کرونا در راه است!

ملیحه محمودخواه_شهروندآنلاین؛ کورش هلاکویی فوق‌تخصص اپیدمیولوژی به «شهروند» توضیح می‌دهد که نباید ساده‌انگارانه تصور کنیم کرونا به اتمام رسیده است. حرکت سینوسی کرونا نشان می‌دهد که همیشه چهار تا پنج ماه بعد از پیک کرونا دوباره یک موج دیگر خواهیم داشت. این ریتم در ایران اینگونه است، اما در اروپا و آمریکا متفاوت است و مدت زمان آن فرق دارد.

او می‌گوید که قله موج هفتم تقریبا در اواسط مردادماه بوده است و موج بعدی در دی یا بهمن رخ خواهد داد و قطعا در این موارد با افزایش موارد روبه‌رو خواهیم شد. این طبیعت پیش‌رونده کرونا است و نمی‌توان کاری برای آن انجام داد.

این فوق‌تخصص اپیدمیولوژی از وقوع پیک هشتم خبر داده و ادامه می‌دهد: «موضوع این است که ما حتما موج هشتم را خواهیم داشت، چون برای جلوگیری و عدم‌گسترش آن هیچ کاری انجام ندادیم و در واقع جمعیت بحرانی را ایجاد کرده‌ایم که ممکن است در این موج دوباره گرفتار شوند.»



این پزشک به این موضوع اشاره می‌کند که تعداد زیادی از افراد هستند که ایمنی بدن‌شان به‌شدت پایین است و با توجه به اینکه از زمان واکسیناسیون همگانی در برابر کرونا مدت زمان زیادی می‌گذرد، این افراد دوباره در محدوده خطر قرار می‌گیرند. عده‌ای بعد از واکسیناسیون نوبت اول دیگر دوره واکسیناسیون خودشان را کامل نکردند و این افراد هم دوباره در معرض کرونا قرار دارند و با شرایطی که پیش‌بینی می‌شود دوباره شاهد افزایش آمار ابتلا به این بیماری خواهیم بود.

هلاکویی به این موضوع اشاره می‌کند که در حال حاضر آنفلوآنزا به‌صورت یک اپیدمی درآمده است و آمارها نشان می‌دهد در دو ماه گذشته بیش از 30درصد عفونت‌های ریه مربوط به آنفلوآنزا بوده است. او در ادامه می‌گوید: «نکته‌ای که در مورد آنفلوآنزا و سرماخوردگی و کرونا وجود دارد اینکه علایم همه اینها یکی است و نمی‌توان به‌راحتی تفاوتی برای آنها قائل شد. تنها راه تشخیص این بیماری‌های عفونی تست  PRCاست، یعنی شاید در حال حاضر بسیاری از افراد به کرونا مبتلا شوند، اما چون آنفلوآنزا بیماری همه‌گیر است، همه تصور می‌کنند که به این بیماری مبتلا شده‌اند، در حالی که ممکن است واقعا به کرونا مبتلا شده‌ باشند که با یک تست می‌توانند مشخص کنند نوع بیماری‌شان چیست.»

او هشدار می‌دهد که  معضل بزرگی که در مورد کرونا وجود دارد این است که خیلی از افراد مبتلا به این ویروس بی‌علامت هستند که می‌تواند به یکباره موج جدید کرونا را ایجاد کند. ما در بهمن‌ماه و شاید اسفند با موج عظیمی از ویروس در کشور روبه‌رو خواهیم شد.

امیدواریم جهش کرونا این بار شدید نباشد

دکتر علیرضا فاطمی، متخصص بیماری‌های عفونی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌‌پزشکی شهید بهشتی و معاون درمان بیمارستان شهدای تجریش نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد که به دلیل آنکه بیشتر ما رعایت پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کردیم با یک موج جدید کرونا روبه‌رو خواهیم شد.

او توضیح می‌دهد که هشدارهای سازمان بهداشت جهانی مبنی بر وضعیت اورژانسی کووید-۱۹ است؛ کاهش روزافزون مراقبت‌های بهداشتی، استفاده‌نکردن از ماسک و کاهش واکسیناسیون می‌تواند اجازه ورود سویه جدیدی از کرونا را صادر کند. شکاف‌هایی که در تست کرونا و واکسیناسیون کووید ایجاد شده، شرایط را برای واریانت جدید آماده کرده است.

از زمانی که اُمیکرون در جهان شناسایی شده بیش از 500 زیرسویه ایجاد کرده است و پیش‌بینی‌ها می‌گوید زیرسویه جدیدی که اُمیکرون ایجاد می‌کند، هم سرعت انتشار بیشتری دارد و هم می‌تواند همه‌گیرتر باشد، با وجود آنکه مرگ‌ومیر کمتری به جای خواهد گذاشت.

فاطمی بر این موضوع تاکید می‌کند که از اواخر بهمن‌ماه کشور با سویه جدیدی از اُمیکرون روبه‌رو است و این موضوع هم قابل بررسی است که حتی اگر کرونا فروکش پیدا کند، باز هم در بسیاری از کشورهای دنیا باقی می‌ماند و مانند بیماری سرماخوردگی همیشه افرادی وجود دارند که به این بیماری مبتلا می‌شوند، اما با شدت کمتر. با توجه به واکسیناسیون وسیعی که از سال پیش آغاز شده، میزان بیماری به حداقل رسیده است.

او می‌افزاید: «مانند هر ویروس دیگری که در دنیا وجود دارد، این ویروس هم ممکن است دچار جهش ژنتیکی شود. زمانی که این جهش‌ها اتفاق می‌افتد، احتمال دارد که ایمنی موجود در بدن افرادی که تزریق واکسن داشته یا پیشتر به این بیماری مبتلا شده و ایمنی طبیعی پیدا کرده‌اند، کاهش پیدا کند. این دو عامل باعث می‌شود ویروس این گروه از افراد را بار دیگر مبتلا کند.»

به گفته این متخصص بیماری‌های عفونی، با توجه به آماری که به‌ویژه هفته گذشته در چین اعلام شده بود و نیز آماری که در هفته‌های اخیر از کشورهای اروپایی منتشرشده، این نگرانی در کشورهای دنیا از جمله ایران وجود دارد که در ماه‌های آینده بار دیگر با افزایش این بیماری مواجه باشیم.

دکتر فاطمی بیان می‌کند: «امیدواریم جهش عمده‌ای در ویروس رخ ندهد یا چنانچه اتفاق افتاد، منجر به افزایش قابل‌ توجه مبتلایان و همچنین اشکال شدید بیماری نشود. البته رعایت پروتکل‌ها در فصول سرد، اقدام پیشگیرانه اصلی در مقابله با ویروس‌های تنفسی از جمله کووید-۱۹ است.»

احتمال بروز موج‌ هشتم و بالاتر کرونا وجود دارد

رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری کووید-۱۹ در انستیتو پاستور نیز بر این باور است که  احتمال بروز موج‌های هشتم یا بیشتر کرونا همچنان وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید، بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران است.

دکتر مصطفی صالحی‌وزیری درباره روند فعلی شیوع کرونا در کشور می‌گوید: «زیرسویه جدید اُمیکرون که با نام  BA۲.۷۵ شناخته می‌شود، هنوز در ایران شناسایی نشده است‌. درحال حاضر بیشترین واریانت موجود از کووید-۱۹ در کشور (بیش از ۹۰درصد) سویه BA۵ است که در سایر نقاط دنیا هم سویه  BA۵ فراگیر و غالب است.»

او درباره روند بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی کرونا از نظر شناسایی نوع زیرسویه توضیح می‌دهد: «با توجه به هزینه قابل توجه تست‌های تعیین توالی به روش NGS و به دلیل محدودیت بودجه، درصدی از نمونه‌های مثبت را که به آزمایشگاه مرجع کشوری ارسال می‌شود، مورد سکانس ژنی قرار می‌دهیم.»

او درباره روند طی‌شدن موج هفتم کرونا در کشور تصریح می‌کند:  «اگر بخواهیم ایران را با سایر کشورهایی که ابتدا در آنها اُمیکرون شناسایی شد، مانند آفریقای‌جنوبی مقایسه کنیم، قاعدتا موج چندان گسترده‌ای از اُمیکرون تجربه نخواهیم کرد، اما در کل نمی‌توان پیش‌بینی مطلقی درباره کرونا داشت، زیرا ویروس به ما نشان داده است که هر لحظه می‌تواند اتفاق غیر منتظره‌ای رخ دهد.»

این ویروس‌شناس تاکید کرد: «احتمال بروز موج‌های هشتم یا بیشتر کرونا وجود دارد، اما همه چیز به این وابسته است که چه واریانتی از ویروس به وجود آید که این امر هم متاثر از فاکتورهای دیگر است، بنابراین نمی‌توان گفت موج هفتم، آخرین موج کرونا در ایران باشد.»