگشته‌اند و 300 سازمانی که تعطیل شده بودند بازگشایی شدند. هیچ قصدی نداریم که از دموکراسی عدول کنیم و می‌خواهیم تمام اقدامات براساس اصول دموکراتیک انجام شود.
سفیر ترکیه در پاسخ به این سؤال که نظر شما در مورد برگزاری انتخابات در اقلیم کردستان عراق، تجزیه کردستان بزرگ و احتمال تکرار حادثه‌ای مثل کودتای سال قبل در ترکیه چقدر است؟ گفت: ما طرفدار تمامیت ارضی عراق و کل کشورهای منطقه هستیم. به محض انتشار خبر برگزاری رفراندوم اولین واکنش را ترکیه نشان داد. اقداماتی در جهت گرد هم آوردن تمام اقوام عراق انجام داد تا تمام اقوام بتوانند بگویند اینجا کشور ما است. پس از شکست داعش که در حال ادامه است این اقدامات باید در مورد سوریه هم انجام شود.