اعدام بخاطر یک مشت دلار

آرمان امروز-پورحسین: براساس آمارهای ارائه شده بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سالانه حدود 1.5 درصد رشد اقتصادی در یکی از عجیب ترین کشورهای جهان تجربه شده اما این مربوط به قبل از اعمال تحریم‌ها و همه‌گیری کرونا بود و این عوامل سبب شد تا کره شمالی بار دیگر اقتصاد مقاومتی را تجربه کند.
بر همین اساس هنوز هیچ یک از مناطق اقتصادی برنامه ‌ریزی شده از سوی رهبر کره شمالی ساخته نشده ‌اند. سال گذشته میلادی هم «کیم جونگ اون» درباره دورنمای بالقوه یک بحران غذایی احتمالی هشدار داد و از مردمش خواست تا برای روزهای سخت آینده آماده شوند. او همچنین این بار به آن ها گفته است آماده باشند تا دوباره اقتصاد مقاومتی را تجربه کنند.
در این میان رهبر کره شمالی برای عملی کردن وعده‌هایش نیاز فوری به یک مشت دلار دارد. ماه سپتامبر او به مجلس بی اختیارکره شمالی گفت که مهم ترین وظیفه دولت حل مشکل زندگی مردم است. این صحبت ها در حالی مطرح شده است که کره شمالی در سال گذشته برای آزمایش های موشکی خود صدها میلیون دلار هزینه کرده و کم ترین توجهی به معیشت مردم خود داشته است.
این آزمایش های موشکی تا جایی پیش رفته که مجموع کسری تجاری کره شمالی بالغ بر 10 میلیارد دلار تخمین زده می شود. حتی با فاکتور گرفتن قاچاق زغال سنگ، فروش حقوق شیلات، سرقت رمز ارزها و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی کسری تجاری کره شمالی ممکن است همچنان حداقل 4 میلیارد دلار باشد.


رژیم کیم جونگ اون اکنون به شدت در تلاش است تا به بیشترین میزان ممکن، ارز خارجی را از مردم، به ویژه از کسانی که در کره شمالی‌ پس ‌اندازهایی را با قاچاق کالا از چین به دست آورده‌ اند، جذب کند.
این اتفاق در حالی رقم می خورد که دولت کره شمالی استفاده از دلار آمریکا در بازارهای غیردولتی را سرکوب کرده است تا مردم را مجبور به تبدیل آن به ارز داخلی کند. طبق اعلام مقامات اطلاعاتی کره جنوبی، یک صراف بدون مجوز در کره شمالی به دلیل اخلال در نرخ ارز اعدام شد. با این وجود دولت کره شمالی مردم را تشویق کرده است که پس‌ اندازهای دلاری خود را در بانک‌ ها سپرده‌ گذاری کنند تا آن ها را تحت نظارت دولتی قرار دهد. دلارهایی که احتمالا باز هم تبدیل به موشک می شوند تا سیاست های حکومت دست نشانده چین در پیونگ یانگ را عملی و چین بدون این که خراشی بردارد، علیه ژاپن و کره جنوبی تنش زایی کند.