میهمانی برف در کویر

ایران زمین – بارش برف و باران فراگیر در 48 ساعت گذشته بیشتر مناطق کشور را غافلگیر کرد؛ در حالی که 20 روز از شروع زمستان گذشته اما برخی از استان‌ها دیروز شاهد نخستین بارش زمستانی خود بودند. در این دو روزه مردم قم شاهد بارش نخستین برف زمستانی بودند و بارش برف در برخی نقاط استان یزد از 20 سانتیمتر گذشت. ارتفاع برف در برخی نقاط کشور مانند محور اسالم – خلخال از یک متر گذشت و برف سنگین موجب قطع برق اقلید فارس شد.  کولاک برف موجب مسدود شدن چند راه اصلی و فرعی و صدها راه روستایی شد و پرواز هواپیماها در بسیاری از استان‌ها را با تأخیر مواجه کرد. هواشناسی اعلام کرده امروز(چهارشنبه) بارش برف و باران‌های سیل آسا آرام می‌گیرد اما باید منتظر کاهش تا 15 درجه‌ای دما تا پایان هفته باشیم. البته روز گذشته بسیاری از استان‌ها یخ زدند و شهرستان سراب با دمای منفی ۲۳ درجه سانتیگراد سردترین شهر کشور شد. «غلامعباس بهرام‌نیا» مدیرکل امور عملیات راهداری ماشین‌آلات و مدیریت بحران سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به «ایران» گفت: در 48 ساعت دوشنبه تا سه‌شنبه ارتفاع برف در برخی نقاط کشور از یک متر گذشت و روز گذشته راه اصلی مشهد- باغچه درگز کلات خراسان رضوی بدلیل بارش سنگین و کولاک برف مسدود شد. همچنین دو راه ارتباطی دیگر شامل بشاگرد- جاسک و برازجان - دالکی بدلیل وقوع سیلاب و ریزش کوه مسدود بود. وی، بیشترین بارش برف در راه‌های ارتباطی کشور را مربوط به استان‌های اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خرسان رضوی، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد خواند و تصریح کرد: در این مدت در خوزستان و بوشهر نیز بارش‌های سیل آسایی داشتیم.
تعطیلی ادارات در خراسان جنوبی
«جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی اعلام کرد: با توجه به افت شدید دما در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه پیش رو تمامی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان تعطیل است. وی افزود: تصمیم‌گیری برای تعطیلی استان‌ها با هدف مدیریت انرژی در این سرمای فراگیر در کشور به استانداران محول شده است. خراسان رضوی نیز شاهد بارش برف سنگین بود که مشکلاتی را برای مردم و زائران حرم رضوی فراهم کرد. در این استان نیز اداره‌ها در روزهای آخر هفته دور‌کار و آموزش در مدارس به شکل مجازی شد.
هواشناسی خراسان رضوی اعلام کرد: سامانه بارشی مرطوب شمالی که در استان فعال است علاوه بر بارش برف سبب کاهش چشمگیر دما در خراسان رضوی خواهد شد به طوری که دیشب بسیاری از نقاط خراسان رضوی با برودت زیاد و یخ زدگی همراه شد و دمای هوای مشهد به منفی ۱۰ درجه رسید. استان‌های آذربایجان شرقی وغربی نیز از استان‌هایی بودند که بارش برف در آنها سنگین بود. «محمد امیدفر» رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌ شرقی گفت: صبح روز سه‌شنبه شهرستان سراب با دمای منفی ۲۳ درجه سانتیگراد سردترین شهر کشور شد. پس از سراب، شهرهای فیروزآباد (کوثر) اردبیل با دمای منفی ۲۱ و تخت سلیمان با دمای منفی ۱۶ به ترتیب سردترین شهرهای کشور ثبت شدند. بارش نخستین برف زمستانی در قم نیز در روز سه‌شنبه موجب خوشحالی مردم این شهر شد.
«علیرضا عباس‌زاده» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: آمادگی‌های لازم برای ارائه خدمات به مردم در سرمای پیش‌رو در ستاد مدیریت بحران استان ایجاد شده است و فرمانداران و بخشداران نیز در این شرایط مأموریت سنگینی برعهده دارند. وی خاطرنشان کرد: با اعتبارات سفر اول رئیس جمهور، گازرسانی به ۳۰۰ روستای استان انجام شد و امسال گازرسانی به این روستاها را جشن گرفتیم.