اثر انکارناپذیر ناآرامی‌های اخیر در تشدید تورم ارز و طلا

طبیعتاً وقتی ناامنی ایجاد شود، اثر این ناامنی در بازار‌های اقتصادی نیز رؤیت می‌شود، به طور نمونه کافی است به روند رشد قیمت طلا و ارز طی دو تا سه ماهه اخیر نگاهی بیندازیم، هر چقدر هم که ادعا شود اقتصاد ایران با انبوهی از چالش‌های مزمن و حاد روبه‌رو است، اما مؤلفه ناامنی، تشدیدکننده نوسان‌هاست.
افزایش نقدینگی، ضعف رشد اقتصادی، افزایش ضریب فزاینده پولی، رشد سهم پول از نقدینگی کل، کسری ۳۰۰ تا ۴۰۰‌هزار‌میلیارد تومانی تراز عملیاتی بودجه ۱۴۰۱، احیای انتظارات تورمی، مخدوش شدن تصویر احیای برجام، کاهش قدرت خرید جامعه، تشدید تورم اقلام غذایی در بازار جهانی و بالطبع اثرگذاری این رویداد در بازار ایران، ناترازی بودجه نظام بانکی و صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی، همه و همه نشان از این واقعیت دارد که تورم در اقتصاد ایران صعودی است، اما بی‌شک ایجاد ناآرامی در جامعه در تشدید تورم و تورم‌های انفجاری ناشی از جابه‌جایی نقدینگی‌های بین بازار‌ها مؤثر است.
همانطور که گفته شد، وقتی ناامنی ایجاد می‌شود صاحبان دارایی ترجیح می‌دهند دارایی‌های خود را به کالا‌های نقدشونده با قابلیت جابه‌جایی سریع تبدیل کنند، حال عده‌ای معتقدند رمز ارز‌ها امکان جدیدی را پیش روی سرمایه‌گذاران برای فرار از ریسک‌ها فراهم آورده‌اند که این امکان در کنار مواردی، چون ارز و حواله‌های ارزی و طلا و سکه قرار می‌گیرد.
به هر روی روند قیمتی بازارهایی، چون ارز و طلا و سکه نشان می‌دهد در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم این بازار‌ها تا حدودی ثبات داشت، اما اخیراً همزمان با ناآرامی‌های موجود در کشور با نوسان قیمتی مواجه شده‌اند، به طوری که نرخ دلار از محدوده ۳۲‌هزار تومان به محدوده ۳۷ هزار تومان رسید و نرخ سکه از محدوده ۱۴ میلیون تومان به محدوده ۱۸ میلیون تومان نزدیک شده است.


کشف ۱۱میلیون انواع ارز از اخلالگران ارزی
بی‌شک وقتی کشوری دچار ناآرامی می‌شود، طبیعی است که عده‌ای نیز به فکر سودجویی حداکثری باشند، به طور نمونه از یک طرف امکان دارد سروکله ارز قلابی در بازار پیدا شود و از طرف دیگر نیز شاهد سکه‌های قلابی باشیم، در این بین اخلالگران نیز بر آتش نوسان بیشتر می‌دمند تا آتش نوسان در بازار بیشتر گر بگیرد، زیرا به گفته رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ در یک ماه اخیر ۱۱میلیون واحد انواع ارز به صورت فیزیکی از شبکه اخلالگران اقتصادی کشف و ضبط شد.
«سرهنگ هدایت بهرامی» در رابطه با نوسان‌های بازار‌های ارز و طلا در یک ماه اخیر اذعان داشت: در این مدت ۸۸ نفر از اعضای اتاق‌های قیمت‌گذاری دلار و طلای فردایی، اصناف غیرمجاز و دلالان ارزی شناسایی و دستگیر شدند و ۱۱میلیون واحد انواع ارز به صورت فیزیکی از این شبکه اخلالگران اقتصادی کشف و ضبط شد.
وی اظهار داشت: مقابله با اخلالگران ارزی که به صورت غیرمجاز در اتاق‌های معاملات فردایی فعالیت دارند، در دستور کار جدی «فاتب» قرار دارد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال ۱۶۳نفر از اخلالگران ارزی در قالب اتاق‌های قیمت‌گذاری فردایی، صنوف غیرمجاز و دلالان ارزی شناسایی و دستگیر شدند.
وی ادامه داد: مقابله با اخلالگران ارزی که به صورت غیرمجاز در اتاق‌های معاملات فردایی فعالیت دارند، در دستور کار جدی «فاتب» قرار دارد.
سرهنگ بهرامی تأکید کرد: بر اساس مصوبات سران قوا، افرادی که در این اتاق‌های قیمت‌گذاری طلا و ارز ورود می‌کنند، مجرم هستند و تحت رصد پلیس قرار دارند، ضمن اینکه با همکاری مراجع قضایی با این افراد برخورد قاطع و جدی خواهد شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار ارز از روز گذشته با افزایش قیمت مواجه شده و نرخ فروش دلار وارد کانال ۳۷‌هزار تومانی شد، همچنین نرخ سکه طلا نیز هر چند خود را به محدوده ۱۸ میلیون تومان نزدیک کرد، اما نرخ‌ها در ساعات پایانی روز گذشته اندکی کاهش داشت، این کاهش از منظر اشخاصی که با روند‌های قیمتی و تحلیل تکنیکال آشنا نیستند، شاید رویدادی مثبت به نظر برسد، اما گاهی عقبگرد قیمت صرفاً یک دورخیز برای حرکت مجدد است.
از سوی دیگر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در تشریح آخرین وضعیت بازار طلا و ارز در گفتگو با اقتصاد آنلاین گفت: افزایش و نوسانات در بازار ارز باعث افزایش و صعودی شدن قیمت طلا و سکه شده است، البته خوشبختانه این روند افزایشی، التهابی در بازار داخلی ایجاد نکرده و تقاضا را افزایش نداده است. نکته مهم دیگر به سیاست‌های بانک مرکزی در رابطه با قیمت سکه در اوراق بورس برمی‌گردد. اگر قیمت پیشنهادی کمتر از قیمت بازار آزاد باشد، می‌تواند در کنترل و کاهش قیمت سکه و طلا مؤثر باشد.
وی افزود: اگر کنترل بیشتری نسبت به قیمت ارز ایجاد شود، با کاهش قیمت ارز می‌توان شاهد ثبات و کاهش قیمت طلا نیز بود.
وی در انتها افزود: به اعتقاد من این افزایش قیمت کاذب است و احتمال اینکه روند افزایشی ادامه‌دار باشد، کم خواهد بود.