تاثیر وسوسه بر جوانان با «تبیین » برطرف می شود نه «باتوم »

آرمان امروز: رهبر انقلاب اسلامي با بيان اينکه زنان و جوانان ما به دشمنان پاسخ‌هاي غيرتمندانه دادند، گفت: دشمن ما آرام نيست، ولي ما او را آرام مي‌کنيم.
حضرت آيت الله خامنه‌اي روز گذشته در سالروز قيام تاريخي مردم قم در 19 دي 1356 در ديدار جمعي از مردم اين شهر، حوادث تحول‌آفرين تاريخ را در بر دارنده تجربيات بزرگِ درس‌آموز و يا متضمن يک سنت الهي خواندند و با اشاره به نجات ايران از پنجه غارتگر و خونين امريکا با پيروزي انقلاب اسلامي گفتند: پس از دستور کارتر در 43 سال قبل براي سرنگوني جمهوري اسلامي، امريکايي‌ها از هر وسيله‌اي به‌خصوص تبليغات و پروپاگاندا براي تحقق اين هدف استفاده کرده‌اند اما همچنانکه در اين اغتشاشات هم مشخص شد ناکام مانده‌اند و ملت بزرگ ايران و مسئولان کشور به فضل الهي، با همت به کارهاي بزرگ و تحولي، به رفع نقاط ضعف و شتاب بيشتر در مسير تحقق اهداف و خواسته‌ها ادامه مي‌دهند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي زنده نگه داشتن و درس‌آموزي از حادثه عظيم 19 دي 56 قم را ضروري برشمردند و گفتند: نهضت عظيمي که به پرچمداري مردم مؤمن و انقلابي قم در سراسر کشور آغاز شد، سرنگوني رژيم ديکتاتوري، بيرون کشيدن ايران از هاضمه غرب و احياي هويت تاريخي و اسلامي کشور را دنبال مي‌کرد چرا که ايرانِ زمان پهلوي در زير دست و پاي فرهنگ غلط و تسلط سياسي- نظامي امريکايي‌ها له شده بود.
ايشان کتمان يا کم‌رنگ کردن ايام‌الله و حوادث تاريخي را راهبرد جريان باطل دانستند و افزودند: برخلاف قرآن که همه را به ياد و ذکر ايام‌الله و حوادث عظيم فرا مي‌خواند، جريان باطل مي‌خواهد از نورافشاني و هدايت‌بخشي اين‌گونه ايام جلوگيري کند که تلاش براي کم‌رنگ کردن يا کتمان روزهايي مانند 22 بهمن، 29 بهمن، 19 دي، 9 دي، تشييع شهيد سليماني و تشييع شيهد حججي، نمونه‌هاي اين تلاش است.


رهبر انقلاب با اشاره به عکس‌العمل سريع مردم مؤمن و با اخلاص قم در 17 دي 56 يعني همان روز انتشار مقاله‌اي سخيف و موهن نسبت به امام خميني به دستور دربارِ پهلوي، گفتند: اين حرکت در روز 18 دي ادامه يافت و در 19 دي به قيامي فراگير تبديل شد و قمِ پُر افتخار اولين پرچم انقلاب را برافراشت و مسيري نوراني در کشور به‌وجود آورد.
ايشان سرعت در احساس تکليف، خطرپذيري در مقابل رژيم سنگدل و خونخوار طاغوت، و حرکت بهنگام و بدون ترديد را از جمله ويژگي‌هاي قيام 19 دي مردم قم برشمردند و تأکيد کردند: هر حرکتي که از اين ويژگي‌ها برخوردار باشد حتماً به اهداف مورد نظر مي‌رسد. رهبر انقلاب، دفاع مقدس را نمونه درخشان نتيجه گرفتن ملت از احساس تکليف، ورود بهنگام و به جان خريدن خطرات برشمردند و گفتند: صدام ديوانه با امکانات فراوان و پشتيباني آمريکا، شوروي، ناتو و کشورهاي مرتجع و با هدف تجزيه ايران حمله کرد اما ايران در اين جنگ احزاب پيروز شد و آنها هيچ غلطي نتوانستند بکنند و حتي يک وجب از خاک کشور جدا نشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي پشت‌گرمي رژيم طاغوت به آمريکا را علت بي‌عقلي و جسارت در چاپ مقاله موهن عليه امام خميني خواندند و گفتند: چند روز قبل از 19 دي، کارتر در تهران و در حالت مستي، ايران را جزيره ثبات ناميده بود اما اين حمايت نتيجه‌اي نداد چرا که به فرموده قرآن، نتيجه اتکا به نيروي کفر چيزي جز شکست نيست.
رهبر انقلاب با اشاره به نفوذ بسيار بالاي آمريکا در رژيم پهلوي، مبارزه مردم با طاغوت را در واقع مبارزه با آمريکا خواندند و افزودند: علت تبعيد امام در سال 1343، اعتراض ايشان به قانون کاپيتالاسيون بود که به امريکايي در مقابل هر جنايتي در ايران مصونيت مي‌داد و مردم در مقابل چنين نفوذي قيام کردند و ايران را نجات دادند که پايه دشمني امريکا با ملت شد. ايشان نکته مهم ديگر حادثه 19 دي قم را جلوگيري از نفوذ افراد پُر مدعا و بي‌ريشه در مسير نهضت اسلامي دانستند و خاطرنشان کردند: در مشروطه، نفوذ افراد ناباب موجب کج شدن راه نهضت به سمت سفارت انگليس شد اما در انقلاب اسلامي به علت حضور پر رنگ شخصيت‌هاي موجّه ديني در ميدان و پرچمداري علما در شهرهاي مختلف و همراه کردن دلهاي مردم با نهضت، همه حتي مخالفان و گروههاي مختلف مانند کمونيست‌ها، مرعوب حرکت عظيم مردمي و آن نهيب‌هاي امام بزرگوار شدند که از نجف و در درس طلبگي خود دنيا را به لرزه مي‌انداخت و ما هنوز حتي امام و عظمت آن شخصيت را نيز به درستي نشناخته‌ايم.
رهبر انقلاب اسلامي، پيروزي انقلاب و نجات ايران از سلطه سنگين امريکا را علت اصلي دشمني با نظام اسلامي برشمردند و با اشاره به انتشار سندي طبقه‌بندي شده از يک مرکز معتبر آمريکايي مبني بر دستور کارتر رئيس‌جمهور وقت براي سرنگوني جمهوري اسلامي، آن هم فقط 10 ماه پس از پيروزي انقلاب، گفتند: بر اساس اين سند، کارتر به سازمان سيا دستور مي‌دهد که جمهوري اسلامي را سرنگون کند و اولين راهبردي که براي سرنگوني ذکر کرده، استفاده از ابزار تبليغات است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تلاش براي ضربه زدن به نظام اسلامي به وسيله مجموعه‌اي از اقدامات اعم از تهديد، تحريم، جاسوسي، نفوذ، فشار حداکثري، ايجاد اتحادهاي ضد ايراني، ايران‌ستيزي، اسلام‌ستيزي و شيعه‌ستيزي را تلاش مستمر آمريکايي‌ها در طول 43 سال گذشته خواندند و افزودند: در رأس همه اين کارها، ضربه زدن به جمهوري اسلامي به وسيله تبليغات بوده است.
ايشان افزودند: البته معلوم است که دشمن موفق به عملي کردن نيت شوم خود نشده و جمهوري اسلاميِ امروز با ريشه‌هاي مستحکم خود در داخل و حتي منطقه، قابل مقايسه با روز اول نيست اما آن کارها به کشور ضربه زد و ما مي‌توانستيم جلوتر از نقطه کنوني باشيم.
رهبر انقلاب، تمرکز توان کشور بر مقابله با جنگ تحميلي هشت ساله و همچنين مقابله با فشارها و تحريم‌ها را موجب کُند شدن پيشرفت کشور دانستند و خاطرنشان کردند: آن توان مي‌توانست به صورت کامل صَرف سازندگي، پيشرفت و ريشه‌کني فقر شود.
ايشان جبران و برطرف کردن کُندي‌هاي ناشي از دشمني‌ها را ممکن خواندند و افزودند: با کار بيشتر، ايمان و اعتقاد، و مجاهدت خستگي‌ناپذير و شبانه‌روزي مي‌توانيم در همه بخش‌ها ضعف‌ها را برطرف کنيم همچنانکه در حوزه‌هاي علمي، دفاعي و بخش‌هايي از توليد، کارها و جبران‌هاي خوبي انجام شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان به تحليل هدف طراحان اغتشاشات اخير پرداختند و گفتند: دست دشمن خارجي در اين حوادث کاملاً عيان بود و اينکه تا گفته مي‌شود دخالت دشمن خارجي، عده‌اي آن را انکار مي‌کنند و مي‌گويند اين حوادث تقصير شما است، صحيح نيست.
ايشان با اشاره به نقش‌آفريني آشکار و غيرقابل اغماض آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها در حوادث اخير خاطرنشان کردند: مهمترين وسيله دشمن در اين اغتشاشات کار تبليغاتي و وسوسه از طريق فضاي مجازي و رسانه‌هاي غربي، عربي و عبري بود.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: عده‌اي اين‌طور وانمود مي‌کردند که افراد حاضر در اغتشاشات مخالف ضعف‌هاي مديريتي و اقتصادي کشور هستند، در حالي که بر عکس، هدف آنها برطرف کردن ضعف‌ها نبود بلکه هدفشان از بين بردن نقاط قوت کشور بود.
ايشان در تبيين اين مسئله به هدف قرار دادن نقاط قوتي همچون امنيت کشور، متوقف کردن پيشرفت علمي از طريق به تعطيلي کشاندن مراکز تحصيلي و علمي، متوقف کردن رشد توليد داخلي و همچنين متوقف کردن مسائل در حال رونق‌گيري مانند گردشگري اشاره کردند و افزودند: البته در اينکه مشکل اقتصادي و معيشتي وجود دارد شکي نيست اما آيا اين مشکل با آتش زدن سطل زباله و اغتشاش خياباني حل مي‌شود؟ بدون ترديد اين کارها خيانت است و دستگاههاي مسئول نيز با خيانت، برخورد جدي و عادلانه مي‌کنند.
ايشان در بخش پاياني سخنانشان به دو مسئله ديگر نيز اشاره کردند. مسئله اول تأکيد مجدد بر «جهاد تبيين» بود که در اين زمينه گفتند: در رأس نقشه‌هاي بدخواهان، تبليغات و به قول خودشان پروپاگاندا است که علاج آن، تبيين صحيح حقايق از زبانهاي مختلف و با ابتکار و نوآوري است چرا که راه برطرف کردن وسوسه تبليغاتيِ اثرگذار بر ذهن جوان و نوجوان باتوم نيست بلکه تبيين و روشنگري است. نکته پاياني رهبر انقلاب، تأکيد بر انجام شدن کارهاي بزرگ و تحولي بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، اصل انقلاب اسلامي را تحولي بزرگ و عبور دهنده کشور از گردنه‌هاي سخت خواندند و افزودند: در ادامه راه نيز در زمينه‌هاي مختلف همچون اقتصاد، فرهنگ، امنيت و علم نيازمند کارهاي بزرگ و تحولي هستيم و اين تحول مبتکرانه با وجود مسئولان و جوانان پر تلاش در دانشگاهها و بخشهاي ديگر، ممکن و شدني است.