آماده‌باش کرونایی در کشور

آرمان ملي: روز گذشته معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکي، گفت: پيک جديد کرونا در کشور آغاز شده است. او از سه سويه جديد کرونا به نام‌هاي BQ1 و XBB و BA2 که در بيماران اخير مشاهده شده است، نام برده است. حسين فرشيدي در عين حال تاکيد بر آغاز پيک جديد کرونا در کشور از 11 دي ماه، گفته: «ما از همه بيمارستان‌ها و کادر درمان خواسته‌ايم که در آماده‌باش باشند چرا که طي 4 تا 6 هفته آينده پيک به اوج خود مي‌رسد.» فرشيدي با تاکيد بر اينکه قدرت انتقال XBB پنج برابر بيشتر از دلتا است، درباره علائم سويه‌هاي جديد کرونا توضيح داده که «به ويژه در سويه XBB از حالت کلاسيک تب و سرفه به سمت علائمي همچون درگيري‌هاي گوارشي، خستگي و سردرد تغيير کرده است.» همچنين به اين نکته هم اشاره کرده که «ميزان بستري در سويه‌هاي جديد کرونا به همان مقداري است که در سويه اميکرون وجود داشت اما هرچه تعداد بيماران بيشتر باشد درصد بستري نيز افزايش مي‌يابد.» معاون وزارت بهداشت، هشداري هم داده مبني بر اينکه که «از زمان آخرين تزريق واکسن عمومي کرونا زمان زيادي گذشته و جمعيت قابل توجهي از مردم کشورمان نيز دز سوم و چهارم کرونا را تزريق کرده‌اند و پيش بيني مي‌شود ظرف يک الي يک و نيم ماه آينده دچار پيک جديد کرونا خواهيم شد و به اوج خود مي‌رسد.» اصرار مسئولان بر انجام تزريق دزهاي جديد واکسن کرونا در حالي است که کشور ما تا زمان زيادي از آغاز شيوع کرونا، تزريق واکسن را به صورت عمومي آغاز نکرد و همين امر منجر به قرباني شدن شمار بالايي از افرادي شد که در آن زمان به کرونا مبتلا شده بودند. شيوع کرونا در ايران در 30بهمن 1398 توسط مسئولان تاييد شد. بر اساس آماري که خود اين مسئولان ارائه مي‌دهند، مجموع جانباختگان اين بيماري، به 144 هزار و 688 نفر رسيده است.
ايران يکي از موفق‌ترين کشورها بوده!
در حالي که اخبار و آمار مربوط به بستري‌ها و از دنيا رفتن‌ها از فروکش کردن کرونا در ايران حکايت مي‌کرد حالا مسئولان مربوط به بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با اعلام وضعيت 41 نفري بستري و جان دادن 3 نفر به عنوان آخرين وضعيت در شبانه روز منتهي به روز گذشته، درباره شيوع دوباره آن حرف مي‌زنند. در ادامه اخبار جديدي پيرامون شيوع نوع تازه واردي از کرونا در ايران و آماده‌باش بيمارستان‌ها وزير بهداشت هم که در هفتمين فن بازار ملي سلامت در مرکز همايش‌هاي رازي، شرکت کرده بود، به آماده‌باش کادر درمان اشاره کرده و توصيه‌هايي هم به مردم داشته. بهرام عين‌اللهي، گفته: «ايران يکي از موفقيت‌ترين کشورها در زمينه کنترل کرونا با همکاري مردم، رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي و انجام واکسيناسيون بوده، سه ماه است که آمار جانباختگان کرونايي زير 10 نفر بوده، اما در کشورهايي مثل ژاپن، آمريکا، آلمان و ايتاليا شرايط خوب نيست.»او با اشاره به ذخيره حدود 50 ميليون دز واکسن کرونا در کشور به اين نکته هم اشاره کرده که «با توجه به شيوع سويه‌هاي جديد اميکرون، اکنون کادر درمان در حالت آماده باش هستند و مرزها به خوبي کنترل مي‌شود.»
درباره 2 زيرسويه جديد کرونا


اما اين دو زير سويه جديدي که اين روزها بحثش مي‌رود و مي‌گويند که به احتمال زياد از روزهاي آتي افزايش موارد ابتلا به آن در کشور قابل لمس خواهد بود، چه قدر جدي هستند؟ بابک عشرتي، اپيدميولوژيست با بيان اينکه دو زيرسويه BQ1 و XBB، جهش‌هايي از اُميکرون هستند به ايسنا، گفته: «اين دو زيرسويه، بسياري از خصوصيات ويروس اُميکرون، يعني سرايت‌پذيري بالا، درگيري دستگاه تنفسي فوقاني و... را دارند.» همچنين گفته: «ميزان سرايت‌پذيري ويروس کروناي اُميکرون و زيرسويه‌هايش بالاست و در اين زيرسويه‌ها نيز ميزان سرايت‌پذيري و ابتلا به بيماري معمولا بالاست، اما ميزان کشندگي آن‌ها کمتر است. البته فعلا بر اساس مطالعات کنوني اين نتايج اعلام شده است و به‌طور کلي اين دو زيرسويه چندان شناخته شده نيستند.» عشرتي درباره تاثير واکسن کرونا بر دو زيرسويه جديد اُميکرون، اين توضيحات را ارائه داده: «تزريق واکسن کرونا در پيشگيري از اشکال شديد و کشنده بيماري نقش دارد. بنابراين تزريق واکسن کرونا مي‌تواند منجر به کمتر بودن بستري و مرگ‌ومير شود. البته بايد توجه کرد از آنجا که تعداد ابتلا به دليل بالا بودن سرايت‌پذيري بالا مي‌رود، احتمال ابتلاي افراد پرخطر شامل افرادي که به بيماري‌هاي زمينه‌اي مبتلا هستند و... افزايش مي‌يابد و بر همين اساس احتمالا موارد بستري ناشي از کرونا نيز افزايش مي‌يابد.» او گفته: «توصيه ما اين است که افراد بالاي 18سال که دز يادآور واکسن را تزريق نکرده‌اند يا از تزريق دز آخر واکسن کرونايشان بيش از شش ماه گذشته است، حتما نوبت يادآور واکسن کرونا را تزريق کنند؛ چراکه مشاهده شده اخيرا افرادي به کرونا مبتلا شده و کارشان به بستري مي‌کشد که شش ماه از تزريق نوبت آخر واکسن‌شان گذشته است.» بنابر اعلام وزارت بهداشت تا روز شنبه 11دي ماه 65 ميليون و 152 هزار و 480 نفر دُز اول، 58 ميليون و 563 هزار و 276 نفر دُز دوم و 31 ميليون و 405 هزار و 621 نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزريق کرده‌اند و مجموع واکسن‌هاي تزريق شده در کشور به 155 ميليون و 121 هزار و 377 دُز رسيده است.