بازگشت به میانجی

آرمان ملي- حميد شجاعي: بسياري معتقدند که براي تحليل بهتر شرايط کنوني جامعه و آنچه طي 3 ماه گذشته بر جامعه رفته بايد ابتدا به ريشه‏‌ها و علل بروز و وقوع تحولات اخير پرداخت. آنچه که مسلم است اتفاقات اخير جامعه نيز ريشه در نارضايتي‏‌هاي جامعه از روندهاي موجود داشته و در مقطعي برخي به اين نتيجه رسيدند که با صرف ابراز نارضايتي خود کاري از پيش نخواهند برد و بايد شرايط به‌گونه‏‌اي پيش برود که صداي آنها و مطالبات‌شان شنيده شود. همين مساله باعث شد در ميانه تحولات سه ماه اخير شاهد برخي اظهارنظرها و طرح برخي مسائل همچون گفت‏‌وگو در جامعه وحکمراني خوب از سوي برخي مقامات نيز باشيم. اين در حالي است که به قرائت بسياري از کارشناسان و صاحبنظران هر گونه گفت‏‌وگو، ميانجي‌گري و... ميان جامعه، دولت و حاکميت تحت مولفه‏‌ها و شرايطي است و اگر همين‌طور از گفت‏‌وگو صحبت شود نتيجه‏‌اي نخواهد داشت. لذا گفت‏‌وگو بايد منجر به نتايج موثر عملي شود. اگر قرار بر مفاهمه و ايجاد گفت‏‌وگو ميان جامعه و حاکميت است ابتدا بايد اشخاص و نهادهاي ميانجي مشخص و از سوي حاکميت و جامعه به رسميت شناخته شوند. سپس مطالبات و انتظارات جامعه مطرح و در راستاي مرتفع‌شدن آنها تلاش شود، اما اينکه روند امور به سمتي برود که شاهد تغيير و اصلاح جدي در رويکردهاي دولت و حاکميت نباشيم و همان روندهاي سابق برقرار باشد، نمي‏‌توان انتظار داشت که نتيجه موثري از گفت‏‌وگو ميان دولت، حاکميت و جامعه برون‏‌ آيد. قدرمسلم مطالبات امروز جامعه با رويکردها و نسخه‏‌هاي ديروزي قابل رفع شدن نيست و جواب نخواهد داد. امروز بايد با توجه به خواسته‏‌هاي نسل امروز پيش رفت و زمينه را براي گفت‏‌وگويي هم سطح فراهم کرد. يکي از پيش‌زمينه‏‌هايي که مي‏‌تواند راه را هموار کند بازگشت جبهه ميانه‌رو و ايجاد فضايي براي کنش سياسي آنهاست. اگر اين روند شکل گرفت مي‏‌توان به آينده اميدوار بود، اما اگر همين روند فعلي را شاهد باشيم که در آن محدوديت‏‌هاي بيشتر اعمال مي‏‌گردد چندان نمي‏‌توان به گفت‏‌وگو به‌عنوان راه‌حلي عملي و کارآمد براي تعامل جامعه و حاکميت نگاه کرد.
مردم انتظاراتي داشتند که برآورده نشد
نماينده ادوار مجلس در ارتباط با ريشه‌يابي اعتراضات و بازگشت جناح ميانه‌رو به عرصه سياست اظهارداشت: اگر همان انتخابات رقابتي شکل گيرد بالاخره يک عده از نخبگان وارد مجلس مي‏‌شوند يا اينکه اگر ما احزاب قوي داشته باشيم و به اينها ميدان داده شود اينها جايگاه‏‌هايي است که نحبگان مي‏‌توانند حرف‏‌هاي خود را بزنند و تاثير‏‌گذار باشند. علي مطهري گفت: بايد از بخش خصوصي در مجلس و دولت استفاده شود و افرادي با انگيزه اين راه‏‌ها را بپيمايند و يک حزب و جبهه قوي تشکيل دهند که بتوانند جرياني را بسازند و تاثير بگذارند. وي افزود: افراد احساس مي‏‌کنند تا جايي مي‏‌توانيم جلو برويم و بعد ديگر نمي‏‌گذارند شايد علت اينکه خيلي از افراد وارد نمي‏‌شوند همين مساله باشد. نايب‏‌رئيس مجلس دهم بيان کرد: مردم انتظاراتي داشتند که بر آورده نشد. اگر بنا باشد که اين نگاه‏‌ها وجود داشته باشد فايده ندارد چرا که اگر حزبي هم تشکيل شود و بخواهد محافظه‌کار باشد فايده ندارد. اگر هم بخواهد صريح باشد و حرف‏‌ها را به‌راحتي بيان کند به‌راحتي مانع مي‏‌شوند. مطهري تصريح کرد: اگر فضا باز‌تر باشد طرح ميانجي‏‌گري و بازگشت جناح ميانه‌کار خوبي است که بالاخره حزب و جبهه‏‌اي تشکيل شود. وي در اين خصوص که با اين تفاسير پس راه ميانه‌روي و اصلاح بسته است تاکيد کرد: فعلا تا امروز راه اصلاح بسته است آنهايي که محافظه‌کاري کردند هم رد شدند. کسي مثل آقاي لاريجاني هم که تابع بود، رد شد. حتي ما با ايشان در برخي مسائل مجلس اختلاف داشتيم که من مي‏‌گفتم شما بايد به جايگاه مجلس اولويت دهيد.
به فکر کشور باشيم


يک فعال سياسي در ارتباط با شرايط جامعه و راهکارهاي تعامل جامعه و حاکميت اظهارداشت: آنچه در جامعه ما جريان دارد اين است که از قديم مي‏‌گفتند اقبال مردم به انتخابات نشانه رضايت جامعه از حاکميت است و در اين راستا مثال مي‏‌زدند که اين ميزان رضايت و مشارکت در کشور ما 70 درصد و در کشورهاي ديگر 40 درصد است. اما در انتخابات پيشين رياست‌جمهوري و مجلس اين درصد پايين آمد. سيدمصطفي هاشمي‏‌طبا بيان کرد: با اين حال دوستان فکر مي‏‌کنند که حق با آنهاست. وي افزود: به‌نظر من بحث قانون اساسي و تفسيرهايي است که از اين قانون صورت مي‏‌گيرد که تازه به همان نيز توجه نمي‏‌شود. من مي‏‌گويم به هر نحوي که مي‏‌خواهد حکمراني صورت گيرد، اما اين روند عملکردها کشور را به سمت شرايط سختي پيش مي‏‌برد. بايد جداي از بحث مطالبات، نوع حکمراني و... به فکر کشور باشيم و نگذاريم که بحران‏‌ها کشور را با مخاطره روبه‏‌رو کند. اينکه مردم به سمت مهاجرت گرايش پيدا کرده‏‌اند به‌دليل اين است که نمي‏‌دانند آينده چه خواهد داشت و بايد چگونه اميد داشته باشند.