۱۰ شباهت روحانی با آیت‌ا... هاشمی

‎وقتی آیت‌ا... هاشمی قریب یک سال قبل، از پیروزی آقای روحانی در دور دوم ریاست‌جمهوری، آن هم با رأی بالاتری نسبت به دور اول گفتند، کمتر کسی فکر می‌کرد ۱۲ماه بعد و در غیاب بزرگ‌ترین پشتوانه دولت اعتدال، آن پیش‌بینی رنگ واقعیت بگیرد و این بار قریب ۲۴‌میلیون نفر به آقای روحانی رأی بدهند.
‎فراتر از تحلیل‌های سیاسی و اجتماعی چنین اقبال بی‌سابقه‌ای به دکتر حسن روحانی، آنچه به‌نظر نگارنده بیشترین تاثیر را بر رأی مردم گذاشت، «این‌همانی» به‌وجودآمده نسبت به دکتر روحانی و آیت‌ا... هاشمی در افکار عمومی بود که شباهت‌هایی که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود، ‎از همین منظر مورد توجه قرار گرفته است.
پیروی از رهبر انقلاب
‎پیروی از رهبری یکی از کلیدی‌ترین شباهت‌های روحانی با هاشمی است که در همه حال ایشان را فصل‌الخطاب قرار می‌دهد. هرچند که تکرار هماهنگی بی‌نظیر رئیس دولت سازندگی با رهبری غیر قابل تکرار به نظر می‌رسد، ولی دکتر روحانی به‌شدت تلاش دارد پیروی از رهبری ‎و هماهنگی با معظم‌له، بالاخص در چینش کابینه و اظهارنظر در موضوعات کلان نظام تجلی بیشتری داشته باشد.
اعتدالگرایی


‎روحانی همانند آیت‌ا... هاشمی قابل جمع شدن در یکی از جریان‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نیست و با اینکه اصلاح‌طلبان به هاشمی نزدیک بوده و امروز هم به روحانی نزدیک‌ترند، ولی مسیر گفت‌وگو و همکاری با اصولگرایان هم بسته نیست و حتما در کابینه آینده شاهد حضور اصولگرایان معتدل خواهیم بود.
ادامه در صفحه16