جبران زیان سهامداران بورس با رشد ادامه دار شاخص

شاخص کل بورس دیروز با ۲۱ هزار و ۲۸3 واحد افزایش به رقم یک میلیون و ۶۶۸ هزار واحد رسید. دستیابی به این رقم بیش از دو سال بود که به آرزوهای سهامداران تبدیل شده بود شاخص کل بورس در تاریخ دوم شهریورماه 1399 به یک میلیون و 662 هزار رسیده بود و پس از آن به دلیل سقوط وحشتناک شاخص در دولت روحانی هرگز نتوانسته بود به این ارقام برگردد.
اما دیروز و پس از دو سال و چهار ماه و 18 روز، بورس از این شاخص هم عبور کرد و در آستانه فتح کانال یک میلیون و 700 هزار واحدی قرار گرفت.
این اتفاق که موجبات خوشحالی سهامداران خرد را فراهم کرده تحقق یکی دیگر از وعده‌های دولت رئیسی برای جبران زیان سهامداران است که تا حدود زیادی رنگ واقعیت پیدا کرده است.
قیمت صندوق پالایش پس از دو سال


به بالای 10 هزار تومان رسید
علاوه‌براین قیمت صندوق پالایش نیز چند روزی است از 10هزار تومان فراتر رفته و سهامدارانش به سود رسیده‌اند. قیمت هر واحد صندوق پالایش دیروز بیش از 11هزار تومان بود. این درحالی است که این صندوق در دولت روحانی به نرخ 10 هزار تومان به متقاضیان عرضه شد و به آنها وعده سود 30 درصدی داده شد اما پس از عرضه قیمت صندوق افت کرد و به زیر 10 هزار تومان سقوط کرد. این ماجرا تقریبا تا پایان دولت روحانی ادامه داشت تا اینکه طی چند روز اخیر و با رشدهای ادامه‌دار بورس، قیمت این صندوق هم از افزایش یافته و دارندگان پالایش به سود رسیده‌اند.
همچنین دیروز شاخص کل با معیار هم وزن نیز توانست ۷۲۳۶ واحد افزایش یابد و با ورود به کانال ۵۰۰ هزار واحد، رقم ۵۰۳ هزار و ۶۳۷ واحد را ثبت کند. در این بازار ۸۰۷ هزار معامله به ارزش ۱۰۶ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال انجام شد. ادامه روند صعودی در بازار سرمایه باعث شد شاخص کل با معیار هم‌وزن و همچنین شاخص کل فرابورس وارد کانال‌های جدیدی شوند.
شاخص کل فرابورس نیز با صعودی ۲۳۵ واحدی وارد کانال ۲۱ هزار واحد شد و رقم ۲۱ هزار و ۱۴۳ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۴۲۵ هزار معامله به ارزش ۴۹هزار و ۵۶۵ میلیارد ریال انجام شد. ارزش بازار پایه فرابورس به بیش از 400 هزار میلیارد تومان رسید.
پیام‌های رشد بورس
در همین حال خبرگزاری فارس هم نوشت: طبق اعلام رئیس ‌کل بانک مرکزی، دولت در نظر دارد ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی را بر اساس نرخ نیما تامین کند. در عین حال فاصله نرخ آزاد ارز با نیما حدود 12 هزار تومان است اما تلاش دولت برای حمایت از نرخ نیمایی باید به سمت ثبات در بازار ارز برود. به این ترتیب علامتی به شرکت‌ها و فعالان اقتصادی داده می‌شود که دولت قصد دارد رویه ثبات در تصمیمات اقتصادی را به کار گیرد و این نکته مثبتی است.
همچنین امسال اکثر شرکت‌‌‌‌‌های بورسی در مجامع خود سود شناسایی کرده و به سهامداران خود داده‌اند اما همچنان مدیران شرکت‌ها منتظر اعداد و ارقام بودجه دولت هستند تا بتوانند برای آینده شرکتی خود تصمیم‌گیری کنند. چون فعالان اقتصادی نیاز به پیش‌بینی آینده و همچنین تصمیم دولت در مورد نرخ ارز، قیمت نفت، بودجه عمرانی، و سایر مولفه‌ها در لایحه بودجه دارند.
امکان خرید ربع سکه از طریق بورس
از سوی دیگر، بانک مرکزی دیروز اطلاعیه‌ای مبنی بر فروش 500 هزار ربع سکه در بورس کالا از شنبه آینده را صادر کرد. براین اساس هر کد بورسی می‌تواند تا پنج ربع سکه خریداری کند. در تعداد هم باید برای هر ربع سکه عدد 100 را وارد کنید. به عنوان نمونه اگر فردی پنج ربع سکه می‌خواهد باید 500 را وارد کند. عرضه سکه ربع بهار آزادی از ساعت ۹ صبح روز شنبه 24 دی‌ آغاز می‌شود.
خریداران می‌توانند پنج روز کاری بعد از خرید سکه در بورس، به خزانه بانک‌های عامل مراجعه کنند و با ارائه اسناد مربوط به بورس، به‌صورت فیزیکی، معادل سکه‌های خریداری‌شده را تحویل بگیرند.
طبق اطلاعیه بانک مرکزی، تمامی اشخاص حقیقی بالای 18 سال دارای کد ملی می‌توانند حداقل یک قطعه و حداکثر پنج قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی را خریداری کنند. تمامی متقاضیان خرید ربع سکه در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت می‌کنند و قیمت سکه عرضه‌شده بر این اساس، کشف می‌شود.
در اطلاعیه‌ای که بورس کالا برای شرایط معاملات ربع سکه منتشر کرده آمده است که خریداران ربع سکه در بورس حتماً باید آن را به‌صورت فیزیکی تحویل بگیرند و بعداً نمی‌توانند در بازار بورس بفروشند. همچنین امکان خرید سکه ربع بهار آزادی با همان کد بورسی اوراق بهادار فراهم شده است.
سایر اخبار این روزنامه
ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای رژیم صهیونیستی، غرق در تنش‌ها (یادداشت روز) اخبار ویژه هاآرتص: تا اسرائیل در آتش نسوخته کابینه نتانیاهو را ساقط کنید گام دوم هوشمند‌سازی یارانه آرد و نان با هدف جلوگیری از انحراف 5 هزار تن آرد زنان باحجاب از ظرفیت و توانمندی بیشتری برای رشــد و اندیشـه‌ورزی برخوردارند جبران زیان سهامداران بورس با رشد ادامه دار شاخص بارش برف و باران و کاهش دما در سراسر کشور امام خامنه‌ای، فقط رهبر یک کشور نیست امام یک امت است شهید احمدی روشن ستاره پرفروغ صنعت هسته‌ای ایران مراحل سوریه‌‌سازی که اتفاق نیفتاد (مقاله وارده) «مانور ترور» در تهران «عملیات ترور» در بغداد یکی دیگر از لیدرهای اصلی اغتشاشات نوشهر به اعدام محکوم شد پیروزی تیم ملی عراق مقابل عربستان با اسم رمز شهید سلیمانی ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای