عارف درباره سخنان خود توضیح داد توجه به مطالبات مردم، نه سهم خواهی

همدلی| با تلاش نمایندگان اصلاح طلب مجلس و اعضای شورای عالی اصلاح طلبان، برای تقویت تعامل و همدلی بیشتر با دولت روحانی جهت چینش کابینه قدرتمندتر و تشکیل کمیته های تعامل و ارزیابی، برخی اصولگرایان بر سهم خواهی این جریان از کابینه دولت دوازدهم تاکید دارند و جریان اصلاح طلب را متهم به سهم خواهی از این دولت کرده اند. این موضوع تا جایی پیش رفت که محمدرضاعارف، رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان و رئیس فراکسیون امید مجلس نسبت به این اتهام زنی ها واکنش نشان داد. او در اینستاگرام خود با تاکید برهمدلی مجلس دهم با دولت حسن روحانی به همراهی مجلس پنجم با سیدمحمد خاتمی در رای به کابینه دولت هفتم اشاره
کرد.او در این یادداشت نوشته است: نتیجه تعامل و همدلى، نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تندِ رسانه‌اى؛ بلکه تشکیل دولتى مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم بود. در متن این یادداشت با عنوان چگونه می‌شود هماهنگى و همدلى بین مجلس و دولت بدون سهم خواهى فراهم شود؟ آمده است:
«پس از پیروزى جریان اصلاحات در انتخابات دوم خرداد ٧۶، نوبت به تشکیل کابینه دولت آقاى خاتمى بود و همزمان نگرانى از راى اعتماد وزراى پیشنهادى در مجلس پنجم وجود داشت.از یکسو آقاى خاتمى باید پاسخگوى مطالبات برخاسته از راى 20میلیونى خود می‌بود و از طرف دیگر نمایندگان مردم که خود مستقیما با راى مردم انتخاب شده بودند باید در انتخاب کابینه دولت همدل و همراه می‌شدند.پیش از معرفی کابینه، برخى گمانه‌زنى‌ها حکایت از این داشت که به سختى می‌توان از مجلس پنجم راى اعتماد گرفت و نقل قول هایی که در آن روزها مطرح میشد هم حکایت از همین رویه داشت.اما جریان اصلاحات که همواره به گفتگو در ابعاد ملى قائل بوده است، پیشقدم شد و در جلسات منظمى با نمایندگان شریف مردم، در مجلس شوراى اسلامى گفتگو و رایزنى کرد. نتیجه این تعامل و همدلى، نه سهم‌خواهى بود و نه مجادلات تندِ رسانه‌اى. بلکه محیطى را فرآهم کرد که وزراى پیشنهادى دولت آقاى خاتمى که بنده هم یکى از آنها بودم با راى چشمگیرى موفق به کسب راى اعتماد شدند و تشکیل دولتى مطابق خواسته‌ها و مطالبات مردم محقق شد.»
واکنش مشاور رییس‌جمهور به توئیت عارف


البته پس از یادداشت اینستاگرامی محمدرضا عارف، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس‌جمهور به اظهارنظر رییس فراکسیون امید مبنی بر اینکه گفتمان اصلاحات به دنبال سهم‌خواهی از دولت دوازدهم نیست، واکنش نشان داد.در این واکنش که آشنا در توییتر خود منتشر کرده، آمده است: « درست است که گفتمان از جنس سهم خواهی نیست اما امان از سهم خواهی های افراد به اسم جریان». پیش از این محمدرضا عارف در نشست هم‌اندیشی شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با شوراهای اصلاح‌طلب سراسر کشور که روز پنج‌شنبه برگزار شد، تاکید کرد: در انتخابات اردیبهشت هیچ شکی نیست که پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است. ولی خواهش ما در آستانه تشکیل دولت دوازدهم همراهی و هماهنگی با فراکسیون امید است و هیچ سهم‌خواهی نخواهیم داشت. انتظارمان از روحانی این است با شورای عالی اصلاح‌طلبان مشورت کند.عارف همچنین با بیان اینکه پیروزی دکتر روحانی در انتخابات مدیون جریان اصلاح‌طلب است، گفت: انتظار این است رئیس جمهور در تشکیل کابینه از نظر مشورتی شورای عالی استفاده کند.
بعداز حوادث سال ۸۸ به رویکرد اعتمادسازی با مردم رسیدیم
عارف در ادامه بیان کرد: نمی‌خواهم مسائلی که در انتخابات قبل از سال ۹۰ داشتیم مطرح کنم، به طور طبیعی در سال ۹۱ و آرام آرام حضور پیدا کردیم و به رویکرد اعتمادسازی با مردم به خصوص بعداز حوادث سال ۸۸ که اتفاق افتاد، رسیدیم .رئیس فراکسیون امید گفت: فاصله‌ای بین گفتمان امام و اصلاحات نمی‌دانیم و مردم به خوبی به این امر واقف هستند. پیروزی ما با عقل و تدبیر بود و ما روغن ریخته را نذر امام‌زاده نکردیم.رئیس شورای عالی اصلاح طلبان ادامه داد: در جلساتی که با سید محمد خاتمی و نخبگان داشتیم به این نتیجه رسیدیم تا با توجه به مطالبات و انتخابات ۸۴ یک صدا باید از اصلاحات بیرون بیاید که نتیجه‌اش شورای عالی شد. عارف عنوان کرد: همه از شورای عالی سیاست‌گذاری حمایت کردند که در ذات اصلاحات است، شما خود و منافع حزبی را کنار گذاشتید.
نمی‌خواهم از مظلومیت اصلاحات بگویم
او تاکید کرد: همه جلسات با اجماع برگزار می‌شود و نتیجه‌اش را در سال ۹۴ دیدیم. در شرایطی که رقیب نشان می‌داد پیروزی ما در سال ۹۲ حاصل مدیریت بود؛ نه تدبیر و گفتمان اصلاحات، مردم آمدند تا مسیر اصلاحات را که در سال ۹۰ شروع شده بود، تایید کنند.عارف یادآور شد: نتیجه عملکرد ما فراکسیون امید در مجلس است، نمی‌خواهم از مظلومیت اصلاحات بگویم. شما منتخبان استان‌ها نقش این فراکسیون را دیده‌اید. فراکسیون امید فراکسیونی موفق و منسجم بود و حداقل اکثریت منتخب شوراها نقش این فراکسیون را در تایید صلاحیت خودشان در برگزاری انتخابات شوراها می‌دانند، بنابراین ما ایستادم و نتیجه‌اش این شد که اکثریت هیات نظارت مرکزی از آن ما شد.
وی در ادامه به انتخابات اعضای کمیسیون ماده 10 احزاب اشاره کرد و گفت: ترکیب طوری بود که اگر دو نماینده از اصلاح‌طلبان بودند ما می‌توانستیم اکثریت را داشته باشیم و اگر یک نفر از ما می‌شد ما در اقلیت می‌شدیم، ما ایستادیم و هر دو نماینده از فراکسیون امید شد و نتیجه‌اش را بعضی از اعضا که سال‌ها پرونده‌شان در وزارت کشور مانده بود حس کردند، البته گاهی اوقات وقتی پیروز می‌شوند، یادشان می‌رود.
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: ما از برخی دوستان گلایه می‌کنیم در برخی مواضعی که گرفته می‌شود نشان می‌دهد که گاهی یادشان می‌رود که کجا بودند و باید قدرشناس باشید. او در ادامه با بیان اینکه شعار ما اصلاحات است، گفت: ما قصد اصلاح امور را داریم که برخی اصلاحات را انجام دادیم و یک نمونه را می‌گویم، اعضای حقیقی و حقوقی که برابر بودند احزاب اعتراض کردند و نتیجه‌اش این شد که ما اعضای حقوقی را نصف کردیم.عارف تاکید کرد: در گام سوم ما لیست را بر اساس شورای عالی بستیم، این گام برای ما مهم بود و اگر پیروز نمی‌شدیم به قبل از سال ۹۲ باز می‌گشتیم.نماینده مردم تهران ادامه داد: در شورای عالی دو کار مهم پیش رو داشتیم، پیروزی در انتخابات سال ۹۶ و ادامه گفتمان اصلاحات که به اتفاق آرا آقای روحانی رای آورد، نتیجه انتخابات اتفاقی نبود، بلکه نتیجه شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی بود.عارف تاکید کرد: حادثه تهران در کلانشهر‌ها تکرار شد، خیلی‌ها فکر می‌کردند که با عملکرد ضعیف، مردم اقبالی نشان ندهند، اما مشاهده کردید که فاصله رای جوان ارزنده لیست ما در شورای شهر با جریان مقابل ۴۰۸ هزار رای بود.
اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند قصد ما کمک کردن است
او ادامه داد: اگر ما را دنبال نخود سیاه نفرستند قصد ما کمک کردن و ادامه راه است. بعد از پیروزی از تمامی نخبگان خواستیم که نقد را انجام دهند، ما قصدمان ادامه وحدت است.رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت: تا چندی پیش هجمه علیه فرد که مهم نبود اما حالا به جریان است، حتی برچسب دیکتاتوری زدند، کسانی این برچسب را می‌زنند که خودشان در دوره گذشته در شورا بودند. ما که گفتیم از نقد استقبال می‌کنیم، به دوستان هم گفتم در خانه‌ام به روی شما باز است، چرا در فضای مجازی گفتمان کنیم.عارف با اشاره به انتقادات به شورای جدید گفت: استراتژی ما این بود که تمامی کرسی‌ها را به دست بیاوریم، این بیست و یک نفر افراد برجسته‌ای هستند و ما تلاش کردیم سهمیه‌ای برای زنان و جوانان هم بگذاریم.
او تاکید کرد: انگیزه برخی رسانه‌ها در هجمه به شورای عالی برای ما مشخص است، امیدوارم مجبور نباشیم روزی این انگیزه‌ها را بازگو کنیم.
پیروزی روحانی مدیون اصلاح‌طلبان است
رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تاکید کرد: نمود خروجی این گفتمان در رویداد بعدی سال ۹۸ نشان‌دهنده عملکرد شورا‌ها است. رفتار تک‌تک ما باید بر اساس منافع ملی باشد. خروجی شورا‌ها چون زود خود را نشان می‌دهد از جمله اهداف است.