اصلاحات کارآمد؛ بازگشت به قانون اساسی

آرمان ملي- حميد شجاعي: شرايط جامعه و تحولات اخيري که طي ماه‌هاي گذشته در جامعه ساري و جاري گشته باعث شده تا بسياري از مقامات و چهره‌هاي سياسي و تحليلگران بر لزوم اصلاح و تغيير در روند امور تاکيد کنند. چيزي که محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس از آن تحت عنوان حکمراني خوب ياد مي‌کند، اما پرسش اينجاست که اساسا ملاک‌ها و مولفه‌هاي اين حکمراني خوب چيست و بر چه مبنايي مي‌توان تشخيص داد که عملکرد حکمراني خوب و مطلوب است؟ آنچه مسلم است براي رسيدن به يک حکمراني مطلوب بايد به سمت اصلاح و تغييرات در شئون مختلف حرکت کرد و از برخي قوانين گرفته تا اقدامات و رويکردها را به دست اصلاح و تغيير سپرد. چه اينکه برخي معتقدند در اصلاح روش‌ها و حکمراني نو در گام نخست بايد به خواسته‌هاي اقشار مختلف مردم در حوزه‌هاي متفاوت توجه شود تا اعتماد از دست رفته و اميد کاهش يافته به آينده مطلوب بازيابي شود. امروز جامعه با توجه به شيبب تند تغييرات در حوزه‌هاي مختلف به‌ويژه تغييرات نسلي با مطالبات و خواسته‌هاي متفاوت‌تري از گذشته روبه‌رو است و به‌نظر مي‌رسد که اگر قرار است اصلاحاتي در راستاي حکمراني خوب انجام گيرد بايد به نحوي صورت پذيرد که جامعه‌پذير باشد تا ضمن ترميم شکاف به وجود آمده با نوعي اقناع‌گري جامعه را نيز به سمت آرامش پايدار سوق دهد. قطعا بازگشت به قانون اساسي و توجه به آزادي‌هاي مردم و تلاش براي برون‌رفت از شرايط اقتصادي فعلي با راهکارهاي مطلوب مي‌تواند زمينه‌هاي حکمراني خوب و مطلوب را فراهم آورد. هر چند که حضور چهره‌هاي تاثيرگذار در جامعه در اين روند اصلاحي مي‌تواند ثمرات بهتر و پربارتري داشته باشد. حال اينکه چه ميزان اين عزم براي اصلاح در مجموعه حاکميت وجود دارد بايد در آينده‌اي نزديک ديد که تا چه ميزان تحقق خواهد يافت.
اصلاح حکمراني ضروري است
دبيرکل جامعه اسلامي مهندسين با تأکيد بر ضرورت اصلاح برخي موارد در حکمراني اظهارداشت: اصلاحات يا اصلاح حکمراني به‌معناي تغيير نظام نيست و با تغيير رفتارهاي غلط مي‌توان نحوه حکمراني را اصلاح کرد. محمدرضا باهنر گفت: نبايد تصور شود چون آشوب‌ها تمام شده است پس سوالات و اشکالات مردم به حاکميت و نظام هم رفع شده است. من براي خروج از وضعيت کنوني، 3 پيشنهاد دارم که به آقاي شمخاني خواهم گفت. وي درباره پيشنهادهايش براي آنچه او خروج از وضعيت کنوني خوانده افزود:‌ بايد تريبوني براي اعتراضات در نظر گرفته شود. بدانيم که پايان اعتراضات به‌معناي راضي‌شدن مردم نيست و نمي‌توان به اين بهانه، صورت مساله را پاک کرد، بايد موضوع و مساله را حل کنيم. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام بيان کرد: پيشنهاد دوم من به‌عنوان برنامه ميان‌مدت، به 2 انتخابات آتي مربوط مي‌شود، بايد به مردم اطمينان بدهيم که در بررسي صلاحيت‌ها به مرّ قانون عمل خواهيم کرد. باهنر، اصلاح برخي اصول قانون اساسي را با هدف کارآمدي بيشتر نظام سياسي به‌عنوان پيشنهاد سوم مطرح و اذعان کرد: برخي اصول قانون اساسي ثابت هستند و برخي متغير، بايد برخي اصول را با هدف مشارکت بيشتر مردم و کارآمدي بيشتر اصلاح کرد. وي افزود: براي کارآمدي بيشتر مجلس و دولت بايد به سمت تشکيل چند حزب قدرتمند شناسنامه‌دار برويم که در چارچوب قانون اساسي براي کارآمدي مجلس و دولت فعاليت کنند. نايب‌رئيس سابق مجلس عنوان کرد:‌ من پيشنهادم اين است که جلسات در سطوح بالاتر نيز انجام شود؛ دبيرخانه جلسه روساي‌جمهور سابق را برگزار کند؛ آقايان روحاني و احمدي‌نژاد را دعوت کنند تا با آقاي رئيسي گفت‌وگو کند و جلسه بگذارد؛ پيشنهادم اين است که آقاي رئيسي، براي جلسه رؤساي جمهور از مقام معظم رهبري خواهش کند که به‌عنوان رئيس‌جمهور اسبق، لطف کنند و بپذيرند که اين جلسه رؤساي‌جمهور سابق در محضر ايشان و با حضور ايشان برگزار شود. اين آقايان کشور دست‌شان بوده است، خب، چرا نبايد از تجربه‌هاي اينها استفاده کرد. باهنر با توصيه به اينکه بهتر است از ظرفيت‌ شخصيت‌هاي مطرح و مؤثري همچون علي لاريجاني براي بهبود وضعيت استفاده شود تصريح کرد: آقاي لاريجاني مصاحبه کرده و براي کمک به بهبود وضعيت آماده است که کمک کند.
اراده جدي براي تغييرات به‌وجود آيد


يک فعال سياسي اصلاح‌طلب در ارتباط با لزوم حکمراني خوب و اصلاح و تغيير اظهارداشت: يک مساله مهمي که بايد مورد توجه حاکميت و دلسوزان کشور باشد اين است که امروز بيش از همه چيز بعضا مشکل ناکارآمدي دولت‌هاست و مردم در يک کلام از نحوه اداره کشور و شرايطي که کشور در آن به سر مي‌برد راضي نيستند. بنابراين هر گونه اقداماتي که جنبه تشريفاتي داشته باشد يا نگاه‌هاي شعارگونه داشته باشد و معطوف به اين نباشد که خواست مردم را به نوعي برآورده نکند محکوم به شکست است. علي‌تاجرنيا به «آرمان ملي» گفت: اگر قرار است اتفاقي بيفتد بايد به‌صورت ملموس در زندگي مردم ديده شود. بر عکس آنها که فکر مي‌کنند با يکسري اصلاحات جزئي شرايط در کشور بهتر خواهد شد من فکر مي‌کنم اين نوع اقدامات مثل مسکن‌هايي خواهد بود که مشکلات حاد را به عقب خواهد انداخت. وي افزود: من معتقدم مهم نيست که چه کساني دورهم جمع مي‌شوند و صحبت‌ها چقدر شنيده مي‌شود مهم اين است که اينها در عمل اتفاق بيفتد. طي هفته‌هاي گذشته دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و رئيس قوه قضائيه با برخي سياسيون گفت‌و‌گو کردند با گفت‌و‌گودرماني و نشست‌هاي اين چنيني توفيقي حاصل نخواهد شد. مگر اينکه يک اراده جدي براي اين تغييرات ايجاد شود.