حسادت بعد از انتخابات معنا ندارد

آرمان: «حسادت‌های بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد»؛ این جمله رئیس‌جمهور به معنای همان «رفاقت بعد رقابت» یا «همکاری بعد رقابت» است. رقابت دو جریان سیاسی در انتها منجر به پیروزی یک جریان خواهد شد و نباید انتظار داشت رقبا در حین رقابت، به رقیب خود کمک کنند یا همراه او باشند، اما پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات هم باید موضوعاتی مدنظر قرار بگیرد که همان الزامات پساانتخاباتی است، یعنی تلاش برای تضعیف طرف پیروز و سنگ‌اندازی در مسیر حرکت او که آبادانی کشور و حل مشکلات است نه‌تنها معنایی ندارد، بلکه سبب ایجاد بی‌اعتمادی در جامعه نسبت به طرف شکست‌خورده می‌شود که نمونه بارز آن در انتخابات اخیر مشهود است. دکتر حسن روحانی پیروز انتخابات 96 است، اما برخی تلاش کرده و می‌کنند که شکست خود را با تحمیل هزینه‌هایی به دولت روحانی جبران کنند و در این مسیر از هیچ ‌تلاشی فروگذار نیستند، مانند ایرادهای غریب به قرارداد توتال و تداوم بهانه‌جویی درباره برجام یا شعارها و اقداماتی علیه رئیس‌جمهور در روز قدس و شعرخواهی در مراسم قبل از نماز عید فطر که عاملان و آمران این رفتارها تمایزی میان دوران رقابت و پس از آن قائل نیستند.
رقابت انتخاباتی، تمام
دیروز رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلا چنین حسادت‌هایی بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه تا می‌بینیم دولت موفقیت‌هایی به دست آورده، یک عده‌ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است. دولت چیزی نیست جز نمایندگی از طرف مردم. دولت نماینده مردم است و هر کاری دولت انجام می‌دهد درواقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است. دکتر حسن روحانی گفت: به همین دلیل است که رئیس‌جمهور وقتی می‌خواهد انتخاب شود برنامه ۴‌ساله خودش را به مردم ارائه می‌دهد و مردم درواقع علاوه بر اینکه به فرد رأی می‌دهند، به برنامه‌ها و راهکار‌ها و رویکرد‌ها رأی می‌دهند. به همین دلیل کاندیدا‌ها با هم مناظره می‌کنند و نظرات خودشان را می‌گویند و با مردم صحبت می‌کنند، دیدارهای مختلف چهره‌به‌چهره با مردم دارند و برای آنها توضیح می‌دهند ما می‌خواهیم چه کار کنیم. مردم بر مبنای قول آنهاست که پای صندوق آرا می‌آیند، والا به این نیست که بین الف و ب از الف خوشمان بیاید یا از ب خوشمان بیاید! بحث در این است که الف ما را به کجا می‌رساند یا ب ما را به کجا می‌رساند و برنامه‌ها و آینده‌شان چیست؟ وی اضافه کرد: امروز روزی است که ما باید از فضاهای به‌وجودآمده استفاده کنیم. توافق هسته‌ای یکی از افتخارات ‌جمهوری اسلامی ایران است. پیروزی ملت عراق بر تروریست‌ها و ان‌شاء‌ا... در آینده پیروزی مردم سوریه بر ترویست‌ها هم درست است که پیروزی ملت عراق و ملت سوریه است، اما پیروزی همه ملت‌های منطقه و مخصوصا مردم ایران هم هست، چراکه ما همه‌جا در کنار این ملت‌ها بودیم، آنها را یاری رساندیم و کمک کردیم. وی گفت: مبارزه با تروریسم، مبارزه با یک تفکر است، مبارزه با یک فرهنگ است. این کار بسیار طولانی است. اینکه فکر افراطی و خشونت را در جامعه از بین ببریم، نیازمند زمان طولانی است. روحانی با تاکید بر اینکه همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد، اظهار داشت: داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد که تحجر و جمود فکری دارند.
سیاست عاقلانه


رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ‌جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل و مقاطع نشان داد که یک سیاست عاقلانه، توأم با حکمت برای منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌ای، ایران نشان داد که دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای مسائل پیچیده بین‌المللی است. ما مساله را نه‌تنها با شش قدرت حل کردیم، نه‌تنها با سازمان ملل متحد و شورای امنیت موضوع را حل کردیم، بلکه حتی با آژانس تخصصی موضوعی مثل PMD را حل‌وفصل کردیم. این نشان می‌دهد که نظام ‌جمهوری اسلامی ایران، نظام با تدبیری است و با کمک و حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری، راه درست و صحیح را انتخاب می‌کند. روحانی اضافه کرد: امروز مردم ما هم باید از نعمت ثبات نسبی و امنیت در منطقه بتوانند استفاده کنند و هم بتوانند از اجرای برجام به‌خوبی استفاده کنند. یک فرصتی را همه با کمک هم ایجاد کردیم؛ این مساله جناح و حزب نیست، این مساله حتی مختص یک قوه نیست، همه مردم ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک معضل را حل، خطری را رفع و گره‌ای را باز کرده و یک فضای جدیدی به‌وجود آوردند. رئیس‌جمهور اظهار داشت: در این فضای جدید، اول گفتند که برجام اجرایی و عملیاتی نمی‌شود و گفتند آمریکایی‌ها نمی‌گذارند. دیدیم که قدم‌به‌قدم توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. به اعتقاد من همین امروز که ما نسبت به تعهد آمریکا اعتماد کافی نداریم و آمریکایی‌ها معمولا در تعهدات خودشان بدعهدی می‌کنند، اما همین امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مساله هسته‌ای ایران است. روحانی افزود: هیچ‌زمانی مثل امروز برای آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری سخت نبوده است. آمریکایی‌ها وقتی تصمیم گرفتند پرونده ما را دچار مشکل کنند، این کار را کردند، وقتی خواستند پرونده را به شورای امنیت ببرند، بردند، وقتی خواستند قطعنامه علیه ما صادر کنند، صادر کردند، وقتی خواستند ما را تحریم کنند، تحریم کردند و وقتی خواستند قانونشان را فرامرزی کنند، فرامرزی کردند، اما امروز سخت‌ترین روز را دارند و مرتب تکرار می‌کنند که این برجام توافق خوبی برای آمریکا نبوده است. برخی مسئولان آمریکایی می‌گویند سر آمریکا کلاه رفته، اما در عین حال دست و پایشان بسته است. رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران راهی را انتخاب کرد که برای بدخواهان هم تخلف از این قرارداد کار ساده‌ و آسانی نیست و بسیار پرهزینه‌ است. این افتخار سیاست ‌جمهوری اسلامی ایران و افتخار دیپلمات‌های ماست. امروز باید از این فضا به‌خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم. رئیس‌جمهور گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است که نمی‌شود در برابر آن با لحن نادرست و غلط سخن گفت. آنهایی که ابرقدرت بودند از گفتن آن حرف‌های نابجا در برابر‌ جمهوری اسلامی پشیمان شدند، اینها که چیزی نیستند. باید ادب گفتار را مراعات کنند. آمریکایی‌ها هم باید ادب را مراعات کنند. برخی مقامات و نظامی‌های آنها هم گاهی حرف‌هایی می‌زنند؛ حرف‌های کهنه‌ای که بار‌ها تکرار شده است. روحانی اضافه کرد: آدمی که در طول ۴۰سال گذشته بار‌ها این تجربه را داشته و هر روزی که خواسته قدمی علیه ‌جمهوری اسلامی ایران بردارد، اقداماتش محکوم به شکست بوده و از این به بعد هم محکوم به شکست خواهد بود، باید عبرت بگیرد.
استقبال از پایان درگیری‌ها
همچنین دیروز رئیس‌جمهور در دیدار یوسف بن علوی، وزیر مسئول در امور خارجی سلطنت عمان گفت: امروز تروریسم، اختلاف‌افکنی و مداخلات نابجای برخی کشورها در امور داخلی دیگران، منطقه را شعله‌ور کرده که فروکش کردن آن نیاز به انسجام و همکاری بیشتر کشورهای منطقه دارد. روحانی تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران با همه توان به دولت‌هایی که برای مبارزه با تروریسم تقاضای کمک داشته‌اند، پاسخ مثبت داده است. حسن روحانی ادامه داد: ریشه‌کن کردن تروریسم به عنوان میکروبی مسری در منطقه نیازمند کمک و همکاری همه کشورها و استفاده از تمامی توان و امکانات در این راستاست. رئیس‌‌‌جمهور تصمیمات اشتباه برخی دولت‌ها را موجب بروز مشکلات در کشورهای منطقه، ازجمله یمن، سوریه، بحرین و قطر دانست و افزود: ادامه این روند، هرگز به نفع کشورهای منطقه نیست و اولین متضرر این سیاست‌ها هم دولت‌های اتخاذکننده آن خواهند بود. روحانی راه‌حل مشکلات در یمن و بحرین را تنها در برقراری صلح و مذاکره دانست و گفت: استفاده از شیوه تهدید، فشار و محاصره در مواجهه با کشوری همسایه مانند قطر نیز شیوه‌ای نادرست است و همه باید تلاش کنیم این تنش‌ها در منطقه پایان یابد. رئیس‌‌جمهور با اشاره به اینکه ایران، عمان و کویت همواره رایزنی‌های مثبتی در قبال مسائل منطقه‌ای داشته‌اند، اظهار داشت:‌ جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تلاش که منجر به پایان اختلافات و درگیری‌ها در منطقه شود، استقبال می‌کند.