آغاز دور دوم سفرهای استانی

ایران زمین  - خراسان جنوبی اولین مقصد دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور و دولت انتخاب شده و آیت‌الله رئیسی به همراه هیأت دولت فردا پنجشنبه در سفری دو روزه میهمان این استان خواهد بود.
در دور دوم سفرهای رئیس‌جمهور به استان‌ها، نگاه ویژه به استان‌های محروم و کم‌برخوردار است و سفر به استان‌های محروم ازجمله خراسان جنوبی در اولویت برنامه‌های شخص رئیس‌جمهور و هیأت دولت قرار گرفته است. استاندار خراسان جنوبی پیگیری مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور و هیأت دولت به خراسان جنوبی را از اهداف سفر دوم عنوان کرد و افزود: در این سفر و طی نشستی ویژه، مصوبات سفر اول مورد بررسی و واکاوی قرار می‌گیرد و تصمیمات مناسب برای رفع موانع پیش‌رو اجرای مصوبات اتخاذ خواهد شد.
جواد قناعت با بیان اینکه مطالبات استان برای این دور از سفر رئیس‌جمهور احصا و به مرکز نیز ارائه شده است، گفت: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته، در سفر دوم رئیس‌جمهور به استان، مصوبات خوب و اثرگذار و مکمل مصوبات سفر اول را برای توسعه خراسان جنوبی خواهیم داشت.
استاندار خراسان جنوبی افزود: در دور دوم سفرهای استانی، موضوع هدایت سرمایه‌گذاران ملی به سمت استان‌های محروم ازجمله خراسان جنوبی در دستور کار قرار گرفته است و در این سفر، نشست تخصصی با گروه‌های مرجع و تأثیرگذار و سرمایه‌گذاران ملی برگزار خواهد شد تا در زمینه سرمایه‌گذاری در خراسان جنوبی هدایت و راهنمایی شوند.


قناعت اظهار داشت: همچنین طرح‌های اقتصادی و عمرانی در برخی شهرستان‌ها ازجمله قائنات با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد. وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان در سال ۱۳۷۸ و تأکید ایشان بر رفع محرومیت از منطقه افزود: آیت‌الله رئیسی سفری هم به شهرستان مرزی نهبندان خواهند داشت و در این سفر، وضعیت تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری نیز رصد خواهد شد.
بسته پیشنهادی 30 هزار میلیارد تومانی استان برای دور دوم سفر رئیس‌جمهور
از سوی دیگر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مجموع اعتبارات مصوب و متمم سفر اول رئیس‌جمهور به خراسان جنوبی در حوزه عمرانی بیش از 7هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است که تاکنون حدود هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۹۰ درصد تخصیص‌ها نقدی بوده است.
علیرضا عباس‌زاده افزود: براساس آخرین پایش انجام شده، مجموع مصوبات سفر اول رئیس‌جمهور به استان در شهریور سال گذشته، ۹۳ مورد است همچنین ۱۳ مصوبه جدید به‌عنوان متمم سفر افزوده شده است. وی گفت: از مجموع مصوبات تاکنون ۲۹ مورد به‌طور کامل اجرا شده و ۶۱ مصوبه در دست اجراست، سه مورد نیز در دست پیگیری قرار دارد. عباس‌زاده با اشاره به آماده شدن بسته پیشنهادی استان برای ارائه در سفر دوم رئیس‌جمهور که اواخر هفته جاری انجام می‌شود، گفت: مجموع اعتبار مورد نیاز زیرساخت‌های عمرانی دستگاه‌های اجرایی استان ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده که در دور دوم سفر رئیس‌جمهور در اختیار اعضای هیأت دولت قرار می‌گیرد. وی با اشاره به وضعیت تعهدات بانک‌ها گفت: با توجه به فهرست طرح‌های اقتصادی نیازمند منابع مالی (سرمایه در گردش و ثابت) برای ۶۸۳ طرح اقتصادی در حوزه‌های مختلف، مبلغ هزار و ۹۷۷ میلیارد تومان از منابع بانکی مصوب شده است. معاون استاندار خراسان جنوبی با اشاره به بخشی از پروژه‌های شاخص استان بیان کرد: اولویت نخست استان و دولت، ساخت راه‌آهن است و امسال ۱۱۳ میلیارد تومان برای احداث قطعه بیرجند - یونسی ابلاغ شده که از این میزان ۳۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است. وی گفت: همچنین برای اجرای این پروژه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده که در قالب کنسرسیوم بانکی اختصاص یابد اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
عباس‌زاده تصریح کرد: بیرجند یکی از معدود مراکز استان است که به خط ریلی سراسری متصل نیست لذا به دنبال بهره‌برداری مسیر ریلی بیرجند - قائن - یونسی با کمک دولت هستیم. وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور از روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز بازدید خواهد کرد، گفت: در مجموع ۲۹ هزار و ۶۵ متقاضی مسکن در استان حائز شرایط شدند، ۳۱ هزار قطعه زمین واگذار و 4هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.
معاون استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار و ۹۷۲ واحد مسکن در دست ساخت است و از ۳۱ شهر استان تاکنون برای ۲۹ شهر به تعداد ۳۱ هزار واحد زمین ویلایی تأمین شده است. وی افزود: این اقدام به علت جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان‌نشینی و استفاده از ظرفیت وسعت خدادادی اراضی استان بوده که در حال حاضر از ۲۹ هزار و ۹۷۳ واحد در حال ساخت، بیش از ۱۱ هزار واحد ویلایی به صورت خودمالکی است. عباس‌زاده با اشاره به گازرسانی به ۱۶۹ روستای استان در یک سال فعالیت دولت سیزدهم، گفت: در زمینه گازرسانی به روستاها حتی زیر ۲۰ خانوار جمعیت جزو استان‌های سبز کشور هستیم.