هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید

  سرويس خارجي-همه خطرناك ترين سياستمداران صهيونيست اين روزها همگي باهم زير يك چتر جمع شده‌اند تا به قول نيويورك تايمز راست گراترين و افراطي ترين كابينه تاريخ 75 ساله تل آويو تشكيل شود. حتی مدت‌ها قبل از اینکه كابينه جدید رژيم صهيونيستي در 29 دسامبر(8 دي ماه)، يعني حدود دو هفته پيش به صورت رسمي سوگند یاد کند، واکنش‌های خشمگینانه نه تنها در میان فلسطینی‌ها و دیگر دولت‌های منطقه، بلکه در میان متحدان تاریخی تل آويو در غرب آغاز شد. در نيمه آبان ماه، مقامات ارشد آمريكا به آکسیوس گفته بودند که بعید است دولت بایدن با ایتمار بن گویر، سیاستمدار برتری طلب یهودی كه متهم به نژادپرستي است، تعامل داشته باشد.
با اين حال، بن گویر تنها فرد محکوم در دولت نتانیاهو نیست. «آریه دری»، رهبر حزب افراطی ارتدوکس شاس، در اوایل سال 2022(بهمن ماه 1400) به کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و در سال 2000، زمانی که سمت وزیر کشور را برعهده داشت، به دلیل دریافت رشوه، محکومیت زندان را سپری کرد. همچنين «بزالل اسموتریچ»، یکی دیگر از شخصیت‌های جنجالی است که نژادپرستی ضد فلسطینی او سال‌هاست بر شخصیت سیاسی اش حاکم است و هيچ كس رفتار و طرح‌هاي او را عادي نمي داند. اين افراد محكوم و مسئله دار، اما اكنون قدرت را در تل آويو و در كابينه نتانياهو در دست دارند. در حالی که بن گویر به عنوان وزیر امنیت ملی منصوب شده است، دری وزارت داخلي و اسموتریچ وزارت دارایی را به عهده‌دارد.
برخي كارشناسان متفق‌القول هستند كه با وجود روي كارآمدن تندروهاي صهيونيست، اما تل آويو چندان تغييري نكرده است، بلكه اين عادت هميشگي صهيونيست‌هاست كه همواره كابينه‌هاي بعدي تندروتر و افراطي‌تر مي شوند. در سال 2016 نيز وقتي «آویگدور لیبرمن»، سیاستمدار راست افراطی پست وزارت جنگ را در دست گرفت، نشريه‌هاي غربي مانند پوليتيكو نسبت به روي كارآمدن تندروها هشدار دادند و سناريوي قدرت گيري تندروها دوباره تكرار شده است. اما اين بار يك تفاوت جدي ميان تندروهاي فعلي و دوران قبلي وجود دارد و آن اين كه تندروهاي فعلي در كابينه نتانياهو به‌دنبال اجرايي كردن عقايد مذهبي خود در فلسطين اشغالي هستند و همين هدف آنهاست كه حتي ديگر صهيونيست‌ها در تل‌آويو را نيز نگران ساخته است. در واقع كابينه فعلي بيش از آن كه تندرو سياسي باشد، يك كابينه تندرو مذهبي است كه براساس متون ديني خود معتقد به برتري ن‍ژادي صهيونيست‌ها بر ديگران است و اشغال كامل كرانه باختري را هدف خود مي داند.
همين تندروي است كه باعث شده تا روزنامه عبري زبان‌هاآرتص در شماره روز سه شنبه خود به نقل از يك تحليلگر صهيونيستي خواستار سرنگونی کابینه راست‌گرا و انحرافی نتانیاهو شود. «یحیام وایس» در مقاله خود در روزنامه عبری «هاآرتص» می‌کوید: «اسرائیل از زمان تأسیس خود در فلسطین اشغالی تاکنون ۳۷ دولت از جمله دولت جدید جناح راست تشکیل داده است؛ برخی‌ها از کابینه‌ها موجب خوشحالی و افتخار ما شدند. اما من بر اهمیت اقدام سریع مردم اسرائیل برای پایان روزهای دولت جدید تحریف شده به رهبری بنیامین نتانیاهو تاکید می‌کنم؛ دولتی که در آن بسیاری از احزاب راست‌افراطی مشارکت دارند که رفتار آنها منجر به شعله‌ور شدن سرزمین‌های اشغالی می‌خواهد شد.» این نویسنده عبري زبان در ادامه تحلیل خود از وضعیت کابینه نتانیاهو و خطراتش، اظهار داشت: «احساساتی که بلافاصله پس از تشکیل دولت جدید توسط نتانیاهو به وجود آمد، احساسات کاملاً متفاوتی است. احساس خشم، شرم و انزجار نسبت به حکومتی که بی‌سابقه، غیرقابل تحمل و بیگانه با تمام دولت‌های قبلي است و دلایل بسیاری برای سرنگوني اش وجود دارد.»


نگراني صهيونيست‌ها از انتفاضه سوم
اقدامات افراطي كابينه نتانياهو باعث شده تا صهيونيست‌ها چشم انتظار وقوع انتفاضه سوم باشند. «یائیر لاپید» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با هشدار به کابینه راست افراطی «بنیامین نتانیاهو» درباره اقدامات اخیر «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این رژیم گفت که رفتارهای بن گویر ممکن است به انتفاضه سوم منجر شود. یائیر لاپید در سخنانی گفت که اقدامات بن گویر که آخرین آن، یورش به مسجدالاقصی بود و همچنین دستور او مبنی بر تغییر دستورالعمل‌های شلیک گلوله به فلسطینی‌ها و تصویب برخی قوانین دیگر علیه فلسطینی‌ها ممکن است منجر به وقوع انتفاضه سوم فلسطین شود.
به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که بحران و چند دستگی داخلی در رژیم صهیونیستی تشدید شده و ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.
از سوي ديگر، چند روز پس از اعمال تحریم‌هایی علیه تشکیلات خودگردان فلسطین توسط کابینه تندرو رژیم صهیونیستی، این بار وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم تشکیلات خودگردان را به برچیدن آن تهدید کرد. «میکی زوهار»، وزیر فرهنگ و ورزش کابینه رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «تشکیلات خودگردان فلسطین معتقد است که کشتن یک یهودی کار خوبی است و تحریکاتی از سوی حماس در غزه وجود دارد و وجه مشترک بین آنها نابودی اسرائیل است. در چنین شرایطی مشخص است که تغییراتی به سمت بدتر شدن خواهد داشت. اگر کسی را در تشکیلات خودگردان پیدا کنیم که برای رفاه همه همکاری کند، خوب است. اما اگر آنها به تشویق گروه‌ها و تحریک آنها ادامه دهند، باید برای سناریوی فروپاشی تشکیلات خودگردان آماده شویم.»
این اظهارات درحالی بیان شده است که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در بیانیه‌ای از تحریم علیه فلسطینی‌ها خبر داد. براساس این بیانیه، رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که ۱۳۹ میلیون شکل (حدود ۳۹ میلیون دلار) را از اعتبارات تشکیلات خودگردان فلسطین قطع کند که به گفته صهیونیست‌ها به عنوان حقوق ماهانه خانواده اسیران و شهدای فلسطینی پرداخت می‌شد. از دیگر تحریم‌های رژیم صهیونیستی آن است که ساخت منزل فلسطینی‌ها در منطقه جیم که ۶۰ درصد از مساحت کل کرانه باختری رود اردن را تشکیل می‌دهد، متوقف می‌شود.
اوضاع غيرعادي در سرزمين‌هاي اشغالي
در ادامه وقوع حوادث و شرايط غيرعادي در سرزمين‌هاي اشغالي فلسطين، منابع عبری در واپسین ساعات شامگاه دوشنبه از وقوع یک انفجار شدید در پایگاه‌ ارتش رژیم صهیونیستی واقع در شمال کرانه باختری خبر دادند. رسانه‌ها با انتشار تصاویری گزارش دادند که این انفجار در یک پایگاه ارتش رژیم صهیونیستی در جنین به وقوع پیوسته و علت آن تا لحظه انتشار گزارش مشخص نشده است. پایگاه خبری شهاب فلسطین، در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر در این باره نوشت که این انفجار در یکی از پایگاه‌های ارتش [رژیم صهیونیستی] در شمال کرانه باختری رخ داده و منجر به تخریب دیوارهای اتاق فرماندهان شده است. طبق ادعای رادیو ارتش رژیم صهیونیستی «گلگلتز»، این انفجار تلفات جانی نداشته است. منابع فلسطینی اشاره کردند که ارتش تحقیقات خود را درباره علت وقوع این انفجار آغاز کرده است.
رژیم صهیونیستی طی ماه‌های گذشته شاهد اتفاقات و سلسه حوادثی بوده است که علت هیچ‌کدام هنوز اعلام نشده است. با این حال مخالفت‌ها در منطقه با رژیم صهیونیستی بسیار زیاد است و پیشتر بسیاری از گروه‌ها در منطقه نسبت به فعالیت‌ها برای بی‌ثبات کردن مناطق اشغالی فلسطین هشدار داده بودند.
سایر اخبار این روزنامه
ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای رژیم صهیونیستی، غرق در تنش‌ها (یادداشت روز) اخبار ویژه هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف 5 هزار تن آرد زنان باحجاب از ظرفیت و توانمندی بیشتری برای رشــد و اندیشـه‌ورزی برخوردارند جبران زیان سهامداران بورس با رشد ادامه دار شاخص بارش برف و باران و کاهش دما در سراسر کشور امام خامنه‌ای، فقط رهبر یک کشور نیست امام یک امت است شهید احمدی روشن ستاره پرفروغ صنعت هسته‌ای ایران مراحل سوریه‌‌سازی که اتفاق نیفتاد (مقاله وارده) «مانور ترور» در تهران «عملیات ترور» در بغداد یکی دیگر از لیدرهای اصلی اغتشاشات نوشهر به اعدام محکوم شد پیروزی تیم ملی عراق مقابل عربستان با اسم رمز شهید سلیمانی ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای