گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف 5 هزار تن آرد

  مشاور وزیر اقتصاد‌ با اشاره به احصای انحراف 25 درصد مصارف روزانه آرد نانوایی‌ها با اجرای فاز اول هوشمند‌سازی توزیع آرد و نان، گفت: در فاز دوم طرح، انحراف 5 هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها حذف می‌شود.
دو روز قبل خبری از محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد‌ نقل شده بود مبنی بر اینکه با معادل‌‌سازی حجم آرد توزیع‌شده طی یک روز در نانوایی‌ها و مقدار نان تولیدشده، مشخص شد حدود ۵ هزار تن آرد در این ‌بین گم ‌شده است. با این حساب، با محاسبه ۱۰۰ گرم آرد برای تولید یک قرص نان لواش، حدود ۵۰ میلیون نان لواش در یک روز ناپدید می‌شود! در خبرها آمده بود که این مقدار نان صرف خوراک دام و طیور، مصرف واحدهای صنفی و صنعتی در حوزه گندم و بخشی هم قاچاق
می‌شود.
مشاور وزیر اقتصاد روز گذشته درباره اظهاراتی که از او نقل شده توضیح داد: از دهه‌های گذشته به‌دلیل اختصاص ارز ترجیحی به آرد نانوایی‌ها و همچنین اجتماعی بودن مسئله نان و گندم، اقتصاد بخش آرد و نان‌ دچار انحراف بود. دولت سیزدهم تصمیم گرفت با اجرای طرح هوشمند‌سازی توزیع آرد و نان، این انحراف را به حداقل کاهش دهد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 98 درصد نانوایی‌های کشور تحت پوشش سامانه توزیع هوشمند آرد و نان قرار گرفته است، افزود: فقط یک تا دو درصد از نانوایی‌ها بدلیل مشکلات فنی و حقوقی، امکان نصب کارتخوان هوشمند نان نداشته‌اند که آن هم به‌زودی رفع می‌شود.
دستاوردهای مرحله نخست
مشاور وزیر اقتصاد عنوان کرد: با اجرای مرحله اول طرح هوشمند‌سازی توزیع آرد و نان در کشور ‌‌و با حاکمیت داده‌ها و سامانه‌های طراحی‌شده، متوجه انحراف پنج هزار تنی آرد از شبکه نانوایی‌ها شده‌ایم، اما تلاش بر این است که با اجرای مرحله دوم طرح که به‌صورت آزمایشی در برخی مناطق کشور اجرا شده است و به‌زودی در سراسر کشور اجرا خواهد شد، این انحراف به‌طور کامل از بین برود.
گفتنی است میثم لطیفی، رئیس‌ سازمان اداری و استخدامی کشور هم درباره دستاوردهای گام نخست هوشمند‌سازی یارانه نان گفته بود: بعد از اصلاحات اخیری که دولت در حوزه نان انجام داد، روزانه به اندازه نان ۲۵ میلیون نفر یعنی به ‌اندازه بخش مهمی از جمعیت کشور عراق در آرد صرفه‌جویی شد.
افزایش کمک‌هزینه خبازی‌ها در گام دوم هوشمند‌سازی
مرحله نخست این طرح از اردیبهشت‌ماه در زنجان کلید خورد و به تدریج در کشور گسترش یافت و قرار شد مرحله دوم آن هم در ادامه، اجرایی شود. حالا مشاور وزیر اقتصاد در مورد ویژگی‌های مرحله دوم طرح هوشمند‌سازی آرد و نان توضیح داده است: در مرحله دوم، اولاً تخصیص آرد به خبازی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان آنها خواهد بود. همچنین کمک‌هزینه‌ای که بابت افزایش هزینه به نانوایی‌ها پرداخت می‌شود، افزایش خواهد یافت، چون دولت قصد ندارد قیمت نان را برای مردم افزایش دهد، اما در عین حال تأکید دارد جبران هزینه نانوایی‌ها انجام شود.مشاور وزیر اقتصاد‌ در پاسخ به این پرسش که رقم پنج هزار تن انحراف در شبکه توزیع آرد نانوایی‌ها چه میزان از کل مصرف است؟ گفت:‌ این رقم حدود 25 درصد مصارف روزانه است و این انحراف 25 درصدی براساس داده‌های هوشمند به دست آمده است، اما ریشه تاریخی آن، نرخ ترجیحی آرد نانوایی و گندم و همچنین اقتصاد ضعیف زنجیره آرد و نان در کشور است و امیدواریم با اجرای طرح دولت در هوشمند‌سازی آرد و نان این انحراف از بین برود. جلال اضافه کرد: به دلیل یارانه‌ای بودن آرد نانوایی‌ها، فاصله قیمت بین آرد صنف نانوایی‌ها و صنایع دیگر وجود داشته، اما بعد از حذف ارز ترجیحی، این فاصله بیشتر شد، به‌گونه‌ای که قبلاً فاصله قیمتی آرد خبازی و صنعت حدود چهار برابر بود، اکنون این فاصله به 15 برابر افزایش یافته است.
مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: ما با سامانه هوشمند توزیع آرد و نان درصدد هستیم به وسیله داده‌های آماری جلوی انحرافات را بگیریم و با اجرای فاز دوم یعنی اختصاص آرد به نانوایی‌ها براساس عملکرد تولید و فروش نان و همچنین افزایش واریزی دولت برای جبران هزینه نانوایی‌ها، این انحرافات را به حداقل کاهش دهیم و ‌آن را حذف کنیم.
ثبات قیمت نان
وی تأکید کرد: چندین دهه است در کشور ما اقتصاد زنجیره نان به‌دلیل وجوه اجتماعی و نرخ ترجیحی آرد نانوایی‌ها دچار مشکل است و ما می‌خواهیم با هوشمند‌سازی آرد، این انحراف را به حداقل کاهش دهیم. مشاور وزیر اقتصاد‌‌ تأکید کرد: دولت قصد ندارد به هیچ وجه نان را برای مردم سهمیه‌بندی کند و یا افزایش قیمتی در نان مصرفی مردم داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای رژیم صهیونیستی، غرق در تنش‌ها (یادداشت روز) اخبار ویژه هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف 5 هزار تن آرد زنان باحجاب از ظرفیت و توانمندی بیشتری برای رشــد و اندیشـه‌ورزی برخوردارند جبران زیان سهامداران بورس با رشد ادامه دار شاخص بارش برف و باران و کاهش دما در سراسر کشور امام خامنه‌ای، فقط رهبر یک کشور نیست امام یک امت است شهید احمدی روشن ستاره پرفروغ صنعت هسته‌ای ایران مراحل سوریه‌‌سازی که اتفاق نیفتاد (مقاله وارده) «مانور ترور» در تهران «عملیات ترور» در بغداد یکی دیگر از لیدرهای اصلی اغتشاشات نوشهر به اعدام محکوم شد پیروزی تیم ملی عراق مقابل عربستان با اسم رمز شهید سلیمانی ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای