سران سه‌قوه در اينستاگرام چکار مي‌کنند؟

آرمان ملي: دريافت تيک‌آبي رئيس‌جمهور از سوي اينستاگرام يکي از خبرهاي داغ اين روزهاست. برخي نمايندگان مجلس و مسئولان نظام در شبکه‌هاي اجتماعي حضور فعال دارند؛ از توييتر هميشه فيلتر بگير تا اينستاگرام که هم سابقه فيلتر شدن دارد و هم خيلي وقت‌ها به صورت آزاد از آن استفاده کرده‌اند. البته به نظر مي‌رسد حتي برخي مسئولين هم براي ورود به شبکه‌هاي اجتماعي با مشکل فيلترينگ روبه‌رو هستند. يکي از نمايندگان در خصوص وضعيت دسترسي به شبکه‌هاي اجتماعي مي‌گويد: «نمايندگان در حال حاضر مانند خبرنگاران امکان ورود بدون فيلتر به شبکه‌هاي اجتماعي را دارند اما اين امکان محدود به شبکه‌هاي اجتماعي است و البته همه نمايندگان از اين امکان استفاده نکردند.» اما به نظر مي‌رسد وضعيت براي سران قوا اندکي متفاوت است و آنها در اين ايام رويه ديگري در پيش گرفتند. هرچند که تقريبا همه اين قانون نانوشته را مي‌دانيم که در اين سطح از مسئوليت ديگر خبري از فعاليت مستقيم در شبکه‌هاي اجتماعي نيست و اين ادمين‌ها هستند که مسئوليت نگهداري و توليد محتواي مسئولين را بر عهده دارند. اما نحوه فعاليت سران سه قوه در 100 روز اخير در فضاي اينستاگرام چگونه بوده است؟
سيد ابراهيم رئيسي و تيک آبي
تيک آبي به معناي اصالت داشتن يک صفحه در اينستاگرام است و دريافت آن روال خاص خودش را دارد. ممکن است براي يک فرد مشهور چندين صفحه در اينستاگرام ساخته شده باشد که شما در اين ميان نتوانيد، صفحه واقعي را پيدا کنيد؛ تيک‌آبي کمک مي‌کند که شما به يک صفحه و واقعي بودن آن اعتماد کنيد. دولتي‌ها هم همين مساله را اصلي‌ترين انگيزه براي گرفتن تيک‌آبي مي‌دانند چون معتقد هستند اين تيک‌آبي مي‌تواند جلوي انتشار پست در صفحات جعلي را بگيرد و مخاطبين فريب ديگر صفحات فرعي را نمي‌خورند. حالا خبر پر حاشيه اين روزها اين است که صفحه سيد ابراهيم رئيسي با بيش از 2.8 ميليون نفر دنبال کننده بالاخره اين تيک‌آبي رنگ را دريافت کرده است. صبح ديروز صفحه منتسب به پايگاه اطلاع‌رساني دولت در پاسخ به انتقاداتي که در خصوص تيک‌آبي رئيس‌جمهور مطرح شده بود؛ گفت: «با توجه به صفحات متعدد منسوب به رئيس‌جمهور در شبکه‌هاي اجتماعي خارجي و انتساب مطالب مخدوش، اقداماتي به منظور تشخيص اصالت براي کاربران از ماه‌ها قبل انجام شد که اخيراً يکي از شبکه‌ها به آن ترتيب اثر داد.» تصويري هم که اين صفحه از ايميل به اينستاگرام منتشر کرده نشان مي‌دهد ادمين اين صفحه تيرماه درخواست تيک‌آبي را داده که اين درخواست حالا در روزهايي اجابت شده که رئيسي تقريبا بعد از اختلال در اينستاگرام ديگر فعاليتي در اين صفحه نداشته و فعلا آن را به حالت نيمه تعطيل درآورده تا ببينيم در روزهاي آتي آيا مشکل اينستاگرام حل مي‌شود يا اين صفحات بلااستفاده باقي خواهند ماند.
محسني‌اژه‌اي و صفحه 200 هزارتايي


غلامحسين محسني اژه‌اي هم‌اکنون رئيس قوه قضائيه و عضو تشخيص مصلحت نظام است. صفحه اينستاگرام اژه‌اي که در حال حاضر 243 هزار دنبال‌کننده دارد، تا امروز فراز و فرودهاي زيادي داشته است. اژه‌اي مردادماه سال 1400 در فضاي اينستاگرام اعلام حضور کرد اما حساب کاربري رئيس قوه قضائيه در اينستاگرام تقريبا يک روز پس از راه‌اندازي از دسترس خارج شد. او در اولين پست خود کليپي درباره عدالت منتشر کرد و از مردم خواسته بود با او در ارتباط باشند. اما عملکرد صفحه اينستاگرام اژه‌اي در 100 روز اخير چگونه بوده است؟ در پاسخ به اين پرسش بايد گفت که آخرين پست اينستاگرامي صفحه منسوب به غلامحسين محسني اژه‌اي مربوط به 19 سپتامبر 2022 مصادف با 28 شهريور 1401 بوده است و مي‌توان گفت که در ايامي که دسترسي مردم به اينستاگرام مختل شده، ادمين صفحه رئيس قوه قضائيه نيز فعاليتي در اين صفحه نداشته است.
قاليباف و يک صفحه تعليق شده
رئيس مجلس جزو آن دسته از افرادي است که توجه زيادي به شبکه‌هاي اجتماعي دارد. محمدباقر قاليباف تا همين چند وقت پيش در صفحه‌اي به آدرس mbghalibaf فعاليت گسترده داشت و به پست گذاشتن در اينستاگرام مشغول بود. او معمولا تصاوير ديدارهايش را منتشر مي‌کرد و در يکي از آخرين پست‌هاي اينستاگرامي‌اش، بخشي از اظهارات خود در افتتاحيه نهمين دوره مجمع تشخيص مصلحت را منتشر کرده و همچنين در پستي ديگر، بخشي از نطق پيش از دستور خود در مجلس با تيتر «اعتراض اصلاح خواهانه به تغيير تصميم‌ها منجر مي‌شود» را منتشر کرده بود. صفحه قاليباف برخلاف ديگر روساي قوا از چندي قبل تيک‌آبي داشت و به اصطلاح مورد تاييد اينستاگرام بود ولي با وجود اين تاييد باز هم از گزند اينستاگرام در امان نماند و اين صفحه اوايل آبان‌ماه امسال توسط اينستاگرام تعليق شد.