ادعای جهانی بودن تئاتر ایران

آرمان امروز: دبير جشنواره تئاتر فجر در سخناني سطح تئاتر ايران بعد از انقلاب را از تئاتر پيش از انقلاب بالاتر دانسته و با اشاره به پيشرفت هاي ايران در هنرتئاتر در چهار دهه اخير، چهره ها و اساتيد تئاتر ايران را در منطقه و جهان شناخته شده دانسته است. به باور وي جشنواره تئاتر فجر نيز توانسته تئاتر ايران را جهاني کند. اين سخنان اغراق آميز به نظر مي رسد چرا که  ايراني بودن معدودي استاد شناخته شده تئاتر در جهان - که در کشور خود اجازه کار ندارند يا کارهايشان به سختي مجوز مي گيرد -  و اجراهاي پراکنده گروه هاي تئاتري کوچک ايراني در جهان را نمي توان به حساب رشد فوق العاده تئاتر ايران در دهه هاي اخير و جهاني شدن آن گذاشت.
کوروش زارعي در پاسخ به ارزيابي چهل دوره پيشين جشنواره تئاتر فجر و تاثيري که بر عرصه هنرهاي نمايشي ايران گذاشته است، گفت: چهل‌سالگي عدد پختگي است. پيامبر اسلام نيز در چهل سالگي مبعوث شد و اين عدد عدد مقدسي در فرهنگ ايراني و اسلامي به شمار مي‌رود.
وي افزود: با قطعيت بايد گفت 40 سالي که از جشنواره تئاتر فجر پشت سر گذاشته‌ايم شاهد رشد فزاينده‌اي در عرصه تئاتر کشور بوديم، نمي‌خواهيم بگوييم قبل‌از انقلاب هيچ اتفاقي نيفتاده است. بي‌ترديد در آن سال‌ها نيز اتفاقات مهمي صورت‌ گرفته است. استادان بزرگي براي رشد و تعالي تئاتر ايران زحمت کشيدند؛ اما اتفاق مبارکي که در 40 سال اخير در تئاتر ايران افتاده قطعاً در قبل‌از انقلاب شاهد چنين رشد و توسعه‌اي نبوديم.
با قطعيت مي‌توان گفت که حضور جوانان بااستعداد که امروزه در جشنواره‌هاي مختلف بين‌المللي شاهد درخشش آنها هستيم؛ خيل عظيم فارغ‌التحصيلاني که در داخل و خارج از کشور داريم؛ استاداني که حرف‌هاي بسياري در تئاتر جهان دارند و برخي از آن‌ها صاحب کرسي هستند و بسياري ديگر از مولفه‌ها مديون رشد و توسعه تئاتر در بعد از انقلاب اسلامي است


دبير چهل‌يکمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر تصريح کرد: امروز در عرصه تئاتر جهان وقتي حرف از اساتيد تئاتر ايران زده مي‌شود؛ جامعه هنرمندان جهاني تئاتر اغلب آنها را مي‌شناسند.
زارعي گفت: جشنواره‌هايي که در تئاتر ايران داريم در هيچکدام از کشورهاي منطقه وجود ندارد، جشنواره‌هاي تئاتر فجر، مقاومت، ايثار، سوداي عشق، کودک‌ونوجوان، مريوان، 37 جشنواره استاني و 60 جشنواره تئاتري در کشور داريم که در هيچ کجاي دنيا نظير و نمونه‌اي ندارند. اين جشنواره‌ها نيروي محرک جريان توليد در تئاتر ايران است.
وي با بيان آنکه بسيار درباره آسيب تعدد جشنواره‌ها و بحث جشنواره زدگي در عرصه تئاتر ايران گفته و شنيده مي‌شود تاکيد کرد: بسياري مي‌گويند جشنواره‌ها چه منفعتي دارد؟ معتقدم اگر جشنواره‌ها نباشند چرخه توليد تئاتر ايران متوقف مي‌شود. فصل مهمي از حيات تئاتر ما به اين جشنواره‌ها وابسته است. اين جشنواره‌ها استعدادهاي درخشاني را به تئاتر ايران معرفي کرده‌اند. بسياري از استعدادها به هنرمندان موفقي در جشنواره‌هاي بين‌المللي بدل شده‌اند. چنين افرادي در جمهوري اسلامي رشد فزاينده‌اي داشته و اتفاقات مبارکي براي تئاتر در جمهوري اسلامي افتاده است.
دبير چهل‌يکمين جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر تصريح کرد: بي‌اغراق جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر سرآمد اين رويدادهاست که در عرصه‌هاي بين‌المللي نيز نام تئاتر ايران را جهاني کرده است. طي چند ماه گذشته داور جشنواره بين‌المللي تئاتر بغداد و جشنواره تئاتر اربيل بودم. براي اجراهاي تئاتر به کشورهاي مختلف جهان سفر کرده‌ام؛ از شمال آفريقا؛ اروپا تا شرق آسيا نيز جشنواره فجر را مي‌شناختند و مي‌گفتند يکي از جشنواره‌هاي مهم خاورميانه و جهان به‌شمار مي‌رود. اين به مدد جمهوري اسلامي اتفاق افتاده و ما نبايد چشم خود را ببنديم و اين‌ها را ناديده بگيريم.
وي افزود: فکر مي‌کنم جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر از جواني درآمد و به درخت تنومندي بدل شده است. ميوه‌ها و ثمره‌هاي آن را در تئاتر؛ سينما و تلويزيون ايران مي‌بينيم.
زارعي با تاکيد بر آنکه جشنواره بين‌المللي تئاتر فجر جشن تئاتر ايران و جشن تئاتر انقلاب اسلامي است و هنرمندان از اقصي نقاط ايران دور هم جمع مي‌شوند تا اين جشن را پاس بدارند گفت: يکي از آسيب‌هاي مهم اين جشنواره آن است که به دليل مشکلات مالي نمي‌توانستيم همه هنرمندان را در طول جشنواره داشته باشيم و اين به جشنواره ضربه مي‌زد. جشنواره محلي است که هنرمندان در آن گرد هم مي‌آمدند، کارهاي يکديگر را مي‌ديدند، توليد تجربه مي‌کردند و دوستي‌ها ايجاد مي‌شد. اما اگر گروهي از استان‌ها بيايد و نتواند تا پايان جشنواره با اين رويداد و آثارش همراه باشد اين از بار استقبال هنرمندان استاني مي‌کاهد و باعث مي‌شود جشنواره از کيفيت لازم برخوردار نباشد.