«آتش‌به‌اختیار» نباید مردم را به‌جان یکدیگر بیاندازیم

آرمان‌امروز: «اگر حجاب رعايت نشود، مردم متدين آتش به اختيار عمل خواهند کرد»
اين اظهار نظر در حالي توسط حجت الاسلام سيد ابوالحسن مهدوي، امام جمعه اصفهان مطرح شده است که جامعه سه‌ماه است، تنش را به‌طور جدي تجربه مي‌کند تا اين سئوال مطرح شود که «چرا عده‌اي سعي در هيزم انداختن به آتش اعتراضات دارند؟»
حسين کنعاني‌مقدم، فعال سياسي اصولگرا در گفت‌وگو با «آرمان‌امروز» با گفتن اينکه «هر آدم عاقلي مي‌داند که هنگام بحران بايد همه سعي‌شان را براي آرامش به‌کار بگيرند» ادامه داد: اينکه برابر بي‌قانوني بايد چه‌‌کنيم‌،‌ واضح است. بحث آتش‌به‌اختيار در مواقعي است که فرمانده در ميدان حضور نداشته باشد. در قاموس نظامي وقتي يک‌نفر در خط مقدم جبهه است و رابطه‌اش با فرمانده قطع مي‌شود به او آتش‌به‌اختيار مي‌گويند، آنهم فقط در محدوده اختياراتي که برايش ديکته شده است. سئوال من از امام‌جمعه اصفهان اين است، وقتي مقام رهبري در صحنه حضور دارند و ارتباط با ايشان کاملا برقرار است، چه لزومي به اين‌دست اظهارنظرها است؟
دبير کل حزب ايران زمين در ادامه گفت: آقاياني که از پاي تريبون‌هاي مهم به خود اجازه مطرح کردن چنين اظهارنظرهايي مي‌دهند،‌ نمي‌دانند که آتش‌بيار را مواقعي به کار مي‌گيرند که با دشمن درگير هستيم؟ اصلا اين منطقي است، وقتي گروه‌هاي داخلي که خودي هستند، درگير مساله‌اي شده‌اند، عده‌اي را تحت‌عنوان آتش‌به‌اختيار به جان عده‌اي ديگر از مردم کشور بياندازيم؟ اين اظهارات در مقطع «مملو از تنش»موجب تحريک بخش زيادي از مردم مي‌شود و به‌همين دليل نبايد تحت‌هيچ‌شرايطي اظهاراتي از اين قبيل گفته شود.


او افزود: اساس نمازجمعه و فلسفه اينکه هر هفته در اين آيين ديني شرکت مي‌کنند، مطلع شدن از گرفتار‌ي‌هاي مردم و جامعه است و به‌همين دليل توصيه‌‌ام به ائمه‌جمعه چيزي جز اين نمي‌تواند باشد که ارزش و جايگاه تريبون جمعه را با طرح الفاظ تند و راديکال خدشه‌دار نکنند. يعني انتظار جامعه از امامان جمعه اين است، اظهاراتي را بيان کنند که در نهايت به کاهش مشکلات و اختلافات و البته بيشتر شدن اتحاد و انسجام در جامعه منجر شود.
کنعاني‌مقدم در ادامه تصريح کرد: مقام رهبري بارها در اين مدتي که کشور درگيري‌هاي داخلي را تجربه مي‌کند، فرموده‌اند که همه امور قانوني باشند و اگر قرار باشد، عده‌اي با اتهام بي‌قانوني و تلاش براي برهم زدن آرامش متهم شوند،‌ فقط قوه‌قضائيه مي‌تواند بر اساس قانون دستگاه قضا پرونده‌شان را به‌طور دقيق پيگيري کند. به‌همين دليل «دعوت مردم براي آتش به‌اختياري» قانون و ارزش‌هاي نظام را مخدوش مي‌کند و اگر اين مساله انجام شود، با مسائلي مواجه خواهيم شد که جبرانش هزينه‌هاي زيادي به نظام تحميل خواهد کرد. اي کاش همه بدانيم، اظهارات تند و درخواست‌هاي راديکال به‌هيچ وجه نمي‌تواند نشانه انقلابي‌گري و تعصب به نظام اسلامي باشد.
وي توضيح داد: اين را بايد در نظر داشت‌، اظهارنظرهاي ائمه‌جمعه اجرايي نيست و جنبه ارشادي دارد. با اين حال، نبايد طوري باشد که نمازجمعه‌ها به‌عنوان مرجعي براي آشوب و تنش باشد. نفسِ نمازجمعه ارشادي و تلاش براي ترويج شعائر اسلامي است.
حسين کنعاني‌مقدم در پايان گفت: مردم ايران بعد از  مرگ مرحوم مهسا اميني، روزهاي بسيار تلخ و سختي را به چشم ديده‌اند که بسيار هزينه‌ساز خواهد بود. اگر مي‌خواهيم نظام از اين بحران به سلامت عبور کند و مردم ديگر خودشان را غريبه و عده‌اي معدود را خودي حساب نکنند، لازم است همهِ آنهايي که در نظام سمت و تريبون دارند، از اظهارات و رفتارهاي آسيب‌رسان دوري کنند تا نظام بيشتر از اين در معرض آسيب قرار نگيرد.