پیام اقتدار از گلوگاه نفتی جهان

گروه سیاسی/ رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران با رمز یا زهرا(س) از نخستین دقایق روز جمعه در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند و با اجرای عملیات شبانه دفاع مستحکم ساحلی آغاز شد. برگزاری این رزمایش در این مقطع زمانی آن هم در سواحل مکران با این پیام واضح همراه بود که خواب‌‌های دشمنان برای ایران از جمله تقلای بیهوده‌شان برای تفرقه و تجزیه تعبیری جز شکست در برابر قدرت و اراده نیروهای مسلح برای حفاظت از تمامیت ارضی ایران نخواهد داشت. چنانکه امیر دریادار سیاری معاون هماهنگ‌کننده ارتش با اشاره به اجرای 200 تمرین اعم از اجرای تاکتیک‌ها و آزمایش انواع موشک‌های مختلف، آتش‌های توپخانه‌ای و به‌کارگیری سلاح و تجهیزات پیش‌بینی شده در رزمایش مشترک ذوالفقار 1401، گفت: اجرای موفق این رزمایش به دشمنان نشان می‌دهد که هر زمان و هر کجا علیه تمامیت ارضی کشور اقدام کنند جواب پشیمان‌کننده‌ای دریافت خواهند کرد.
آغاز رزمایش با عملیات دفاع ساحلی
امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش درباره عملیات آغازین این رزمایش با اشاره به اجرای تاکتیک‌های نوین و سناریوهای پدافندی در تاریکی شب از سوی تکاوران دریایی ارتش با به‌کارگیری موشک‌های دهلاویه و تاو و دوش‌پرتاب «میثاق» در برابر تک هجومی دشمن در این عملیات دفاع ساحلی، گفت: یگان‌های تکاور و تفنگداران دریایی نیروی دریایی ارتش با به‌کارگیری انواع تجهیزات و سلاح‌های خود ازجمله قایق‌های تندرو، شناور‌های هجومی، زیردریایی‌های مرطوب و ناوچه‌های راکت‌انداز، با استفاده از اصل غافلگیری، یگان‌های حمله‌ور در نقش دشمن را منهدم کردند. وی با اشاره به برقراری ارتباط امن میان یگان‌های عمل‌کننده با مراکز فرماندهی در این مرحله از رزمایش بزرگ ذوالفقار 1401، گفت: پایداری ارتباطات در فضای مطلق جنگ الکترونیک از جمله نقاط قوت این عملیات است که با موفقیت اجرا شد.
اجرای عملیات بیچینگ با تانک‌ها و نفربرها


در ادامه مراحل اصلی این رزمایش و در یک عملیات مشترک نیروی دریایی و نیروی زمینی، یک فروند ناو آب ـ خاکی تنب، تانک‌های T-72 و نفربرهای BMP-2 را برای اجرای عملیات بیچینگ یا تصرف سرپل از دریا به ساحل دشمن منتقل کرد. در این عملیات، ناو آب ـ خاکی تنب به حدی خود را به نزدیکی ساحل رساند که بتواند با گشودن درب سه تکه خود، تجهیزات زرهی را در ساحل پیاده کند.
جمهوری اسلامی ایران تنها کشور در منطقه خلیج فارس است که ناوگان نیروبر سنگین با قابلیت جابه‌جایی ادوات زرهی دارد، همچنین ابتکار عملیات بیچینگ در تاخت آب ـ خاکی متعلق به ایرانی‌ها در ادوار گذشته است و سایر کشورها این عملیات را از ایرانی‌ها فرا گرفته‌اند که در سراسر جهان با استفاده از تجهیزات به‌روز انجام می‌شود.
شناسایی و انهدام اهداف توسط پهپادها
در جریان برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار 1401 ارتش، پهپادهای «مهاجر 6»، «ابابیل 3 نوین» و «آرش» با پرواز بر فراز منطقه عمومی رزمایش، تحرکات نیروهای دشمن را رصد کرده و اهداف مدنظر را منهدم کردند. بر اساس اعلام سخنگوی رزمایش پهپاد مهاجر 6 با برد 2 هزار کیلومتری به‌عنوان یک پهپاد تاکتیکی و رزمی قادر است تا ۴۰ کیلوگرم تسلیحات را زیربال‌های خود حمل کند. این پهپاد همچنین قابلیت نصب و استفاده از موشک‌های هدایت‌ لیزری، بمب‌های هدایت‌شونده و سقوط آزاد را دارد. پهپاد «ابابیل ۳ نوین» با افزایش سرعت و سقف پروازی بیش از ۱۵ هزار پا قادر است مأموریت‌های مراقبت، شناسایی و جنگ الکترونیک را با مداومت پروازی مناسب در عمق عملیاتی بیش از 400 کیلومتر انجام دهد. همچنین پهپاد انهدامی «آرش» که با برد 2 هزار کیلومتری توسط متخصصان ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده و مجهز به جست‌و‌جوگر فروسرخ و الکترواپتیکی است با جست‌و‌جوگرهای متنوع خود قادر است اهداف مختلف ثابت و متحرک را با دقت بالا هدف قرار دهد.
قدرت ترکیبی نیروهای مسلح
سردار غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از جمله فرماندهان حاضر در محل برگزاری رزمایش بود در سخنانی با تأکید بر اجماع نیروهای مسلح بر قرار داشتن رژیم صهیونیستی در رده نخست تهدیدات نظامی ـ امنیتی مخرب برای تمام کشورهای منطقه و ایران، یادآور شد که نیروهای مسلح ما با قدرت ترکیبی در برابر دشمنان خواهند جنگید که قدرتی ویرانگر خواهد بود. 
وی با بیان اینکه «ما رزمایش را نیمی از جنگ و بلکه جنگِ ماقبلِ جنگ می‌دانیم»، گفت: هر دشمنی که با محاسبه غلط راهبردی بخواهد تعرضی به آب‌ها، جزایر، سواحل و تأسیسات متعلق به ملت ما داشته باشد فقط با قدرت نیروی دریایی راهبردی ارتش روبه‌رو نخواهد شد، بلکه تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی ارتش جمهوری اسلامی ایران و تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمام قدرت دفاعی ـ تهاجمی منطقه‌ای ما به صورت یکپارچه و هماهنگ و در مأموریت مشترک و در جغرافیایی بسیار گسترده، دشمنان را درهم خواهند کوبید.