توافق محدود ایران و آمریکا کلید خورد

آرمان امروز|پورحسين: در جديدترين اظهارنظر در خصوص مذاکرات و احياي برجام، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت که واشنگتن ابزارهاي متعددي براي ارتباط با ايران در مورد موضوعات مختلف دارد اما وارد جزئيات آن نمي ‌شود.
اين مقام وزارت خارجه آمريکا گفت که دولت جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا شايد به دنبال يک توافق هسته ‌اي محدود با ايران باشد.
اين مقام وزارت خارجه آمريکا افزود که چندين ماه است که برجام در دستور کار ايالات متحده آمريکا قرار ندارد و ديگر تمرکز اصلي دولت اين کشور نيست. بر همين اساس وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که در خصوص موضوعات مختلف، ابزارهايي براي ارتباط با ايران دارد. ممکن است که اشاره اين وزارتخانه به کانال‌هاي بشردوستانه از طريق سوئيس باشد هرچند که تحولات اخير نشان مي دهد که عمان نيز به شکلي جدي وارد ميدان شده و با کنار زدن قطر و عراق، بار ديگر ميانجي اصلي ميان ايران و آمريکا شده است. با اين وجود آمريکايي ها بار ديگر تاکيد کرده اند که تمامي گزينه ها روي ميز است و بر همين اساس است که مرگ برجام را اعلام نمي کنند. از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه ايران در پاسخ به سوالي در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رايزني‌هاي مستمر مقامات آمريکا و اسرائيل در مورد ايران و نگاه ايران در اين ارتباط و همچنين آخرين تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحريم تصريح کرد: اينکه مقامات آمريکايي با مقامات اسرائيل در مورد ايران گفت‌وگو مي‌کنند چيز جديدي نيست. بر اساس اسناد و شواهد سياست خارجي آمريکا در مورد ايران در گروگان صهيونيست‌هاست. وي ادامه داد: در ارتباط با موضوع هسته‌اي نيز همانطور که بارها اعلام شده است. موضوع هسته‌اي تنها موضوع سياست خارجي ايران نيست و توافق نيز يک مسئله دو جانبه است و همانطور که بارها اعلام کرده‌ايم کشوري که نقض تعهد کرده و بايد پاسخگو باشد دولت آمريکاست. کنعاني با بيان اينکه سياست ايران در مورد موضوع هسته‌اي روشن است و در همان چارچوب عمل مي‌کند، گفت: ما داراي آمادگي براي جمع بندي مذاکرات مبتني بر بسته‌اي که ارائه شده است هستيم . البته همانطور که بارها گفته‌ايم ذره‌اي از خطوط قرمز و حقوق مردم ايران در اين زمينه عدول نمي‌کنيم و اين خواسته مردم ايران است و تيم مذاکره کننده ايران در اين چارچوب عمل کرده و مي‌کند.  سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به اين سوال که مقامات آمريکايي در پي تحولات اخير در ايران در سه ماه گذشته چندين بار اعلام کرده‌اند که موضوع مذاکرات مربوط به رفع تحريم‌ها اکنون در دستور کار آنها نيست. علي رغم اين ادعا سوال اين است که آيا تبادل پيام و مذاکره بين ايران و آمريکا از طريق واسطه‌ها در حال انجام است يا نه؟ تصريح کرد: تبادل پيام و انعکاس ديدگاه‌ها به طرق مختلف بين دو کشور وجود دارد. تبادل پيام هايي که شايد در خصوص توافق محدود بين ايران و آمريکا باشد. مرتضي مکي، تحليلگر ارشد مسائل سياست خارجي در خصوص جزئيات احتمالي اين توافق محدود ميان ايران و آمريکا مي گويد: رايزني هاي غيرعلني ميان ايران و آمريکا برقرار شده است و به نظر مي رسد که طرف هايي در حال انتقال پيام ميان دولت هاي دو کشور هستند. وي افزود: بايد توجه داشت که سناريو نخست به نظر مي رسد همچنان احياي برجام باشد که تحولات روزهاي آينده بر آن تاثيرگذار خواهد بود. سناريو دوم در اين عرصه توافق محدود ميان ايران و آمريکاست به شکلي که تنش ميان طرفين تشديد نشود و ايران برنامه هسته اي خود را توسعه ندهد و در مقابل نيز آمريکا اجازه فروش محدود نفت به ايران داده و تحريم بانکي را کاهش دهد تا ايران بتواند پول فروش نفت را وصل کند. مکي ادامه داد: اين توافق محدود احتمالا گام به گام خواهد بود تا طرفين بتوانند اعتمادسازي کنند. بايد توجه داشت که هيچ وقت مرگ برجام اعلام نخواهد شد زيرا بايدن تا 2025 امور را در اختيار دارد و نمي خواهد مسير جنگ و تنش را در پيش گيرد.
اين تحليلگر ارشد مسائل سياست خارجي تصريح کرد: توافق محدود نمي تواند براي ايران يک دست آورد مهم باشد اما مشخصا ايران نيز گزينه ديگري ندارد و بايد در اين خصوص فعال عمل کند. مشخصا برگشت به برجام 2015 سخت شده است و بايد اين توافق محدود نيز غنيمت شمرده شود زيرا مرگ ديپلماسي نتايج بسيار بدي خواهد داشت.