برف ،ایران را زمین‌گیر می‌کند

امروز در استان‌های فارس، چهارمحال بختیاری، شمال کرمان، بخش‌هایی از یزد و استان خراسان جنوبی و شمالی بارش برف سنگین خواهد بود آرمان امروز- حميد رضا خالدي: موج سرما کشور را فرا گرفته و از امروز (سه شنبه) تا جمعه به دليل نفوذ هواي سرد به کشور تا 15 درجه امکان کاهش دما در بسياري از مناطق کشور وجود دارد و در اين مدت برف و باران کشور را فرا مي‌گيرد. بارش‌هايي که از روز گذشته‌هاي در برخي از نقاط چنان شدتي داشته که باعث مسدود شدن راه‌ها و صدور دستورالعمل تعطيلي مدارس و دورکاري ادارات شده است. در اين شرايط هواشناسي با پيش بيني افزايش مصرف منابع انرژي به‌ويژه برق و گاز، يخبندان و لغزندگي جاده‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزي براي برخي استان‌ها، هشدار سطح نارنجي صادر کرد. انتظار براين است که در شمال کشور هشت تا 15 درجه از روز سه شنبه و ماندگاري هواي سرد تا جمعه  باعث کاهش محسوس دما شود. در شمال غرب کشور نيز کاهش محسوس دما بين 6 تا 10 درجه و ماندگاري هواي سرد تا روز جمعه پيش بيني شده است. 6 تا 10 درجه نيز از روز چهارشنبه و ماندگاري هواي سرد تا روز جمعه براي شرق کشور پيش بيني شده است.
موج سرما باعث شده تا در برخي از شهرها مانند مشهد و گناباد، بخش‌هايي تعطيلي شوند. سيد عبدالله ارجائي، شهردار مشهد هشدار داد: «هواي سرد در پيش است و با کاهش بي‌سابقه دما مواجه خواهيم بود و براي نهادهاي خدمات رسان شهري فرمان آماده باش صادر کرد.» وضعيت در خراسان شمالي نيز بهتر نيست و محمدتقي وليان مديرکل حوزه استاندار خراسان شمالي نيز اظهار کرد: «با دستور استاندار خراسان شمالي و با توجه به افت شديد دما و مصوبه کارگروه هماهنگي و تأمين پايدار سوخت زمستاني فعاليت تمام ادارات، سازمان‌ها، بانک‌ها، بيمه‌ها، شهرداري‌ها و نهادهاي عمومي از 20 دي تا 22 دي دور کار است. مراکز امدادي، عملياتي، خدمات رسان، بهداشت و درمان از اجراي اين طرح مستثني هستند.» از شهرستان گناباد هم خبر مي‌رسد که تمامي امکانات شهرستان گناباد با توجه به هشدار زرد هواشناسي مبني بر سرماي هوا و کاهش بي‌سابقه دما بسيج شده اند تا مردم با مشکل روبه رو نشوند. در پي ورود موج سرما و در راستاي مديريت مصرف گاز تمامي ادارات و مراکز آموزشي سطح استان گلستان به استثناي مراکز درماني، امدادي و انتظامي به مدت سه روز در فاصله روزهاي 20 تا 22 دي ماه تعطيل خواهند بود. علاوه بر اين، بارش برف همراه با سرماي شديدي که از صبح ديروز آستارا در شمال غربي استان گيلان را در بر گرفته، موجب لغزنده شدن جاده‌ها و آماده باش کامل نيروهاي شهرداري آستارا شده است. شرايطي که حتي محور پونل – خلخال را نيز مسدود کرده بود.
از سويي مدير فرودگاه شهداي بجنورد نيز ديروز اعلام کرد: «شرکت هواپيمايي ماهان پرواز روز گذشته پرواز بجنورد به تهران را به علت شرايط نامساعد آب و هوايي و کاهش ديد لغو کرد.»
تور سفيد برف بر استانهاي غرب کشور


علاوه براين بارش برف در استان هاي غربي باعث مسدود شدن راههاي ارتباطي بسياري در اين مناطق شد، به‌طوريکه  مديرکل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي آذربايجان شرقي اعلام  کرد: «به دليل بارش برف و برودت هوا هم اکنون راه ارتباطي 10 درصد از روستاهاي مرتفع اين استان بسته است.»  اورجعلي عليزاده با بيان اينکه تاکنون مسير ارتباطي تعداد 300 روستاي آذربايجان شرقي به طور کامل برف روبي شده است، افزود: «راه‌هاي ارتباطي برخي از روستاها در ارتفاعات واقع در شهرستان‌هاي هشترود، بستان آباد، چاراويماق، سراب، مراغه و اهر هنوز بسته است که تلاش راهداران براي بازگشايي آنها ادامه دارد.» ، رامبد نوذري معاون راهداري و حمل و نقل جاده‌اي کردستان هم خبر از برفروبي  سه هزار و 913 کيلومتر از محورهاي شرياني و غيرشرياني استان توسط عوامل راهداري داد. در اردبيل نيز با توجه به کاهش  شديد دما، شروع ساعات کاري ادارات اين استان در روز سه شنبه 20 دي ماه به  10 صبح تغيير پيدا کرد.»
خوزستان روي موج سرما
علاوه بر شهرهاي شمالي و استان هاي سردسير، براي استان‌هاي جنوبي نيز هشدارهاي زرد و قرمز صادر شده است. بر اساس اين اطلاعيه تقويت سامانه بارشي در اين مدت قابل انتظار است که علاوه بر مناطق ذکر شده در هشدار قبلي، مناطق مرکزي‌، غربي و شمال شرقي خوزستان و در بقيه مناطق به صورت نقطه‌اي را از اواسط وقت امروز دوشنبه تا اواخر روز سه‌شنبه شامل مي‌شود و سبب رگبار باران و رعد و برق، وزش باد متوسط و احتمال تندباد لحظه‌اي و ريزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاعات استان خواهد شد. بر اساس هشدار سطح نارنجي اين اداره کل، ورود سامانه بارشي به خوزستان همراه با کاهش نسبي دما پيش بيني مي‌شود که نوع مخاطره شامل رگبار باران و احتمال رعد و برق، وزش باد متوسط و احتمال تندباد لحظه‌اي و ريزش تگرگ در مناطق مستعد و بارش برف در ارتفاعات استان است که در مناطق جنوبي، شرقي و ارتفاعات استان و به صورت محدود در مرکز و در ديگر مناطق استان به صورت پراکنده و نقطه‌اي پيش بيني مي‌شود. بر اساس اين گزارش در سامانه بارشي که هفته گذشته بر خوزستان حاکم بود ايستگاه باران سنج مال آقا باغملک با 96 ميليمتر رکورددار ميزان بارندگي در استان شد.
برف در پايتخت
اما تاثير سرما بر زندگي شهروندان به نظر مي رسد پايتخت نشين ها را نيز تحت تاثير قرار دهد کمااينکه  براساس اعلام اداره کل هواشناسي استان تهران با ورود سامانه بارشي به سطح استان و طي امروز (20 دي) افزايش ابرناکي، بارش‌هاي برف و باران همراه با وزش باد و کاهش محسوس دما دور از انتظار نيست. برهمين اساس، با نفوذ زبانه‌هاي پرفشار به سطح استان از روز سه‌شنبه تا اواخر هفته روند کاهشي محسوس دما به‌ويژه در ارتفاعات يخبندان پديده مه و لغزندگي سطح جاده‌ها پيش‌بيني مي‌شو، به طوري که تا پايان هفته دماي هوا 8 تا 10 درجه سانتيگراد سردتر خواهد شد.
سامانه غول درياي سرخ؟
احد وظيفه، رئيس مرکز ملي اقليم و مديريت بحران خشکسالي در رابطه با شايعه «غول درياي سرخ» و رسيدن اين سامانه به ايران، آن را تکذب مي‌کند و به خبرنگار «آرمان امروز» مي‌گويد: «اين موضوع شايعه بود، اما اين سامانه از جنوب غرب وارد کشور شد و بارندگي در سراسر کشور ايجاد کرده است. در جنوب کشور و سواحل شمالي بارندگي‌ها خوب است، اما در براي قسمت‌هاي جنوبي رشته کوه البرز، بارندگي قابل توجهي را شاهد نخواهيم بود.  اين سامانه سبب مي‌شود امروز (سه شنبه) و فردا بارش‌هاي خوبي را دنا، چهارمحال و کهگيلويه و بويراحمد داشته باشيم، اما در تهران خيلي مناسب نخواهد بود.»  وي در پاسخ به اين سوال که آيا کمبود آب برطرف مي‌شود يا خير، مي‌افزيد: «خير، ما تاکنون بارش‌هاي زمستان‌مان 50 تا 70 درصد کمتر از حد نرمال بوده است.»