بارش برف و باران و کاهش دما در سراسر کشور

  رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از تجربه دمای ۲۳- درجه در سراب و وقوع باران‌های سیل آسا در جنوب کشور و همچنین تشدید کاهش دما خبر داد.
صادق ضیائیان باتوجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور و بارش در استان‌های مختلف درباره بیشترین میزان بارندگی به ایسنا گفت: طی روزهای گذشته بیشترین میزان بارندگی در فیروزآباد استان فارس بیش از ۵۸ میلی‌متر و شهرستان جم در استان بوشهر به میزان حدود ۵۵ میلیمتر ثبت شده است.
ضیائیان درباره سردترین نقاط کشور طی دوشنبه تا سه‌شنبه گفت: کمترین دما در سراب با ۲۳.۳- درجه سانتیگراد ثبت شد. دمای فیروزآباد(کوثر) استان اردبیل به ۲۱.۱- درجه سانتیگراد و تخته سلیمان در استان آذربایجان غربی به ۱۶- درجه سانتیگراد رسید. در میان مراکز استان‌ها تبریز با دمای ۱۰.۴- درجه سانتیگراد و زنجان با دمای ۱۰- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان‌های کشور بودند.
هوا باز هم سردتر می‌شود


وی با تاکید بر اینکه از چهارشنبه بیشترین میزان کاهش دما در کشور رخ خواهد داد، افزود: کاهش دما در نقاط مختلف کشور متفاوت است اما بیشترین میزان آن در استان خراسان رضوی به میزان ۱۲- درجه سانتیگراد و حتی کمتر از آن خواهد بود. در مناطق جنوبی کشور همچون جنوب کرمان، سیستان وبلوچستان، جنوب فارس و بخش‌هایی از هرمزگان نیز دما به زیر صفر می‌رسد و به دلیل وجود صنعت کشاورزی در این مناطق، امکان سرمازدگی محصولات نیز وجود دارد.
رئیس‌مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا ادامه داد: چهارشنبه بیشترین میزان کاهش دما در کشور نسبت به روزهای گذشته رخ خواهد داد. نکته قابل توجه این است که استان‌های شرقی و مرکزی بیشترین میزان کاهش دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه نسبت به دمای فعلی را تجربه خواهند کرد اما استان‌هایی همچون تهران کاهش دمای چشمگیری ندارند و تنها تا حدود ۴ درجه سانتیگراد کاهش دما برای آن پیش‌بینی می‌شود. ضیائیان همچنین درباره بارش‌ برف طی روز چهارشنبه گفت: بارش برف برای استان تهران پیش‌بینی می‌شود و در استان‌های گیلان و بخش‌هایی از استان‌های مرکزی و  سیستان و بلوچستان بارش‌ها به‌صورت خفیف ادامه دارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا بارش‌های اخیر کم‌بارشی‌های پاییز را جبران کرده است یا خیر؟ بیان داشت: از ابتدای مهرماه تا ۱۸ دی‌ماه نسبت به بلندمدت حدود ۲۷ درصد کاهش بارندگی رخ داد اما میزان بارندگی‌ها از ابتدای دی‌ماه تاکنون حدود ۳ میلی‌متر بیش‌تر از بلندمدت بوده است اما با توجه به کمبود شدید بارش‌ها در فصل پاییز، این بارندگی‌ها کمبود بارش را جبران نکرده است. نکته قابل توجه این است که وضعیت در نقاط مختلف کشور متفاوت است و نیمه شمالی نسبت به نیمه جنوبی به مراتب وضعیت بدتری دارد.
پیش‌بینی تداوم بارش برف در تهران
همچنین براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، با بررسی نقشه‌های هواشناسی و مدل‌های پیش‌یابی عددی وضعیت جوی استان تهران تا یکشنبه هفته آتی، آسمان نیمه‌ابری تا ابری و تا روز جمعه در سطح استان تهران در بعضی ساعات بارش پراکنده که با توجه به رخداد کاهش دما در بیشتر مناطق به‌ویژه نیمه‌شمالی به‌صورت برف و ارتفاعات بارش برف گاهی همراه با کولاک و پدیده مه پیش‌بینی می‌شود.
با نفوذ زبانه‌های پرفشار به سطح استان تهران تا اواخر هفته روند کاهشی محسوس دما به‌ویژه در ارتفاعات یخبندان پدیده مه و لغزندگی سطح جاده‌ها پیش‌بینی می‌شود، به طوری که تا پایان هفته دمای هوا ۸ تا ۱۰ درجه سانتیگراد سردتر خواهد شد.
آسمان تهران امروز چهارشنبه نیمه‌ابری تا ابری و گاهی بارش پراکنده برف و در بعدازظهر وزش باد با حداقل دمای ۱- و حداکثر دمای ۴ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه نیمه‌ابری تا ابری همراه با بارش پراکنده برف، در بعدازظهر وزش باد و در شب کاهش محسوس دما با حداقل دمای ۳- و حداکثر دمای ۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
امدادرسانی به 1100 حادثه‌دیده در برف
و سیلاب کشور
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به شرایط جوی ناپایدار در دو روز گذشته، از امدادرسانی به حدود 1100 حادثه دیده خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال احمر، یعقوب سلیمانی دیروز با اشاره به اینکه 20 استان کشور در دو روز گذشته متاثر از شرایط ناپایدار جوی و برف و کولاک و آبگرفتگی بوده‌اند، افزود: از روز 18 دی تا صبح 20 دی‌ماه، 18 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قزوین، کردستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان و یزد، شامل 31 شهرستان و 35 منطقه (31 محور، دو شهر و دو روستا) نیاز به ارائه خدمات امدادی پیدا کردند. سلیمانی با اشاره به این که در این مدت زمان به 1100 حادثه دیده در سوانح جوی کشور امدادرسانی شد، ادامه داد: در این سوانح 167 نفر اسکان اضطراری یافتند و 7 نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند. وی با بیان اینکه 289 خودرو از برف رها‌سازی و آب از 5 واحد مسکونی نیز تخلیه شد، گفت: 73 تیم عملیاتی شامل 285 امدادگر و نجاتگر در عملیات امدادرسانی به متاثران از سوانح جوی شرکت کردند و 382 تخته پتو، میان افراد در راه مانده توزیع شد.
امدادرسانی به سیل زدگان سیستان و بلوچستان
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان هم در گفت‌و‌گو با ایرنا از امدادرسانی
‌به ۳۳۴ نفر آسیب دیده از سیل و آبگرفتگی در شهرستان‌های فنوج، ایرانشهر و نیکشهر خبر داد و افزود: ۵۰ نجاتگر در قالب ۱۶ تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان اقدام به خدمات رسانی به سیل‌زدگان ۱۴ روستای شهرستان‌های فنوج، ایرانشهر و نیکشهر استان کردند.
تعطیلی مدارس و ادارات در استان‌های مختلف
طی یکی دو روز گذشته بارش برف و برودت شدید هوا باعث تعطیلی ادارات و مدارس چندین استان شد و این موضوع امروز هم در برخی استان‌ها ادامه دارد. بارش‌ها برخی پروازها در فرودگاه‌های کشور را لغو کرد.
لزوم مدیریت مصرف گاز توسط هموطنان
 تداوم کاهش شدید دما در مناطق مختلف کشور لزوم مدیریت مصرف گاز را مضاعف کرده است.
در همین خصوص وزیر نفت با بیان اینکه قطع گاز در بخش خانگی نخواهیم داشت، گفت: همکاران ما در بخش بازرسی شرکت گاز از ادارات دولتی سرکشی می‌کنند و هرجایی که مصرف غیر‌متعارف باشد تذکر می‌دهند و اگر رعایت نکنند، گاز را قطع خواهیم کرد.
جواد اوجی با اشاره کاهش محسوس دما در مناطق مختلف افزود: ماندگاری این سرما کار را سخت‌تر می‌کند، اما شبکه گاز فعال است و قطعی گاز خانگی نخواهیم داشت.
به گزارش فارس، وی با اشاره به رکوردشکنی مصرف گاز در روزهای اخیر عنوان کرد: از همه هموطنان خواهش می‌کنم که یاری کنند تا ما بتوانیم این نعمت الهی را به دست همه هموطنان در شمال شرق، غرب کشور، استان‌های مرزی در انتهای خطوط گازرسانی برسانیم. بر این اساس تقاضا دارم که با رعایت دمای رفاه و تنظیم دمای خانه بین 18 تا 21 درجه به مصرف بهینه گاز همت کنند.
سایر اخبار این روزنامه
ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای رژیم صهیونیستی، غرق در تنش‌ها (یادداشت روز) اخبار ویژه هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف 5 هزار تن آرد زنان باحجاب از ظرفیت و توانمندی بیشتری برای رشــد و اندیشـه‌ورزی برخوردارند جبران زیان سهامداران بورس با رشد ادامه دار شاخص بارش برف و باران و کاهش دما در سراسر کشور امام خامنه‌ای، فقط رهبر یک کشور نیست امام یک امت است شهید احمدی روشن ستاره پرفروغ صنعت هسته‌ای ایران مراحل سوریه‌‌سازی که اتفاق نیفتاد (مقاله وارده) «مانور ترور» در تهران «عملیات ترور» در بغداد یکی دیگر از لیدرهای اصلی اغتشاشات نوشهر به اعدام محکوم شد پیروزی تیم ملی عراق مقابل عربستان با اسم رمز شهید سلیمانی ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای