قاضی‌زاده‌هاشمی؛ از مخالفت تندروها تا دعوت مراجع برای ماندن پایان رازهای یک وزیر

همدلی|دکتر «حسن قاضی‌زاده‌هاشمی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت یازدهم در سپهر سیاست ایران، چهره‌ای از او ساخته شد که در میان دوجناح اصلی کشور در نوسان بود. موضوعی که البته یک جناح می‌خواست آن را به مردم القا کند.
وی در ابتدای حضور در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت حسن روحانی، در مقایسه با وزرایی چون کاظم سامی (دولت موقت)، سیدعلیرضا مرندی(دولت‌هاشمی)، مسعود پزشکیان(دولت خاتمی)، کامران باقری لنکرانی (دولت احمدی‌نژاد) و مرضیه وحید دستجردی(‌دولت احمدی‌نژاد) فاقد گرایش سیاسی خاصی ارزیابی شده بود، در دسته‌بندی‌های سیاسی دو جناح اصلی کشور قرار نمی‌گرفت و در هنگام معرفی وی در دولت دوم ارزیابی خاستگاه سیاسی او ممکن نبود و این به رازی برای موافقان و مخالفان دولت تبدیل شده بود.با این همه در یکی دوسال اول دولت روحانی او عملکرد خوبی از خود نشان داد و «طرح تحول درمان» در برخی از حوزه‌ها توجه مردم را به سمت او جلب کرد. از آن پس بود که او در کانون توجهات برخی از محافل سیاسی قرار گرفت و تلاش‌هایی شد تا او به جناح خاصی منتسب شود. که نگاهی به این تلاش‌ها نشان می‌دهد که تلقی پرنوسانی از جایگاه سیاسی او وجود دارد.
طمع رسانه‌های خاص به وزیر بهداشت
توجه رسانه‌ها به او و عملکردش در ابتدای دولت روحانی سبب شد تا به جهت کمرنگ بودن خاستگاه سیاسی او نسبت به دیگر مردان رئیس جمهور، برخی از گروه‌های سیاسی مخالف دولت در او «طمع» کنند تا او را در اردویی مخالف اصلاح‌طلبان و حتی دولت روحانی وانمود کنند. به همین خاطر برخی از رسانه‌های خاص مخالف دولت و چهره‌های اصول‌گرایان شروع به تعریف و تمجید از وی کردند و این درحالی بود که همین افراد و رسانه‌ها به شدت دولت را مورد حمله قرار می‌دادند. دربهمن ماه 93 روح‌الله حسینیان نماینده وقت مجلس و یکی از مخالفان سرسخت دولت در گفت‌وگو با تسنیم، با ستایش خدمات او در دولت یازدهم گفت: «اصلاح‌طلبان با هر فردی که می‌خواهد با ارائه خدمات دل مردم را خوش کند، مشکل دارند.» برخی رسانه‌های تندروی مخالف دولت نیز در آن روزها از عملکرد وزیر بهداشت در سفر به روستاها و جراحی چشم محرومان را با «تلف کردن وقت دیگر وزرا در فیس‌بوک» مقایسه می‌کردند و در این میان تلاش داشتند که او را فردی جدایی از دولت یازدهم به تصویر بکشند. حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در این موقعیت نامه تشکر 239 نماینده اصول‌گرای مجلس نهم «به دلیل کاستن از هزینه‌های درمان» را نیز در کارنامه خود دارد. این درحالی است که بسیاری از این نمایندگان هر روزه وزرای دیگر را به استیضاح و برکناری متهم می‌کردند و در مواردی نیز موفق شده بودند.


تلاش برای رویارویی با رئیس جمهور
همین محبوبیت باعث شد تا برخی از این رسانه‌ها و محافل تلاش کنند تا گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال ورود او به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 را مطرح کنند و به صورت زیرپوستی به ایجاد اختلاف میان او و نزدیکان رئیس جمهور بپردازند. در این میان هر انتقادی از طرف رسانه‌های اصلاح‌طلب به عملکرد وزیر بهداشت را برجسته کرده و آن را نشانه‌ای از قصد وزیر بهداشت برای رقابت با روحانی اعلام کرده و در این مسیر به جدایی او از هواداران رئیس جمهور نیز دامن بزنند.
سردار الکل و آمپول
اما حسن قاضی‌زاده‌هاشمی با مشاهده دشواری‌های کار دولت پسااحمدی‌نژاد و البته کارشکنی عجیب برخی از محافل مخالف دولت نمی‌توانست در این میانه ساکت بماند و شروع به انتقاد از مخالفان و هواداری از دولت کرد به گونه‌ای که در یکی از سخنرانی‌های خود تعابیری به کار برد که مخالفان دولت مجاب شدند که او قصدی برای جدایی از دولت و روحانی ندارد و از همین‌رو روش خود درباره او را تغییر دادند. او که در سی‌وسومین کنگره انجمن علمی روانپزشکی ایران سخن می‌گفت، ابراز امیدواری کرده بود سیاستگذاران و صاحبان تریبون‌های رسمی از جمله دولتمردان، نمایندگان و ائمه جمعه با سخنان خود بر تنش‌های روانی افراد جامعه نیفزایند. همچنین این بخش از اظهارات او که گفت: «خودشیفتگی مسئولان کار دست مردم می‌دهد در کشور ما هر کسی اظهار نظری دارد مثلاً‌ یکی سردار عَلَم بوده، نوحه می‌خواند و رئیس‌ جمهوری و مسئولان را زیر سوال می‌برد؛ دیگری می‌شود سردار حرم و در همه حوزه‌ها اظهار نظر می‌کند؛ یکی نیز سردار قلم بوده و در همه حوزه‌ها حرفی دارد»؛ همین موضوع باعث شد تا رسانه‌های اصول‌گرا این سخنان او را در مخالفت با سردار سلیمانی ارزیابی کرده و اقدام به انتشار گسترده آن و مخالفت با وی کنند. همین موضوع باعث حمله شدید رسانه‌ها و چهره‌های اصول‌گرا به وی شد، به گونه‌ای که یکی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری او را به توصیفاتی چون «سردار الکل و آمپول» توصیف کرد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، در این باره گفت: «وزیر بهداشت به حوزه خارج از حوزه مربوطه خودش دخالت کرده است و حق ورود به حوزه ائمه جمعه را ندارد. پیشنهاد می‌کنیم سرداران آمپول و الکل در کار سرداران علم و قلم دخالت نکنند، هرکسی باید حوزه خود را بشناسد. رضاخان هم جرئت چنین حرف‌ها و اراجیفی را نداشت که ما الان شاهدش هستیم؛ بنابراین باید حساب‌شده حرف بزنند و هرکسی به حیطه کاری خودش ورود کند». پس از آن بود که او از چشم اصول‌گرایان تندرو افتاد و سیبل حملات تند و تیز آنان قرار گرفت. به گونه‌ای که انتشار محتوای صوتی مجادله لفظی او با یکی از مسئولان دولتی در یکی از شهرستان‌ها با استقبال شدید رسانه‌های اصول‌گرا واقع شد.
انتقاد از معاینه محصوران
او البته به دلایل آن که نظام وی را مامور حفظ سلامت میرحسن موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی کرده بود، نیز در کانون خبرها قرار گرفته‌ بود، به گونه‌ای که وی در این مورد نیز مورد انتقاد این گروه‌ها قرار می‌گرفت. وزیر بهداشت درآن روزها با انتقاد از برخی شایعه‌سازی‌ها و فضاسازی‌ها درباره این رفتار پزشکی، افزود: «متاسفانه از این افراد (که حرف و شایعه می‌سازند) زیاد هستند، انسان‌هایی که رفتارشان مایه غم و غصه است؛ اصل قضیه این است که آنها خودشان خواستند من معاینه و درمان‌شان کنم و من هم با کمال میل این کار را انجام دادم.»
تشدید فشارها بر وزیر سابقا محبوب
این موضوعات سبب شد تا وزیر محبوب اصول‌گرایان به یکی از مغضوبین تبدیل شده و هدف حملات گاه و بیگاه آنان واقع شود و به گونه‌ای که در چند مورد اعلام کند که در دولت دوم روحانی حضور نخواهد داشت. سخنان چندروز پیش او در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران به خوبی گویای این فشارهاست.وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضورش در کابینه جدید با وی صحبتی شده است یا خیر اظهار داشت:«در مورد حضورم صحبت شده و اولویت کاری‌ام در دوره جدید این است که اگر بخواهم صادقانه سخن بگویم باید به این موضوع اشاره کنم که این طور نمی‌شود کار کرد که ما زندگی و امور شخصی‌مان را بگذاریم و وسط میدان بیاییم و 4 سال کار کنیم آن هم برای مردم، ملت و انقلاب و درعین حال کتک هم بخوریم. من این مدلی کار نمی‌کنم. من زمانی حاضرم که جانم را برای کشور فداکنم که کسانی که ادعای انقلابی‌گری دارند، آن‌ها دیگر ما را نزنند. حال اگر کسی ما را می‌زند که صدای آمریکا و انگلیس پشت آن است فرق می‌کند، اما دیگران که بودجه و اعتبارشان را از انقلاب و نظام و شهدا می‌گیرند نباید ما را تخریب کنند.»
دلجویی آیت‌الله مکارم از وزیر
این گلایه‌ها سبب شد تا یکی از مراجع عظام تقلید به دلجویی از وی بپردازد و رسما در یک تماس تلفنی از وی بخواهد که او در دولت دوم روحانی نیز حضور داشته باشد. امری که تاکنون سابقه نداشته است. انتشار یک فابل تصویری نشان می‌دهد که آیت‌الله مکارم شیرازی در تماس تلفنی با دکتر سیدحسن قاضی‌زاده ‌هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بر حضور وی در کابینه دولت دوازدهم تاکید می‌کند. این مرجع تقلید روز پنجشنبه درحاشیه جلسه با مجمع خیران سلامت استان قم، در خصوص حضور دکتر‌هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در کابینه دولت دوازدهم سئوال کرد که در نهایت منجر به تماس تلفنی با وی شد. در این تماس تلفنی آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به وزیر بهداشت، گفت: شما اقدامات بسیاری در وزارت بهداشت انجام داده‌اید و در دولت آینده نیز با قدرت حضور داشته باشید و این مشکلات و موانعی که برای شما در این مسیر به وجود آمده باید برطرف شود. وی افزود: حضور شما برای پیش بردن کارهای مهمی که شروع کرده‌اید لازم است؛ تصمیم بگیرید و بمانید.
به نظر می‌رسد که دکتر حسن قاضی‌زاده‌هاشمی در این چهارسال از چهره‌ای بی‌نام و نشان سیاسی به درآمده و اگرچه در مجادلات سیاسی کمتر دخالت کرده و تنها به کارشکنی‌ها در حوزه کاری خودش پاسخ می‌دهد، اما توانسته چهره روشن‌تری از جایگاه سیاسی خود ارائه دهد. او اکنون و از پس چهارسال وزارت توانسته است که مخالفان دولت را قانع کند که در زمینی که آن‌ها ترتیب می‌دهند، وارد نمی‌شود و هواداران دولت را نیز قانع کرده که او از جمله «پاشنه ورکشیده»‌هایی است که در هواداری از دولت روحانی تردید نمی‌کند. او دیگر رمز و رازهای ناشناخته‌ای برای اهالی سیاست ندارد.