۷ سال فرصت برای فرار از بحران

در جلسه علنی دیروز مجلس، گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دستور کار قرار گرفت و وزرای بهداشت و کشور، رئیس مجلس و برخی از نمایندگان در این‌باره به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
جمعیت ظرف ۷ سال افزایش نیابد، دچار بحران می‌شویم
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه گفت: «یکی از مشکلات کشور سالخوردگی جمعیت است و اگر در مدت 7 سال افزایش جمعیت را در دستور کار قرار ندهیم، دچار بحران خواهیم شد.»
عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این‌باره افزود: «یکی از مشکلات کشور موضوع سالخوردگی جمعیت است و فقط یک دریچه هفت‌ساله داریم که اگر در این ۷ سال افزایش جمعیت را در دستور کار قرار ندهیم، کشور دچار بحران خواهد شد.»وزیر بهداشت و درمان گفت: «در مجلس انقلابی طرحی در حمایت از جمعیت و خانواده تصویب شد که ابلاغ آن با شروع کار دولت سیزدهم مصادف شد.»



وزیر بهداشت و درمان افزود: «از ۱۷۳ ماده این قانون، ۴۳ ماده و حدود ۶۰  مورد آن به صورت مستقیم و غیرمستقیم در ارتباط با وزارت بهداشت است و برای اجرای این قانون، قرارگاه جوانی جمعیت با مسئولیت وزیر تشکیل  و تا امروز ۱۵ جلسه در این‌باره برگزار شده است.»
برنامه تحول جمعیت با عنوان «مسیر نجات» تدوین شد
وزیر کشور نیز در این جلسه  با بیان اینکه دستورالعمل‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ و طراحی و تدوین برنامه تحول راهبردی جمعیت و فرزندآوری با عنوان مسیر نجات تدوین شده است، گفت: «در استان‌های شمالی و سمنان وضعیت جمعیتی وخیم است.»
او افزود: «دستورالعمل‌های حمایت از خانواده و جوانی جمعیت ابلاغ و طراحی و تدوین برنامه تحول راهبردی جمعیت و فرزندآوری با عنوان مسیر نجات تدوین شده است. یکی از اقدامات این برنامه تحول و تعیین وضعیت بحرانی جمعیت هر استان است. برخی استان‌ها در زمینه جمعیت وضعیت وخیمی دارند. در استان‌های شمالی و سمنان وضعیت جمعیتی وخیم است. شناسنامه جمعیتی در این استان‌ها ایجاد شده است.»
وزیر کشور گفت: «پلتفرم آموزشی «مسیر نجات» تهیه شده است و رویداد مسیر نجات برگزار شد که هدف آن تهیه و تدوین نقشه راه جمعیتی استان‌ها بود. مسئولان ۳۱ استان در این رویداد حضور یافتند.»
اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت نیاز به هوشمندسازی دارد
در این‌باره، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «هوشمندسازی باید اساس کار در اجرای قانون حمایت از جوانی جمعیت و خانواده باشد و در غیر این‌صورت در شفاف‌سازی، مردمی‌سازی و کارآمدسازی موفق نخواهیم بود.»
او تاکید کرد: «۲۶ آیین‌نامه وجود دارد که ۱۵ آیین‌نامه آن تصویب شده و حدود ۱۱ آیین‌نامه دچار عقب‌ماندگی است. همچنین امسال موضوع برای جوانی جمعیت ردیف بودجه داشته است که در بند (ب) تبصره ۱۷ لایحه بودجه به آن اشاره شده، ولی عملا در این‌باره اتفاقی رخ نداده است که این زیبنده نیست؛ در حالی که در این قانون، در اولویت بوده است.»