صعود با دستان نجات بخش بیرو

گروه ورزشی/ مرحله یک‌شانزدهم نهایی جام‌حذفی دیروز آغاز شد که در یکی از دیدارها، پرسپولیس از ساعت 15 در ورزشگاه آزادی تهران پذیرای تیم لیگ یکی ون‌پارس بود. قضاوت این دیدار برعهده سعاد وفاپیشه بود. یحیی گل‌محمدی، پرسپولیس را با ترکیب احمد گوهری، علی نعمتی، مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی‌فر، سینا اسدبیگی، سروش رفیعی، سیامک نعمتی، مهدی ترابی، وحید امیری و محمد عمری به میدان فرستاد. به این ترتیب با نیمکت‌نشین شدن علیرضا بیرانوند، برای نخستین‌بار در این فصل، فرصت بازی به گوهری رسید. نکته حائزاهمیت اینکه ترابی پس از اتفاقات بازی قبل در لیگ‌برتر و اخراج، دوشنبه در کمیته انضباطی حاضر شد و با توجه به تعلیق رأی محرومیت، دیروز در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار گرفت. مجتبی توتونی سرمربی ون‌پارس هم تیمش را با ترکیب احمد مهرابی، علی آزادمنش، محمد امینی، میثم جودکی، ایمان کیانی، حسین فلاحیان، ابوذر صفرزاده، محمد‌امین کاویانی، محمدرضا شیرزادی، رضا حبیب‌زاده و پوریا قشلاقی روانه میدان کرد. این مسابقه با شگفتی‌سازی ون‌پارس آغاز شد و دقیقه ۸ پرتاب اوت بازیکن این تیم به دست علی نعمتی برخورد کرد و داور به سود تیم اصفهانی پنالتی گرفت. کیانی کاپیتان ون‌پارس پشت ضربه ایستاد و توپ را به گوشه سمت چپ دروازه گوهری فرستاد تا میهمان از میزبان اسم و رسمدارش پیش بیفتد. در ادامه پرسپولیس بازی هجومی را در دستور کار قرار داد و دقیقه ۱۲ ضربه عمری از پشت محوطه به دست شیرزادی، بازیکن ون‌پارس برخورد کرد اما داور اعتقادی به هند نداشت. دقیقه ۱۶ حرکت پا به توپ ترابی از سمت چپ با شوت او همراه شد اما با اختلاف اندک به بیرون رفت. دقیقه ۱۸ دریبل زیبای عمری در محوطه موقعیت خطرناکی ایجاد کرد اما شوت پای چپ او از کنار دروازه به بیرون رفت. دقیقه ۳۰ هم فرصت عالی برای پرسپولیس به وجود آمد که شوت اسدبیگی از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه ۴۱ نیز شوت محکم ترابی توسط دروازه‌بان ون‌پارس دفع شد. دقیقه 3+45 فشار همه‌جانبه پرسپولیس با ارسال ترابی و ضربه سیامک نعمتی همراه شد اما مهرابی مانع گلزنی مدافع سرخ‌ها شد تا نیمه اول با برتری تیم میهمان به پایان برسد.
پرسپولیس نیمه دوم را با 2 تغییر آغاز کرد و امید عالیشاه و مهدی عبدی جایگزین علی نعمتی و سیامک نعمتی شدند. پرسپولیس که به دنبال جبران گل خورده بود، حملاتش را آغاز کرد ولی دقیقه ۵۰، شوت عالی رفیعی به تیر دروازه برخورد کرد. دقیقه ۵۴ هم شوت ترابی به شکلی خطرناک پس از برخورد به دست گلر و تیر راهی کرنر شد‌. دقیقه۶۰، حرکت پا به توپ عمری با خطای شیرزادی در محوطه همراه شد و داور به نشانه پنالتی در سوت خود دمید. گولسیانی پشت ضربه ایستاد و دروازه «ون پارس» را گشود تا بازی مساوی شود‌. با این حال ون پارس دقیقه ۶۶ در موقعیت ضد حمله سریع قرار گرفت و صفر زاده موفق شد برای بار دوم دروازه پرسپولیس را باز کند. پرسپولیسی‌ها که دیگر سراپا حمله بودند، دقیقه 77 به هدف‌شان رسیدند. لحظاتی پس از اینکه وحدت حنانوف جایگزین رفیعی شد، سانتر ترابی از روی یک ضربه ایستگاهی به تیر برخورد کرد و در برگشت ضربه عالیشاه به مدافعان خورد و توپ جلوی پای پورعلی‌گنجی افتاد و این مدافع پرسپولیس در شلوغی محوطه جریمه، ضربه با دقتی زد و دروازه میهمان را برای بار دوم گشود. در ادامه پرسپولیسی‌ها چند فرصت خوب برای گلزنی به دست آوردند که مهم‌ترین آن ضربه امیری در دقیقه 4+90 بود که البته توپ بازهم به تیر خورد و در نهایت 6 دقیقه وقت تلف شده هم به پایان رسید. نتیجه 2-2 بازی را به وقت اضافه کشاند. 
در وقت اضافه نخست هم حملات سرخ‌ها ادامه یافت تا اینکه مصدومیت دروازه‌بان ون باعث شد بازی چند دقیقه متوقف شود. دقیقه 104 شوت خطرناک ترابی از پشت محوطه جریمه با اختلاف کمی از بالای دروازه به بیرون رفت. دقیقه 107 هم شوت خوب عمری از سمت راست محوطه جریمه ون با اختلاف کمی به بیرون رفت. دقیقه 108 حرکت عبدی از سمت چپ با شوت او همراه شد اما مهرابی توپ را به کرنر فرستاد. لحظاتی بعد فرشاد فرجی به جای گولسیانی به میدان آمد و میلاد سرلک هم جایگزین اسماعیلی‌فر شد. دقیقه ۱۱۰ ضربه محمد عمری توسط کیانی، مدافع ون‌پارس از روی خط بیرون کشیده شد. دقیقه 116 پس از خطا روی عالیشاه در محوطه جریمه توپ به پورعلی‌گنجی رسید و او هم دروازه را باز کرد اما داور دوباره نقطه پنالتی را نشان داد ولی ضربه سرلک به تیر دروازه خورد و به گل تبدیل نشد و در ادامه هم نتیجه تغییری نکرد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شود. گفتنی است گل محمدی که آخرین تعویضش را برای ضربات پنالتی نگه داشته بود، دقیقه 119 علیرضا بیرانوند را به جای گوهری به میدان فرستاد تا بلکه در ضیافت پنالتی‌ها، دست بالا را داشته باشد. تغییری که مؤثر بود و بیرو با عملکردی مؤثر باعث صعود سرخپوشان تهرانی در دیداری سخت و نفسگیر شد. ترابی ضربات پنالتی را آغاز کرد و با چاشنی خوش‌شانسی، توپش به گل تبدیل شد. اما بیرانوند ضربه پنالتی کیانی را گرفت. پنالتی دوم را فرجی و آزادمنش برای دو تیم گل کردند. پنالتی سوم پرسپولیس توسط پورعلی‌گنجی گل شد ولی ضربه شوریابی را بیرانوند مهار کرد. عمری پنالتی‌زن چهارم سرخپوشان تهرانی بود که موفق شد توپ را به تور برساند و با توجه به از دست رفتن 2 پنالتی ون‌پارس، بازی با برتری 4-1 پرسپولیس در ضربات پنالتی (در مجموع 6-3) به اتمام رسید.
صعود گل‌گهر  و آلومینیوم


در سایر دیدارهای مرحله یک‌ شانزدهم نهایی جام‌حذفی، آریو اسلامشهر 2-3 مغلوب میهمانش آلومینیوم شد. محمد مهدی سرداری (42 و 73- پنالتی) برای آریو و محمدرضا آزادی (60)، هانسل زاپاتا (63) و علیرضا نقی‌زاده (109) برای اراکی‌ها گلزنی کردند. هوادار با گل محمدجواد محمدی (72)، 1-0 چادرملو اردکان را شکست داد. بازی بعثت کرمانشاه و نود ارومیه در 120 دقیقه 1-1 مساوی شد اما تیم نود در ضربات پنالتی 7-6 به پیروزی رسید و صعود کرد. گل‌گهر در دیداری که 120 دقیقه به طول انجامید، 2-1 مس شهربابک را از پیش رو برداشت. امیر شهیم (36) و مسیح زاهدی (120) برای سیرجانی‌ها و حمدالله ابدام (4+90) برای مس گلزنی کردند. فولاد هم 2-. خوشه طلایی ساوه را از پیش رو برداشت.

برش
برنامه بازی‌های امروز مرحله یک شانزدهم جام حذفی
​​​​​​​ شهرداری همدان - دریای بابل/ ساعت ۱۴ - ورزشگاه حاجی بابایی همدان
 ملوان - نفت مسجدسلیمان/ ساعت ۱۴ - ورزشگاه تختی انزلی
 آرمان گهرسیرجان - استقلال ملاثانی/ ساعت ۱۴ - ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان
 پیکان - استقلال خوزستان/ساعت ۱۴ - ورزشگاه انقلاب کرج
 مس رفسنجان - ذوب آهن/ ساعت ۱۴ - ورزشگاه شهدای مس رفسنجان
 نساجی - فجرشهید سپاسی/ ساعت ۱۴ - ورزشگاه وطنی قائمشهر
 سپاهان - سایپا/ ساعت ۱۶ - ورزشگاه نقش جهان اصفهان
گفتنی است با توجه به بارندگی شدید باران در شهرجم و پیش‌بینی هواشناسی مبنی بر تداوم بارندگی و نامناسب بودن زمین ورزشگاه تختی جم، مسابقه پارس جنوبی جم و ایمان سبز شیراز که قرار بود دیروز برگزار شود، امروز ساعت  ۱۴در ورزشگاه شهید مهدوی بوشهر برگزار خواهد شد.