خط شكني؛۳بانو در دولت‌آينده

آرمان: تقریبا کمتر از 30 روز تا آغاز رسمی کار دولت دوازدهم و تشکیل کابینه جدید زمان باقی است. در این میان، گمانه‌زنی‌ها، تحلیل‌ها و پیشنهادات بسیاری تاکنون درباره اعضای کابینه دوازدهم مطرح شده است. فارغ از هر چیز انتظار می‌رود که روحانی در مسیر مطالبات جامعه و اصلاحات به‌عنوان حامی اصلی و حداکثری خود در دو انتخابات اخیر گام بردارد و از وزرایی همسو، توانمند، جوان و برخوردار از تفکر اصلاح‌طلبانه و منش اعتدالی در کابینه جدید بهره ببرد. در عین حال همان‌طور که وعده به‌کارگیری زنان را در قامت وزیر طی انتخابات 96 به جامعه زنان داد، آن را محقق سازد و به زنان فرصت حضور در سطوح عالی مدیریت را بدهد. بر این اساس، این روزها صحبت‌های بسیاری درباره حضور زنان به‌عنوان وزیر در کابینه آینده مطرح می‌شود. گو اینکه در کابینه اول دولت آقای روحانی نیز شاهد حضور 3 زن در نقش معاون رئیس‌جمهور بودیم؛ موضوعی که نوید آن را می‌دهد که در کابینه دوازدهم دست‌کم همین سه چهره بار دیگر حضور یابند و ای‌بسا این بار در نقش وزیر ظاهر شوند. دیروز هم حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس‌جمهور تلاش دارد در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس ارائه بدهد، اظهار کرد: «طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود.» از سویی روز گذشته 171 نماینده مجلس در راستای کمک و همراهی با دولت دوازدهم در تشکیل کابینه جدید، طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور بر لزوم ایجاد فرصت برای جوانان متخصص و فرهیخته در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم تاکید کردند.
زنان در کابینه
معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اعلام کرد که رئیس‌جمهور تلاش دارد در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس ارائه بدهد. حسینعلی امیری اعلام کرد: تا آغاز به کار دولت جدید چند مراسم داریم؛ یکی تنفید حکم رئیس‌جمهور که توسط مقام معظم رهبری انجام خواهد شد و برگزار‌کننده این مراسم دفتر مقام معظم رهبری است، دوم؛ مراسم تحلیف رئیس‌جمهور است. وی افزود: مجلس روز 14 مرداد را جهت تحلیف اعلام کرده است، پس از آن رئیس‌جمهور بر اساس قانون و آیین‌نامه داخلی مجلس باید اعضای کابینه را به مجلس معرفی و مجلس ظرف 15 روز صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کند، اما با توجه به اینکه آقای روحانی تاکید دارد دولت دوازدهم زودتر شکل گیرد و کارش را شروع کند در این دوره هم مانند سال 92 دکتر روحانی تلاش دارند در روز برگزاری مراسم تحلیف، فهرست وزرا و برنامه دولت را به مجلس بدهند و دولت جدید در اسرع وقت شکل بگیرد. او درباره حضور زنان در کابینه جدید گفت: این یک مطالبه عمومی است و رئیس‌جمهور به توانمندی بانوان اعتقاد دارند و معتقدند نیمی از جامعه، بانوان هستند، بنابراین 3 عضو کابینه از بانوان هستند که به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت یازدهم حضور دارند و طبیعتا از توانمندی بانوان در سطوح مختلف مدیریتی هم در دولت دوازدهم استفاده می‌شود، در همین دولت ما معاون استاندار و همچنین تعدادی فرماندار خانم نیز داریم.
جلسه


این روزها گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد اعضای ارشد حلقه نیاوران مطرح است. برخی بر این اعتقاد هستند که صالحی امیری، وزیر ارشاد باید از کابینه خداحافظی کند. برخی هم معتقدند که صالحی امیری قبل از این نیز شایستگی و کارآمدی خود را در سازمان اسناد و کتابخانه ملی، وزارت ورزش و جوانان و... نشان داده است و خداحافظی او بعید است. در نهایت سیدعباس صالحی معاون وزیر ارشاد به شایعات پایان داد و تصریح کرد: گویا آقای دکتر روحانی با وزرایی که قصد ادامه همکاری با آنان را دارند، جلساتی خصوصی داشته‌اند و با کسانی که قصد ادامه همکاری ندارند، این جلسات برگزار نشده است. در این میان، در روزهای اخیر با جناب آقای دکتر صالحی امیری، وزیر ارشاد هم این جلسه خصوصی برگزار شده است.
درخواست نمایندگان
از سوی دیگر مجلس دهم به‌عنوان حامی دولت با نزدیک شدن به آغاز کار دولت دوازدهم پیشنهادات و توصیه‌های خود را برای به‌کارگیری وزرای جوان و توانمند به رئیس‌جمهور ارائه می‌دهد. بر این اساس روز گذشته 171 نماینده مجلس با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور بر لزوم ایجاد فرصت برای جوانان متخصص و فرهیخته در سطوح عالی مدیریت دولت دوازدهم تاکید کردند. محمدحسین فرهنگی با قرائت بخش‌هایی از این نامه، گفت: با اعمال نظر به موارد مذکور از جنابعالی خواستاریم که با دعوت و ایجاد فرصت حضور به جوانان فرهیخته و متخصص در کابینه و سطوح عالی مدیریتی دولت دوازدهم موجبات برقراری عدالت، پویاسازی دولت و هموارسازی و پیشبرد مسیر توسعه را فراهم آورید که بی‌شک توسعه همه‌جانبه و پایدار جز با مشارکت مستقیم جوانان میسر نخواهد بود. از سویی حسین نقوی‌حسینی در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: فراکسیون نمایندگان ولایی کارگروه 15‌نفره‌ای جهت تعامل با دولت، برای انتخاب کابینه دوازدهم تشکیل داده است. به گفته وی، کمال‌الدین شهریاری،‌ محمد دهقان،‌ ابوالفضل حسن‌بیگی، محسن کوهکن، نصرا... پژمان‌فر، عبدالرضا مهری، جبار کوچکی‌نژاد، نادر قاضی‌پور،‌ محمدمهدی مفتح، حسینعلی شهریاری، علی ادیانی،‌ محمدمهدی زاهدی،‌ محمدعلی شاعری، بهمنی و بیگی اعضای این کارگروه هستند.