قهرمان قربانی شگفتی می‌شود؟

  [ شهروند ]  ورزشگاه البیت شهر دوحه چهارشنبه‌شب مهم‌ترین میزبانی خود را در تاریخ انجام خواهد داد؛ جایی که قرار است فرانسه و مراکش، دو تیم قدرتمند و غول‌کش جام جهانی 2022 در نیمه‌نهایی رو در روی هم قرار بگیرند. نماینده آفریقا به عنوان شگفتی‌ساز مسابقات تا رسیدن به چهار تیم برتر تورنمنت پیش آمده و در نیمه‌نهایی فرانسه‌ای را در پیش دارد که مدافع عنوان قهرمانی است و برای تکرار این موفقیت دست به هر کاری خواهد زد. بازی دو تیم قطعا تماشاگران پرتعدادی را به ورزشگاه البیت می‌کشاند و صدها میلیون نفر را در سراسر جهان پای گیرنده تلویزیونی خواهد نشاند. برنده این بازی دومین فینالست جام جهانی را مشخص می‌کند و همین موضوع اهمیت مسابقه را بالاتر خواهد برد.

فرانسه و مراکش چگونه به نیمه‌نهایی رسیدند؟
دو تیمی که قبل از شروع جام جهانی احتمال نرسیدن آنها به مراحل پایانی زیاد بود، با کنار زدن همه احتمالات حالا در بین چهار تیم برتر مسابقات هستند. فرانسه اگرچه سابقه قهرمانی در دوره گذشته را دارد، اما قبل از شروع مسابقات با مصدومیت برخی ستاره‌های مهم و کلیدی خود از جمله کریم بنزما، پل پوگبا، کانته، هوگو لوریس و ... مواجه شد. این موضوع را اکثر کارشناسان به ضرر فرانسه می‌دانستند، اما از همان ابتدا دیدیه دشان، سرمربی موفق خروس‌ها اعلام می‌کرد آنها با توپ پر وارد جام خواهند شد و به هیچ مساله دیگری فکر نمی‌کنند.
فرانسه بازی‌ها را خوب شروع کرد؛ آنها در مرحله گروهی ابتدا دو برد مقابل استرالیا و دانمارک کسب کردند و صعودشان قطعی شد. خروس‌ها البته در بازی آخر دور گروهی مقابل تونس شکست غیرمنتظره‌ای داشتند اما این، تاثیری روی صدرنشین شدن در گروه چهارم برای آنها نداشت. حریف فرانسوی‌ها در مرحله یک‌هشتم نهایی لهستان بود. آبی‌های پاریس با برد 3 بر یک راهی یک‌چهارم شدند تا این‌بار یک قدرت بزرگ را رو در روی خود ببینند. دیدار با انگلیس و یک نبرد حساس و جذاب. بازی‌ای که همه چیز داشت و در نهایت این قهرمان دوره گذشته بود که با نتیجه دو بر یک انگلیسی‌ها را ناکام گذاشت و به جمع چهار تیم برتر راه یافت.
مراکشی‌ها نیز برای رسیدن به این جایگاه اتفاقات مختلفی را تجربه کردند. برای هواداران فوتبال در آفریقا شاید همین که تیمی مثل مراکش بتواند از دور گروهی بالا برود، یک افتخار مهم بود، اما شاگردان ولید الرکراکی همه معادلات را بر هم زدند و با کنار زدن غول‌های پرتعداد به نیمه‌نهایی رسیدند.



در گروهی که بلژیک (تیم سوم جام 2018) و کرواسی (نایب‌قهرمان جام 2018) به عنوان قدرت‌های برتر فوتبال دنیا در آن حضور داشتند، مراکش توانست کرواسی را با تساوی متوقف کند، بلژیک را با دو گل شکست بدهد و یک برد دیگر مقابل کانادا برای صدرنشینی‌شان کافی بود. نماینده آفریقا بدون شکست و با 7 امتیاز مقتدرانه صدرنشین شد و به دور بعدی رسید. آنها در دور حذفی هم با بدشانسی به اسپانیایی خوردند که دوم گروهش شده بود؛ قهرمان سابق دنیا هرچه تلاش کرد مقابل مراکش به گل نرسید و در ضربات پنالتی بازنده شد. حریف بزرگ بعدی مراکش این‌بار در یک‌چهارم نهایی پرتغال بود. یاران کریس رونالدو حتی جلوی نماینده آفریقا کارشان به وقت‌های اضافی و پنالتی هم کشیده نشد و در 90 دقیقه یک گل خوردند و بازنده شدند! حالا مراکش شگفتی‌ساز که رکوردهای متعددی را در فوتبال جابه‌جا کرده به دنبال ادامه روند خوب و غلبه بر قهرمان سابق دنیاست.

تقابل ویژه دو ستاره؛ داستان رفاقت طولانی
مهم‌ترین تقابل فرانسه و مراکش را می‌توان در مستطیل سبز جست‌وجو کرد؛ جایی که کیلیان امباپه و اشرف حکیمی، دو بازیکن نامدار دو تیم، مقابل هم قرار می‌گیرند. امباپه و حکیمی در رختکن پاری‌سن‌ژرمن جدایی‌ناپذیر هستند و این موضوع را بارها در طول دوران حضورشان در این باشگاه و حتی در چند هفته گذشته در قطر نیز به خوبی به نمایش گذاشتند. امباپه پیش از این در بازی فرانسه برابر تونس گفته بود: «ما اینجا در اجوکیشن سیتی هستیم. 40 هزار نفر روی سکوها حضور دارند. امیدوارم که ما پیروز شویم و سپس برابر مراکش بازی کنیم. مجبور هستم دوستم را در زمین نابود کنم. این موضوع قلبم را می‌شکند، اما می‌دانید که فوتبال همین است. من باید او را نابود کنم.»
پاری‌سن‌ژرمن با جذب حکیمی به مبلغ 60 میلیون یورو از اینتر قمار بزرگی کرد. روند سازگاری او با این تیم آسان نبود. هرچند حضور جامعه بزرگی از مراکشی‌ها در پاریس به این بازیکن کمک زیادی کرد تا احساس کند در خانه است و در رختکن این تیم نیز امباپه بود که سعی کرد شرایط را برایش بهبود ببخشد. آنها که فاصله سنی بسیار کمی هم دارند (23 و 24 سال) خیلی زود با هم صمیمی شدند و رفاقت قابل تحسینی را آغاز کردند. سرگرمی آنها در بیرون از زمین هم یکی بود و همین باعث نزدیکی بیشتر این دو بازیکن شد. این صمیمیت در حدی بود که حکیمی چند ماه قبل اعلام کرد جزو معدود نفراتی بوده که از تصمیم امباپه برای ادامه حضورش در پی اس جی خبر داشته است.
امباپه حتی در قطر نیز برای دیدار دوستش در زمان تعطیلی به اردوی تیم ملی مراکش رفت و پس از پیروزی آنها برابر اسپانیا در مرحله یک‌هشتم جام جهانی 2022 نیز به او تبریک گفت. حالا امباپه و حکیمی به خوبی از توانایی و استعداد باورنکردنی یکدیگر آگاه هستند و این مساله نبرد فرانسه و مراکش را جذاب‌تر می‌کند.

مهم‌ترین دغدغه برای رسیدن به فینال
پیش از دیدار فرانسه و مراکش، غیبت اورلین شوامنی و دایو اوپامکانو در تمرین خروس‌ها فرانسه را نگران کرده است. علت غیبت شوامنی احساس درد در ناحیه ساق پا و علت غیبت اوپامکانو هم گلودرد گزارش شده است. وضعیت این دو ستاره برای حضور در ترکیب فرانسه به‌طور دقیق مشخص نیست و باید دید آنها می‌توانند امشب بازی کنند یا خیر.
مراکشی‌ها برای بازی با فرانسه غایب خاصی ندارند، اما مهم‌ترین غایب آنها بازیکنی است که قبل از جام تورنمنت را از دست داد. امین حارث که به دلیل پارگی رباط صلیبی زانوی چپ خود، پیش از شروع رقابت‌های جام جهانی مجبور به انجام عمل جراحی شده بود، برای حمایت از تیم ملی مراکش به اردوی این تیم در قطر پیوست.

داور مکزیکی از پس بازی حساس برمی‌آید؟
فیفا اعلام کرد که سزار راموس از کشور مکزیک، قضاوت این مسابقه را بر عهده خواهد داشت و دو هموطن او یعنی آلبرتو مورین و میگل هرناندز، کمک‌داوران این بازی خواهند بود. خسوس والنسوئلا از ونزوئلا نیز به‌عنوان داور چهارم دیدار فرانسه - مراکش فعالیت می‌کند. از آنجایی که 12 داور وسط در قطر باقی مانده‌اند، همه آنها امیدوارند که در فینال سوت بزنند و به همین دلیل راموس نیز تلاش می‌کند بهترین عملکرد را بر جای بگذارد و کاندیدای قضاوت در فینال شود.

رکراکی و دشان قبل از بازی حساس چه گفتند؟

ولید الرکراکی و دیدیه دشان، سرمربیان دو تیم مراکش و فرانسه در نشست خبری قبل از بازی صحبت‌های جالبی کردند.
رکراکی درباره رویارویی با فرانسه و شانس صعود مراکش به فینال گفت: «هرچه پیش‌تر می‌رویم، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود. ما قرار است برابر مدافع عنوان قهرمانی بازی کنیم که بازیکنانی بزرگ و بهترین مربی دنیا را دارد. به صعود باور داریم و چرا نباید رویای قهرمانی در جام جهانی را داشته باشیم؟ ما خسته نیستیم و با تمام وجود تلاش خواهیم کرد.»او ادامه داد: «من به بازیکنان گفتم که ما اینجا هستیم تا ذهنیت و روحیه یک قاره را عوض کنیم. ما شانسی به اینجا نرسیده‌ایم، اما به آنها گفتم که نباید قانع باشیم. ما اعتماد به نفس داریم و سخت‌ترین مسیر را طی کرده‌ایم. بسیاری معتقد بودند که ما حذف خواهیم شد، اما حالا اینجا هستیم. قرار است بجنگیم تا پیش برویم. باید برای کشورهای آفریقایی و عربی بجنگیم. کشور ما به همه فرهنگ‌ها احترام می‌گذارد. ما آماده استقبال از همه هستیم و گاهی نیازی به تغییر نداریم.» همچنین دیدیه دشان، سرمربی فرانسه این‌طور درباره بازی توضیح داد: «مراکش تیمی است که به سختی گل می‌خورد و ما می‌خواهیم این روند را تغییر دهیم. آنها عالی دفاع می‌کنند، ولی نقاط قوت دیگری هم دارند. در واقع هرچند تیمی هستند که بیشتر دفاع می‌کنند، ولی شما با دفاع کردن نمی‌توانید به نیمه‌نهایی جام جهانی برسید. مراکش توانسته به تمام حریفانش ضربه بزند و ما بازی‌های این تیم را به خوبی آنالیز کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم به آنها گل بزنیم.» دشان در ادامه افزود: «فعلا که مثل دوره قبل به نیمه‌نهایی رسیده‌ایم و می‌خواهیم به فینال برویم و باز هم قهرمان شویم. طبعا برخی بازیکنان دیگر در تیم حضور ندارند. تا به اینجا عالی و کامل نبوده‌ایم، ولی افتخار می‌کنم که مربی این تیم هستم.»