«خاندوزی» و «عین‌اللهی» در صف استیضاح بهارستان

 آرمان ملی - حمید شجاعی: عملکرد دولت در حوزه‏‌های مختلف با انتقاداتی مواجه شده است. به‌نظر نمی‏‌رسد که با توجه به شرایط  سخت اقتصادی و معیشتی جامعه و عدم تحقق وعده‏‌ها نیازی باشد که به انتقادات نسبت به عملکرد وزیر اقتصاد یا سایر اجزای تیم اقتصادی دولت بپردازیم. به قرائت بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران آنچه امروز حلقه مفقوده دولت به شمار می‏‌رود عدم برنامه‌ محوری و کارآمدی برخی مدیران است که راندمان کاری را پایین آورده است. شاید لازم به ذکر نباشد که امروز قیمت ارز یا سکه چقدر است، بازار سرمایه چه شرایطی دارد و مهم‏‌تر از آن مایحتاج عمومی مردم چه قیمتی دارند؟ حال شاخص‏‌هایی مانند رشد اقتصادی، نرخ تورم، نرخ بیکاری، تعیین خط فقر، شاخص فلاکت و... در جای خود محفوظ. برآیند امور طی 16 ماه گذشته بیانگر این نکته است که دولت در حوزه اقتصادی عملکرد موفقی نداشته است. شاید برای فهم بهتر عملکرد نه چندان موفق دولت در این حوزه بهتر باشد بازگشتی به صحبت‏‌های سال گذشته سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد فعلی و نماینده سابق تهران در یک گفت‏‌وگوی تلوزیونی بیندازیم جایی‌که می‏‌گوید: «اگر دولت آینده هیچ اقدامی انجام ندهد سال آینده تورم ده تا 15 درصد کمتر از امسال خواهد بود. اگر آقایان بخواهند این کاهش تورم را در سال 1401 به‌نام بزنند بخشی بدون هیچ اقدامی حاصل خواهد شد.» بر همین مبنا پرسش اینجاست؛ چگونه است که بیش از یکسال و نیم از دولت سیزدهم که اتفاقا خود آقای خاندوزی، وزیر اقتصاد آن است می‏‌گذرد اما نه تنها کاهش تورمی رخ نداده بلکه به جهت عملکرد اقتصادی دولت تورم افزایش هم یافته است. امروز مجلس یازدهم نیز دیگر رویکرد همراهی و همگرایی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزارهای نظارتی همچون سوال و استیضاح با وزرای دولت برخورد می‏‌کند. چه اینکه پس از صحبت‏‌ها پیرامون جمع‌آوری امضا و کلیدزدن استیضاح وزیر ورزش حال خبر می‏‌رسد که همین رویه برای وزرای اقتصاد و بهداشت نیز طی خواهد شد و آنها هم در صف استیضاح بهارستان‌نشینان هستند.البته به نظر می‌رسد جدای از استیضاح‌هایی که مجلس در دستور کار دارد خود دولت نیز بخواهد تن به تغییراتی بدهد . چنانکه طبق شنیده‌ها یکی از این تغییرات قرار است در وزارت نفت رخ دهد و در این راستا  از غلامحسین نوذری  به‌عنوان جدی‌ترین گزینه ‎وزارت نفت و جایگزین ‎جواد اوجی برای هدایت این وزارتخانه نام برده شده است. لازم به‌ذکر است که نوذری در مقطعی در دولت احمدی نژاد وزیر نفت بود .
  برخورد علمی با مشکلات اقتصادی
 یک اقتصاددان در خصوص احتمال استیضاح وزیر اقتصاد و تغییرات در این وزارتخانه اظهارداشت: از نظر من اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. چون آقای خاندوزی برود کسی در سطح یا پایین‏‌تر از او خواهد آمد. مهدی پازوکی به«آرمان ملی» گفت: باید اراده‏‌ای در مجموعه دولت و حاکمیت وجود داشته باشد و خواهان تحول باشند. وگرنه از آقای خاندوزی ضعیف‏‌تر در تیم اقتصادی دولت وجود دارند و بنابراین رفتن و بودن وزیر مشکلی را حل نمی‏‌کند. بلکه مشکل در نظام تصمیم‌گیری کلان اقتصادی کشور است. با مشکلات اقتصادی باید برخورد علمی صورت گیرد. 
  خاندوزی درباره آشفته بازار ارز توضیح دهد


 یک عضو کمیسیون اقتصادی اظهارداشت: مدیریت اصلی منابع ارزی، سیاست‏‌های مالی و پولی بر عهده وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی است و این دو مسئول باید امروز پاسخگو باشند، از این‌رو مجلس استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری می‏‌کند. سید غنی نظری خانقاه، با بیان اینکه استیضاح وزیر اقتصاد به‌دلیل عملکرد وی در بیش از یکسال گذشته در مجلس آغاز شده‏‌ است، گفت: امضاهای نمایندگان برای استیضاح آقای خاندوزی در حال جمع‏‌آوری است. وی افزود: مدیریت اصلی منابع ارزی، سیاست‏‌های مالی و پولی بر عهده وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی است و این دو مسئول باید امروز پاسخگو باشند، از این‌رو مجلس استیضاح وزیر اقتصاد را پیگیری می‏‌کند. همچنین محمدحسن آصفری، نایب‏‌رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه استیضاح وزیر اقتصاد کلید خورده، بیان کرد: در حال حاضر مجلس پیگیر وضعیت بازار ارز است و وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی درباره این وضعیت باید پاسخگو شوند .
  کلید خوردن استیضاح وزیر بهداشت
 پس از  مشکلات اخیر دارویی در کشور که به گفته کارشناسان امر بی‏‌سابقه بود به‌نظر می‏‌رسید که نمایندگان نوع مواجهه دیگری را با وزیر بهداشت پیش بگیرند و در همین راستا بود که چندی پیش به علت اقناع نشدن نمایندگان از پاسخ‏‌های بهرام عین‏‌اللهی وی از نمایندگان کارت زرد دریافت کرد. این در حالی است که روز گذشته خبر رسید عین‌اللهی نیز در صف استیضاح نمایندگان قرار دارد. چنانکه طبق گفته‏‌ها امضاهای استیضاح وی نیز به بیش از 75 امضا رسیده و گفته می‏‌شود در حال افزایش است. این در حالی است که طبق شنیده‏‌ها وزارت بهداشت تعهداتی به نمایندگان درباره عدم اعلام وصول استیضاح داده است که طبق گفته برخی از استیضاح‌کنندگان وزیر بهداشت هنوز به تعهدات خود عمل نکرده که طبق گفته استیضاح‌کنندگان این اتفاق باعث خواهد شد تا در اسرع‌وقت استیضاح تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی شود. بخشی از محورهای استیضاح وزیر بهداشت عبارتنداز: عدم به کارگیری نیروهای متخصص و مجرب. عدم اهتمام به تدوین و ارائه لایحه قانون نحوه اجرای سیاست‏‌های کلی سلامت به دولت و مجلسو بی‏‌توجهی وزیر بهداشت به ایجاد بستر شغلی برای پزشکان جوان و تازه فارغ‏‌التحصیلان افزایش روند مهاجرت پرستاران و پزشکان، بدعهدی در دریافت و تسویه واکسن‏‌های تولیدی واکسن سازمان داخلی به‏‌رغم سفارش و تعهد به خرید اولیه، اقدامات خلاف قانون در دانشگاه‏‌ها در برداشت درآمدهای حاصل از فروش دارو و تجهیزات و هزینه در جای دیگر که به تبع آن بدهی سنگین به صنعت و نابود کردن صنعت را در بر داشته است. همچنین برخی خبرها از احتمال خروج قریب الوقوع علی صالح‌آبادی رئیس بانک مرکزی از ساختمان میرداماد حکایت دارد.